Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het wegwerken van een kleursweem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het wegwerken van een kleursweem?

Weet iemand hoe je een kleursweem uit een foto haalt?
    Ik heb wel eens als ik via een niet wit plafond indirect flitst, dat je dan een kleursweem krijgt.
    Of onder bomen, dan krijg je soms een groene sweem over de foto heen.

Weet iemand hoe je dat snel en makkelijk wegwerkt in CS2 of CS3
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Het wegwerken van een kleursweem?

Ik doe dit met Curves of Levels, de 3 kleurkanalen wel appart aflopen en indijken!

SF
    Last edited by StoneFree; 20 september 2008, 20:16.
    00.00 Gone

Comment

In Photoshop Elements (maar dat zal ook wel zo zijn in CS):

Verbeteren -> Kleur aanpassen -> Kleurzweem verwijderen -> Klik op een punt dat grijs, wit of zwart moet zijn.

Meer is het gewoonlijk niet, maar soms zit er in een foto geen wit, grijs of zwart, en dan wordt het moeilijk. De kleur automatisch verbeteren lukt soms, maar ik heb de ervaring dat je meer kans hebt om een blauwe foto over te houden na die automatische correctie. Ik heb al wel een paar foto's gehad die ik niet aangepast kreeg door een wit, grijs of zwart punt aan te klikken, maar die dan weer wel perfect te corrigeren waren met de automatische kleurcorrectie.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Ik doe dit met Curves of Levels, de 3 kleurkanalen wel appart aflopen en indijken!

SF
        Resultaat is inderdaad verbluffend goed. Alleen als je bijv een paar honderd foto's zo moet nalopen ben je wel even bezig helaas. Maar goed, resultaat is wel goed!

Bedankt !!

Comment

Of je gebruikt een grijskaart. Met anderhalve muisklik in Abobe Lightroom of een ander programma heb je het zo aangepast.
          http://www.computertotaal.nl/web/Art...ns-bepalen.htm
          Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
          http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
            Alleen als je bijv een paar honderd foto's zo moet nalopen ben je wel even bezig helaas
            Als je enkele honderden foto's van een kleurzweem af moet helpen, dan zou je je beter toeleggen dit soort zaken in de toekomst te voorkomen bij de opname zelf...

Allez, mijn gedacht hé...

Mvg,
            Frederic

Comment

Resultaat is inderdaad verbluffend goed. Alleen als je bijv een paar honderd foto's zo moet nalopen ben je wel even bezig helaas. Maar goed, resultaat is wel goed!

Bedankt !!
              Is de enige manier om hem 100% zuiver te krijgen!
              Voor je massaprobleem, koop een:Novoflex Zebra Check Card! (19,00 €)
              SF
              Last edited by StoneFree; 22 september 2008, 16:27.
              00.00 Gone

Comment

Is de enige manier om hem 100% zuiver te krijgen!
                Voor je massaprobleem, koop een:Novoflex Zebra Check Card! (19,00 €)
                SF
                Toch wel een probleem met een kleursweem tegen gekomen die niet met deze methode op te lossen is. Een foto genomen onder bomen en heeft een beetje een groene sweem.
                Indijken kan niet, omdat de curve/level wel gewoon prima gevuld is. Er valt dus niks in te dijken.

Nou heb ik wel eens op cursus iemand een kleursweem zien wegwerken in CS2 op een andere manier? Via een boek van Scott kelby

Iemand nog een tip?

Comment

Toch wel een probleem met een kleursweem tegen gekomen die niet met deze methode op te lossen is. Een foto genomen onder bomen en heeft een beetje een groene sweem.
                  Indijken kan niet, omdat de curve/level wel gewoon prima gevuld is. Er valt dus niks in te dijken.

Nou heb ik wel eens op cursus iemand een kleursweem zien wegwerken in CS2 op een andere manier? Via een boek van Scott kelby

Iemand nog een tip?
                  Hallo, Vin1
                  Ik spreek wel over een echte zweem, hé! (Colo(u)r cast)
                  Dus.... met (te)veel groen, krijg je dan een vieze magenta zweem, omdat je camera de meting verkeerdelijk interpreteert!
                  Een groene schijn onder een boom is meer een plaatselijke reflectie en geeft wat sfeer.
                  In veel gevallen echter, neemt een exacte correctie (grijskaart) ook de sfeer weg, dus het is een beetje kifkif, in zo'n geval.
                  Nu ja, er zijn veel trucs en mogelijkheden, bijv: met een average laag, enz.
                  Google eens onder: kleurzweem (met een z) of: color cast /colour cast

Succes
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Hallo, Vin1
                    Ik spreek wel over een echte zweem, hé! (Colo(u)r cast)
                    Dus.... met (te)veel groen, krijg je dan een vieze magenta zweem, omdat je camera de meting verkeerdelijk interpreteert!
                    Een groene schijn onder een boom is meer een plaatselijke reflectie en geeft wat sfeer.
                    In veel gevallen echter, neemt een exacte correctie (grijskaart) ook de sfeer weg, dus het is een beetje kifkif, in zo'n geval.
                    Nu ja, er zijn veel trucs en mogelijkheden, bijv: met een average laag, enz.
                    Google eens onder: kleurzweem (met een z) of: color cast /colour cast

Succes
                    SF
                    Bedankt voor de tip!

Comment

Working...
                    X