Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TIP! Tonemapping met HDR effect.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TIP! Tonemapping met HDR effect.

Als aanvulling op het volgende topic http://forum.belgiumdigital.com/f7/4...dr-206645.html wil ik ook mijn manier met jullie delen.

Veel mensen vinden het HDR/tonemapping effect wel iets hebben,
    waaronder ikzelf.

Om dit effect te bereiken hoef je niet allijd met 3 of 5 foto's te werken.
    Zeker met bewegende onderwerpen is het onmogelijk.

Hoe ga je te werk: (ik probeer het zo uit te leggen dat iedereen het begrijpt)

Neem gewoon een willekeurige foto die je mooi vind voor het effect.
    Deze foto zet je dan in photoshop via Afbeelding/Modus over naar 16-bits.
    Opslaan doe je dan als Tiff. Daarna de foto openen in Photomatix Pro en tonemapping toepassen. Indien je klaar bent in PhotoMatix en je ziet reeds dat je nog wat extra bewerkingen wil toepassen m.b.v. CS3 of CNX2, sla je werk dan eveneens weer op in TIFF. Neem je foto onderhanden en op het eind als hij helemaal klaar is, dan sla je hem op in JPG. Hiermee voorkom je verlies die ontstaat door compressie op compressie. JPG is niet zo intelligent om zelfstandig te constateren dat een foto reeds gecomprimeerd is, dus gaat er net zo vrolijk weer een compressie op los laten. Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, wil je je eind resultaat opslaan in JPG formaat, dan moet je je foto eerst terug zetten naar 8 bits (in CS3 via Afbeelding - Modus en dan 8 bits selecteren).
    Je zult versteld staan van de resultaten.

Dus 3 fotos is niet altijd nodig. Alleen is het geen echte HDR, maar een HDR-look.

HIER en HIER zie je enkele voorbeelden wat je ervan kan maken.
    Ik heb bij deze voorbeelden nog wel extra bewerkingen gedaan, maar hiervoor moet je je eigen fatasie laten werken.
    Bij de tweede heb ik vtv de foto omgezet naar zwart-wit en deze over het origineel geplakt en toen met een 50% gum over de bovenlaag geveegt en toen pas tonemapping toegepast.
    Bij de eerste heb ik de foto uit 2 fotos gemaakt, bij het origineel was een hele drukke achtergrond aanwezig dus heb ik de achtergrond uit een andere foto gehaald die bij dezelfde groep hoorde. De man heb ik ge-tonemapped en de achtergond niet.

Ik hoop dat ik met deze tip wat mensen vooruit geholpen heb. Veel plezier en succes met het oefenen.

Maar pas op!!
    Neem alleen foto's waarvan de denkt dat deze geschikt zijn.
    De kans dat je foto overdone uitvalt is groot. Het werkt verslavend, het moet geen gewoonte worden.

(Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's :wink: )

Groeten Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: TIP! Tonemapping met HDR effect.

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Als aanvulling op het volgende topic http://forum.belgiumdigital.com/f7/4...dr-206645.html wil ik ook mijn manier met jullie delen.

Veel mensen vinden het HDR/tonemapping effect wel iets hebben,
    waaronder ikzelf.

Om dit effect te bereiken hoef je niet allijd met 3 of 5 foto's te werken.
    Zeker met bewegende onderwerpen is het onmogelijk.

Hoe ga je te werk: (ik probeer het zo uit te leggen dat iedereen het begrijpt)

Neem gewoon een willekeurige foto die je mooi vind voor het effect.
    Deze foto zet je dan in photoshop via Afbeelding/Modus over naar 16-bits.
    Opslaan doe je dan als Tiff. Daarna de foto openen in Photomatix Pro en tonemapping toepassen. Indien je klaar bent in PhotoMatix en je ziet reeds dat je nog wat extra bewerkingen wil toepassen m.b.v. CS3 of CNX2, sla je werk dan eveneens weer op in TIFF. Neem je foto onderhanden en op het eind als hij helemaal klaar is, dan sla je hem op in JPG. Hiermee voorkom je verlies die ontstaat door compressie op compressie. JPG is niet zo intelligent om zelfstandig te constateren dat een foto reeds gecomprimeerd is, dus gaat er net zo vrolijk weer een compressie op los laten. Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, wil je je eind resultaat opslaan in JPG formaat, dan moet je je foto eerst terug zetten naar 8 bits (in CS3 via Afbeelding - Modus en dan 8 bits selecteren).
    Je zult versteld staan van de resultaten.

Dus 3 fotos is niet altijd nodig. Alleen is het geen echte HDR, maar een HDR-look.

HIER en HIER zie je enkele voorbeelden wat je ervan kan maken.
    Ik heb bij deze voorbeelden nog wel extra bewerkingen gedaan, maar hiervoor moet je je eigen fatasie laten werken.
    Bij de tweede heb ik vtv de foto omgezet naar zwart-wit en deze over het origineel geplakt en toen met een 50% gum over de bovenlaag geveegt en toen pas tonemapping toegepast.
    Bij de eerste heb ik de foto uit 2 fotos gemaakt, bij het origineel was een hele drukke achtergrond aanwezig dus heb ik de achtergrond uit een andere foto gehaald die bij dezelfde groep hoorde. De man heb ik ge-tonemapped en de achtergond niet.

Ik hoop dat ik met deze tip wat mensen vooruit geholpen heb. Veel plezier en succes met het oefenen.

Maar pas op!!
    Neem alleen foto's waarvan de denkt dat deze geschikt zijn.
    De kans dat je foto overdone uitvalt is groot. Het werkt verslavend, het moet geen gewoonte worden.

(Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's :wink: )

Groeten Kees
    Ter verduidelijking: 'jouw manier' is eigenlijk iets helemaal anders dan 'mijn manier', omdat het einddoel ook duidelijk verschilt.
    Ik wil enkel een pak meer detail in één en dezelfde foto stoppen. Mijn eindresultaat is een realistische foto die gewoon veel rijker is aan detail dan de enkele foto met beperkt bereik van in het begin. Dat neemt niet weg dat ik die achteraf dikwijls nog bewerk.
    Jij beoogt weer andere dingen, overigens wel heel mooi en creatief. Ik ga je werk zeker eens nader bestuderen.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Je hebt gelijk. Een heel andere manier, daarom opende ik ook een nieuw topic.
      Het is een prettige manier om met tonemapping te spelen.
      Ik denk dat er toch mensen zijn die dit interessant vinden.
      Jou manier vind ik ook heel interessant, ik las het hele topic door.

Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Je hebt gelijk. Een heel andere manier, daarom opende ik ook een nieuw topic.
        Het is een prettige manier om met tonemapping te spelen.
        Ik denk dat er toch mensen zijn die dit interessant vinden.
        Jou manier vind ik ook heel interessant, ik las het hele topic door.

Gr kees
        Dan zijn we het helemaal eens. Ik ga jouw werk ook helemaal doorspitten. Ik heb alleen de 'blauw in de kou' even vlug bekeken, en dat is al genoeg om de rest ook te willen zien. Ik heb het wel voor mensen die onconventioneel te werk gaan.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Hey,

Heeft het wel zin om een 8-bit jpeg om te zetten naar een 16-bit Tiff-file? Je zou toch denken dat de nodige informatie reeds is verdwenen uit de originele foto. Volgens mij bewerk je op die manier een gewone foto met Photomatix via tonemapping.
          Je kan hier toch echt niet spreken van HDR.
          Begrijp me nu niet verkeerd: Je foto's vind ik echt goed en er mogen er hier nog volgen die op deze manier aangepakt worden.

mvg

Keps
          Piet Cosaert
          http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
            Hey,

Heeft het wel zin om een 8-bit jpeg om te zetten naar een 16-bit Tiff-file? Je zou toch denken dat de nodige informatie reeds is verdwenen uit de originele foto. Volgens mij bewerk je op die manier een gewone foto met Photomatix via tonemapping.
            Begrijp me nu niet verkeerd: Je foto's vind ik echt goed en er mogen er hier nog volgen die op deze manier aangepakt worden.

mvg

Keps
            Zoals ik al zei, ik citeer mijn post nog eens: (Aub geen reacties dat het niet met HDR te vergelijken is, dat is mij wel duidelijk, het gaat me gewoon om de mensen wat meer duidelijk te maken van de mogelijkheden in het bewerken van zijn foto's :wink: )

Een 8-Bits foto kan je niet tonemappen, dat is de reden van 16-bits.

Gr Kees

Comment

..... en een ander eenvoudig programma dat soortgelijke effecten creeert is Lucisart. Laat gewoon een '10 whyath' op je foto los en je hebt een nep tonemapping.

( 't wordt alsmaar nepper hier lol. Van de nep HDR naar de nep tonemapping)

Hier zie je voorbeelden:
              http://www.blog.bluehourphoto.com/secretweapon.html
              If you always do what you always did, you will always get what you always got.
              www.sylviehuybrecht.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sylvie Huybrecht Bekijk bericht
                ..... en een ander eenvoudig programma dat soortgelijke effecten creeert is Lucisart. Laat gewoon een '10 whyath' op je foto los en je hebt een nep tonemapping.

( 't wordt alsmaar nepper hier lol. Van de nep HDR naar de nep tonemapping)

Hier zie je voorbeelden:
                http://www.blog.bluehourphoto.com/secretweapon.html
                Dat effect is het effect dat je krijgt als je het fout doet bij de tonemapping. Een HDR is per definitie gewoon maar een foto met een groot dynamisch bereik, die er helemaal niet onrealistisch uit ziet. De foto's in de link hierboven zijn gewoon totaal anders.
                HDR is geen effect, laat dat duidelijk zijn.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Dat effect is het effect dat je krijgt als je het fout doet bij de tonemapping. Een HDR is per definitie gewoon maar een foto met een groot dynamisch bereik, die er helemaal niet onrealistisch uit ziet. De foto's in de link hierboven zijn gewoon totaal anders.
                  HDR is geen effect, laat dat duidelijk zijn.
                  Dit bevestig ik ook.
                  Lucisart heb ik ook ooit gebruikt om te proberen, het werkt niet echt zuiver, en je krijgt echt onrealistische beelden.

Comment

Working...
                  X