Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persoon uitknippen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Persoon uitknippen

Goedemorgen,

Ik ben een beginner met photoshop etc.
    Maar ik heb een foto waar een paar mensen opstaan en hoe kan ik het beste en het makkelijkst er een persoon uitknippen?
    Ik kan wel uitknippen en met de verdoezelaar een beetje klooien. Maar als ik nu alleen die persoon wil zonder achtergrond?
    Het gaat om deze foto en om de rechtse wielrenner.

Re: Persoon uitknippen

Iets vrijzetten kan je op verschillende mannieren, achtergrond weggommen, of het onderwerp selecteren en uitknippen...
    Bij het selecteren kan je gebruik maken van de verschillende selectie tools, soms zijn heel handig de toverstaf en de magnetische lasso.
    Nu is het zo dat al deze selectie gereedschappen werken op verschil tussen de pixels, dus hoe meer verschil hoe beter ze werken. Best is om grove selectie's te maken met de automatische tools en op de moeilijke plaatsen (op pixelniveau) manueel bij te werken.
    Dus de eenvoud of moeilijkheid zit niet in de mannier maar in de complexiteit van het onderwerp.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

ofwel met de snelmaskermodus

of.... filter extraheren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
        ofwel met de snelmaskermodus

of.... filter extraheren
        en waar vind je deze "tools" ?

Ik ben al heel lang aan het proberen om complexe objecten (planten) te "extraheren" uit een foto met een "lokale" achtergrond en wil ze op een andere (habitat) achtergrond te "plakken" .. al veel raad gekregen maar als het er op aankomt dan bakken de zogezegde "experts" er in de praktijk ook niets van .. dus alle uitgebreide info is welkom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          en waar vind je deze "tools" ?

Ik ben al heel lang aan het proberen om complexe objecten (planten) te "extraheren" uit een foto met een "lokale" achtergrond en wil ze op een andere (habitat) achtergrond te "plakken" .. al veel raad gekregen maar als het er op aankomt dan bakken de zogezegde "experts" er in de praktijk ook niets van .. dus alle uitgebreide info is welkom
          Probeer de "HELP" functie eens in PS..
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            Probeer de "HELP" functie eens in PS..
            ondertussen al gevonden .. het help mij helaas geen stap verder ... dat wordt internet artikel opsnorren en lezen

thnx

Comment

Ik krijg goeie resultaten met het volgende (uit de losse pols, heb hier geen PS). Is een gekende techniek trouwens

* ga naar de channels tab
              * kies daar de channel waarbij je onderwerp het best contrasteert met de achtergrond
              * kopieer die laag (is vaak de blauwe)
              * werk met dodge/burn om de delen die te weinig contrasteren aan te passen (gaat goed als je ten gepasten tijde switcht tussen highlights/midtones/shadows)
              * pas levels aan tot je goed contrast hebt, in ieder geval goed naar uitstekende haren kijken en dergelijke
              * weer dodgen en burnen tot je achtergrond wit is en je onderwerp zwart. Alles wat je in je eindresultaat wil zien, moet zwart zijn. Als het beter werkt door je achtergrond zwart te maken en de rest wit, kan dat ook
              * selectie maken (zonnetje onderaan)
              * ga naar layer tab en voeg layer mask toe, inverteren indien nodig
              * klaar.

Waar ik dan nog moeite mee heb, is om ervoor te zorgen dat de randen niet zo heel scherp afgetekend zijn, en er tezelfdertijd voor te zorgen dat de haartjes blijven bestaan. Met contract selection of featheren lijkt het nergens op. Als iemand daar nog een tip voor heeft...

Wat ook heel handig zou zijn (maar ik heb er nog geen oplossing voor) is dat je verschillende masks zou kunnen combineren. bijvoorbeeld als je iemand wil extraheren die gedeeltelijk in 't licht en gedeeltelijk in het donker staat, zou je dat kunnen doen. Maar hoe hé...
              ______
              www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Ik krijg goeie resultaten met het volgende (uit de losse pols, heb hier geen PS). Is een gekende techniek trouwens

snip hé...
                Beste dank .. ik ga uw workflow zeker opslaan en uitproberen .. als ik op miraculeuze wijze iets meer aan de weet kom dan meld ik het zeker !

Comment

Beste dank .. ik ga uw workflow zeker opslaan en uitproberen .. als ik op miraculeuze wijze iets meer aan de weet kom dan meld ik het zeker !
                  't is veel proberen en opnieuw beginnen. je kan ook nog je foto naar LAB zetten, één van de channels (meestal "a") dupliceren, dan weer naar RGB, naar channel tab, het kanaal met het meeste contrast dupliceren, en dan die twee gedupliceerde lagen aan en afzetten tijdens het burnen of dodgen om beter te zien wat je aan het doen bent. bij mij lukt het ook niet altijd meteen, ik moet vaak nog steeds opnieuw beginnen. Ik vind dat als je achtergrond niet al meteen goed contrasteert met het haar bijvoorbeeld, het altijd moeilijk blijft.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Met de extract tool van photoshop kan je ook al heel snel resultaat behalen (In men voorbeeld de delen tussen de benen niet uitgeknipt met de extract tool.. dat kan je beter manueel verwijderen).
                    Dit heeft me max een minuut werk gekost: (Photoshop menu > Filter > Extract)
                    ~ Visit my Blog ~
                    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WouterVdV Bekijk bericht
                      Met de extract tool van photoshop kan je ook al heel snel resultaat behalen (In men voorbeeld de delen tussen de benen niet uitgeknipt met de extract tool.. dat kan je beter manueel verwijderen).
                      Dit heeft me max een minuut werk gekost: (Photoshop menu > Filter > Extract)
                      Ja .. maar je onderwerp heeft geen enkel "uitstekend" punt de contoeren zijn mooi glad, dan levert dat geen probleem op dat kun je (zelfs ik) in 30 seconden .. maar haal de doorschemerende achtergrond tussen de benen eens weg ? dan ben je (zoals je aanhaalt : manueel) meer dan een tijdje zoet
                      .. maar haal bvb de plant "zonder pot" op de voorgrond van deze foto eens weg en plak 'm in een Boliviaans landschap zodanig dat het er niet op lijkt dat hij ergens voor een schilderij zweeft ... want zelfs voor een amateurpublicatie/bespreking moet het een beetje "echt" lijken
                      (http://the-parodia.net/collection/plant.jpg)

Ik heb mij trouwens al afgevraagd of het technisch wel mogelijk is om zoiets te doen zodanig dat het resultaat niet duidelijk synthetisch aandoet .. maar weten doe ik het niet ..

Comment

Tja daar moet je nu eenmaal tijd in steken
                        Zoiezo dat zo'n werkje niet snel snel kan gebeuren

Trouwens met de extracttool kan je toch wel heel veel.. zelfs die plant.
                        Ik heb zo eens een boom waar je de achtergrond doorzag goed kunnen uitsnijden door middel van de extract tool
                        ~ Visit my Blog ~
                        ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

't is veel proberen en opnieuw beginnen. je kan ook nog je foto naar LAB zetten, één van de channels (meestal "a") dupliceren, dan weer naar RGB, naar channel tab, het kanaal met het meeste contrast dupliceren, en dan die twee gedupliceerde lagen aan en afzetten tijdens het burnen of dodgen om beter te zien wat je aan het doen bent. bij mij lukt het ook niet altijd meteen, ik moet vaak nog steeds opnieuw beginnen. Ik vind dat als je achtergrond niet al meteen goed contrasteert met het haar bijvoorbeeld, het altijd moeilijk blijft.
                          Kijk eens naar Vertus Fluid Mask ... gespierd prijske en enkel voor CS3 zo meen ik te begrijpen maar technisch gezien behoorlijk volmaakt (voor zover dat kan ..)

Edit:
                          Kijk eens naar hun cut-out gallery .. behoorlijk indrukwekkend ..
                          Last edited by Guest41; 6 november 2008, 12:25.

Comment

Kijk eens naar Vertus Fluid Mask ... gespierd prijske en enkel voor CS3 zo meen ik te begrijpen maar technisch gezien behoorlijk volmaakt (voor zover dat kan ..)

Edit:
                            Kijk eens naar hun cut-out gallery .. behoorlijk indrukwekkend ..
                            ... maar zoals altijd weer foto's waarbij het sowieso geen groot probleem vormt om je onderwerp eruit te halen. Ik heb het bekeken, maar door zelf te masken lukt het even goed en even snel.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

... maar zoals altijd weer foto's waarbij het sowieso geen groot probleem vormt om je onderwerp eruit te halen. Ik heb het bekeken, maar door zelf te masken lukt het even goed en even snel.
                              Ook die complexe vormen van bomen en struiken ? ... ik heb duidelijk nog veel denk, knip & plakwerk te doen

Comment

Working...
                              X