Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoboek ontwerpen in photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotoboek ontwerpen in photoshop

Hi

Ik wil eens proberen om een fotoboek te ontwerpen met photoshop.
    Kent er iemand een aantal handige tutorials of templates hiervoor?

bv: Op een pagina wil ik 2 foto's naast elkaar zetten die evengroot zijn en natuurlijk perfect afgelijnd zijn tegenover elkaar. Als het kan dan zou ik graag daarvoor een template maken en die dan eventueel meerdere keren herbruiken.

Maar als ik zoek in google, dan krijg je vooral links voor elements. Want daar schijnt een soort van fotoboek editor in te zitten.
    Tot sluitertijd, Dirk

Re: fotoboek ontwerpen in photoshop

Hoi Dirk, ik ben momenteel bezig met een album van het huwelijk van onze zoon (en schoondochter) ik had bij mijn vorig album dezelfde probleempjes die jij hier ook aanhaalt.
    Nu maak ik in PS een nieuw bestand met de afmetingen van de grootte van de bladzijde (afhankelijk van de drukkerij), dan sleep ik de vooraf "bewerkte" foto's op de juiste plaats met eventuele aanpassing van het formaat (met ingedrukte shift toets.)
    Als ik dat dan heb gedaan met de foto of meerdere foto's die ik op één pagina wil hebben dan sla ik eerst alles op als PSD en dan maak ik er één laag van en die sla ik op als JPG.
    Deze JPG bestanden sla ik op met als naam het paginanummer en dat sleep ik dan in de template die iedere drukker op het net heeft staan
    Dan alles opsturen of afgeven bij de drukker en de rest komt vanzelf wel goed.
    Opslaan als PSD doe ik omdat bij mijn vorige album men liever een andere kleur achtergrond had willen hebben, nu kan ik in de PSD-plaat de onderste laag vullen met de gewenste kleur of andere veranderingen doen en klaar is Jantje.
    Veel succes, en je mag altijd nog mailen als je vragen hebt.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Jan je beschrijft de standaard handeling en dat klopt.
      Maar ik wou dus graag een aantal templates maken zodat het sneller kan.
      Je opent dan zo'n template, sleept er 1/2/3 foto's (afhankelijk van de template) in. Op de respectievelijke layers van de foto's kan je dan die foto vergroten/verkleinen/verplaatsen en klaar. Saven als PSD als je later nog wilt bewerken en als JPG om naar de drukker te sturen.

Dus eerst een background maken met de juiste dimensie (zoals je zegt drukker afhankelijk).
      Dan heb je een layer voor een foto maar daarop moet je een soort masker hebben zodat die foto maar een deel van het beeld inneemt. Op dat masker zit eventueel nog een witte rand of schaduw of zo voor extra effect.

Doel is dus om een nieuwe foto op die masker-layer te krijgen zodat dus een andere foto op de pagina komt te staan, maar dat je niet meer opnieuw moet knoeien met de layout. De foto zal maar precies een voorgedefinieerd beeld innemen op de pagina. Je zal de foto uiteraard nog moeten schalen en verplaatsen zodat het juiste deel van de foto zichtbaar wordt.

Ik heb gemerkt dat je dat hebt toegepast met fotobuch. Maar eerlijk gezegd doe ik dit niet voor Fotobuch. Dan is het standaard programma dat die mannen aanleveren veel handiger en sneller. Dan heb je net die templates ter beschikking. Ik wens nu een boek aan te maken voor een dienst zoals Asuka en daar moet je uiteindelijk dus PDF bestanden aanleveren per dubbele pagina. Dus moet ik de templates zelf aanmaken.

En als ik bv 2 foto's op een pagina zet, dan wil ik dat die perfect gealligeneerd zijn en perfect evengroot. Als ik dat voor elke pagina afzonderlijk moet doen in PS dan kruipt daar teveel tijd in.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

hoi dirk
        wat je kan doen in PS is zelf je lay-out maken
        ga naar " bestand >> automatisch >> figuurpakket" en klik op "lay-out bewerken"

je kan dan zelf de maten ingeven van het blad en van de foto's

als je deze lay-out opslaat , kan je deze telkens opnieuw gebruiken met "automatisch >> figuurpakket "
        door dan gewoon op de lay-out te klikken kan je naar de gewenste foto bladeren

probeer maar eens

Comment

Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Heb er juist eens mee zitten spelen, het werkt inderdaad snel en eenvoudig.
            Maar ik zie 1 nadeel, de foto's die je gebruikt moeten wel al op voorhand naar de juiste vorm worden gecropt. Want eens je een foto toevoegd via zo'n template kan je zelf niets meer aanpassen.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Na wat verder zoek werk, toch een methode gevonden. Ik denk dat ik deze basis ga gebruiken.
              Ik moet er zelf nog wat mee experimenteren maar nu toch al een kleine tutorial.

Je moet dus eerst de juiste afmetingen van de pagina die gedrukt moet worden opzoeken bij de drukker.
              Soms heeft die een set basis-templates. In mijn geval voor Asuka zijn dat vaak gewone JPG's als template.

Ik open dus de template die ik bij de drukker vond (anders moet je een file openen met de juiste afmetingen).
              En ik kies nu voor Image-size om te zien wat de instellingen zijn.
              Ik onthou voor mijn pagina dus 26,6x26,6 cm en 271 DPI.
              Bij Asuka is dit de eerste en de laatste pagina in het boek. De template die ik hier maak kan ik dus voor beiden gebruiken. Asuka levert nog een andere file af voor de dubbele-midden pagina's en voor de kaft. Je moet dus in principe van deze 3 files verschillende templates maken voor uw gebruik.

Asuka had in de file al guides opgezet. Dit zijn de licht blauwe lijnen. Die dienen om rekening mee te houden tijdens het ontwerp, want dit is de onzekerheid. Hierbinnen zal de pagina worden afgesneden tijdens het boek binden.
              Een foto over de gehele pagina zal hier een stuk over moeten gaan, je mag in principe nooit net tegen deze rand werken. En alles buiten de rand kan niet meer zichtbaar zijn op de uiteindelijke print.

Als je geen template van de drukker krijgt moet je zelf wel guides toevoegen.
              Last edited by FotoDirk; 27 oktober 2008, 08:25.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik zet nu grid-lijnen op want die wens ik later te gebruiken om de foto's te alligneren.
                View->Show->Grid

Dan pas ik de grid aan, aan de afmetingen van de pagina.
                Hier kies ik nu 26,6 mm zodat ik perfect 10x10 onderverdelingen krijg over de pagina.
                En door de 4 als subdivision worden die nog eens in 16 verdeeld.
                Dus uiteindelijk 1600 verdelingen over de pagina om de layout naar te alligneren.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik wens op mijn eerste layout 2 vierkante foto's naast elkaar te zetten.
                  Met een pagina van 26,6 cm kan ik dus 2x een foto 12x12 naast elkaar krijgen.

Ik open een nieuw document (File->New) en zet als afmetingen dus 12x12cm en 271 DPI.
                  Gebruik dezelfde waarde voor DPI als de drukker opgeeft.

Ik vul dit nieuwe document volledig op met rood.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik pak dat nieuwe document vast met het "move" tool en verplaats deze binnen in mijn template.
                    Ik krijg dan ongeveer bovenstaande te zien.
                    Een witte achtergrond en een klein rood vierkantje erin.
                    Met het move tool verplaats ik het vierkantje tot de gewenste positie.
                    Het zal automatisch aan de grid kleven en dus kan ik het eenvoudig goed positioneren.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dat nieuwe document met het vierkant heb ik niet meer nodig en dat mag dus dicht.
                      Ik dupliceer de nieuwe layer in mijn template en verplaats dit 2 vierkant naar de gewenste positie.
                      Ik krijg iets zoals hierboven afgebeeld.
                      De gridlijnen zet ik weer af, want verder storen ze mij.
                      Mijn basis template is af. Ik save deze als een PSD file en kan hem later snel weer herbruiken.

Als tip kan je eventueel nog betere namen aan de layers geven dan deze die er automatisch komen.
                      Last edited by FotoDirk; 26 oktober 2008, 15:17.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Nu gaan we de template gebruiken om een eerste pagina aan te maken.

Ik open een eerste een foto die ik op 1 van de vierkante plaatshouders wens te plaatsen.
                        Ik moet die foto niet eerst herschalen naar de gewenste DPI of maten, dat kan later nog.
                        Ik copieer de volledige foto met CTRL-A (selecteer alles) en CTRL-C (copieer).

Dan ga ik naar de template. Ik kies de layer met het gewenste vierkant.
                        Ik gebruik de magic-wand om het gehele rode vlak te selecteren.
                        En dan gebruik ik edit->paste into.
                        Let op niet CTRL-V of ook niet paste, maar wel degelijk "paste-into" hé.
                        Last edited by FotoDirk; 27 oktober 2008, 08:29.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Je krijgt nu zoiets als bovenstaande print-screen.
                          De foto is duidelijk te groot. Maar dat is geen probleem.
                          Via free-transform (CTRL-T) verklein en verplaats ik de foto tot de gewenste groote en positie worden verkregen.
                          Merk op dat je een nieuwe layer hebt gekregen en dat het vierkant nu als masker dient voor de foto.
                          Je kan de foto verplaatsen maar alleen het stuk in het vierkant is zichtbaar.

De rode vierkant layer heb je in principe niet meer nodig, ik heb hem afgevinkt.

Op analoge manier plaats ik ook een andere foto op de plaats van het andere vierkantje.
                          Let op bij de free-transform moet je steeds de shift toets ingedrukt houden. Anders zal je de foto samendrukken of uittrekken. Met de shift toets blijft de verhouding steeds bewaard en krijg je alleen een verkleining of vergroting en geen vervorming.
                          Als je de foto echt moet vergroten dan kan het aangeraden zijn omdat eerst apart te doen, zodat je ook een interpolatie techniek kan gebruiken voor de missende pixels.
                          Last edited by FotoDirk; 27 oktober 2008, 08:32.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik voeg nu nog wat layer opties toe.
                            Een schaduw van 10 zwarte pixels en een stroke van 20 witte.

Deze layer opties pak ik vast in het layer window en laat ze vallen op de andere foto. Deze krijgt dan net dezelfde opties.

Achteraf gezien had ik deze layer opties beter in de template gestoken. Maar dat kan uiteraard nog steeds. Open de template naast dit werk en sleep de layer opties naar de template.
                            Nu staat de witte rand en schaduw in de template van de 2 rode vierkantjes en zal de volgende keer automatisch aanwezig zijn als ik template weer eens herbruik voor een andere pagina.
                            Last edited by FotoDirk; 27 oktober 2008, 08:32.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik krijg nu bovenstaand resultaat.

Nu wil ik nog een derde foto op de achtergrond zetten.
                              Ik open de nieuwe foto, selecteer en copieer weer alles en paste deze nu gewoon in de template.
                              Ik krijg een extra layer die ik net boven de achtergrond layer plaats.
                              Weer met free-transform kan ik deze foto naar believe vergroten/verkleinen en verplaatsen tot het gewenste resultaat.
                              Last edited by FotoDirk; 26 oktober 2008, 15:28.
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                              X