Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitsnijtip gevraagt:

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uitsnijtip gevraagt:

    De marqueetool is gewoon de (rechthoekige) selectietool.
    Het icoontje ziet eruit als een rechthoek met gestippelde lijnen.

    Comment


    • #17
      Re: Uitsnijtip gevraagt:

      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      De croptool verwacht inderdaad dat je opgeeft hoe groot uw uitsnede wordt.
      Het is interessant om vb direct naar standaard formaten (#verhoudingen) te croppen.

      Het laat evenwel niet toe om zomaar een verhouding uit te croppen zonder verder aan de foto te raken.
      Da's één van die kwakkels in PS want de croptool is wel de interessantste om te croppen . Hetgeen die gaat weggecropt worden, wordt dan wat verdonkerd en dat geeft u een goed idee van wat het gaat worden.
      Met de marqueetool heb je niet zo een preview en dat maakt het minder handig.
      vandaar de combinatie met het snelmasker
      + kan je de dekking nog hoger plaatsen
      Last edited by viero; 21 augustus 2008, 19:37.

      Comment


      • #18
        Re: Uitsnijtip gevraagt:

        Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
        Wel ik gebruik steeds het snelmasker om te croppen in combinatie met het selectiekader, dan heb je een beter zicht over je crop.
        De croptool gebruik ik enkel om het cavas te vergroten.
        ZIE MIJN EDIT !
        Hela, je moet niet zo in HOOFDLETTERS zitten te schreeuwen!
        Zorg dan dat je berichten duidelijk zijn, zo voorkom je misverstanden
        Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

        Comment


        • #19
          Re: Uitsnijtip gevraagt:

          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          De croptool verwacht inderdaad dat je opgeeft hoe groot uw uitsnede wordt.
          Het is interessant om vb direct naar standaard formaten (#verhoudingen) te croppen.

          Het laat evenwel niet toe om zomaar een verhouding uit te croppen zonder verder aan de foto te raken.
          Da's één van die kwakkels in PS want de croptool is wel de interessantste om te croppen . Hetgeen die gaat weggecropt worden, wordt dan wat verdonkerd en dat geeft u een goed idee van wat het gaat worden.
          Met de marqueetool heb je niet zo een preview en dat maakt het minder handig.
          Hoe de crop-tool werkt weet ik wel Daarom vraag ik me af waarom je een ander gereedschap zoudt gebruiken?!?
          Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

          Comment


          • #20
            Re: Uitsnijtip gevraagt:

            @PSG dank

            Comment


            • #21
              Re: Uitsnijtip gevraagt:

              Waarom zou je iets anders gebruiken dan de crop-tool om een uitsnit te maken?!? Schat je het intellect van de Adobe-ingenieurs dan zo laag in?
              Ik was aan het schreeuwen omwille van bovenstaande, de intellectuele ingenieurs zijn dan wel de verhoudingen vergeten... wat net de topic is.
              Sta eens open voor andere methodes, misschien kan je dan iets bijleren.
              Trouwens ik kende (door het niet gebruiken van de crop tool) Front Image niet, waarvoor dank.

              Comment


              • #22
                Re: Uitsnijtip gevraagt:

                Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                Ik was aan het schreeuwen omwille van bovenstaande, de intellectuele ingenieurs zijn dan wel de verhoudingen vergeten... wat net de topic is.
                Sta eens open voor andere methodes, misschien kan je dan iets bijleren.
                Trouwens ik kende (door het niet gebruiken van de crop tool) Front Image niet, waarvoor dank.
                Fijn dat je wat bijgeleerd hebt
                Dat doe ik trouwens ook constant
                Dus zo dom zijn ze daar bij Adobe ook niet hé
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                Comment


                • #23
                  Re: Uitsnijtip gevraagt:

                  Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                  Dus zo dom zijn ze daar bij Adobe ook niet hé
                  euh, het werkt dan wel enkel als je in dezefde verhoudingen wil croppen.
                  snap eigenlijk niet goed waarom ze niet de verhoudingen toegevoegd hebben ipv de Front Image

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uitsnijtip gevraagt:

                    Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                    euh, het werkt dan wel enkel als je in dezefde verhoudingen wil croppen.
                    snap eigenlijk niet goed waarom ze niet de verhoudingen toegevoegd hebben ipv de Front Image
                    Ik begrijp waar je naar toe wilt...
                    Je kunt wél een formaat ingeven (en opslaan als preset voor nadien) maar een verhouding (in CS2) niet bij mijn weten.
                    Indien het wel kan mag iemand het rustig komen vertellen, leren we nog meer bij
                    Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uitsnijtip gevraagt:

                      Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                      Hoe de crop-tool werkt weet ik wel Daarom vraag ik me af waarom je een ander gereedschap zoudt gebruiken?!?
                      Wel, hopelijk heb je daar het antwoord nu wel op gevonden.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Uitsnijtip gevraagt:

                        Ik heb niet teveel moeite gedaan om te zien of ik de vraag snap of niet, maar uit de reacties te zien kan er uit dit ook nog bijgeleerd worden:
                        Er zijn wereldwijd al ellenlange threads over geweest, steeds met halve "oplossingen" en alternatieven. Toch blijkt het makkelijk mogelijk te zijn :cool: Misschien ben ik de laatste die het ontdekt heeft (mss staat het wel in de manual, geen idee...), dus daarom geef ik eender wie de kans om de oplossing uiteen te


                        De Front image truuk is in dit geval ook niet zo interessant, want hij vergroot je foto. Is eerder bedoeld om een doelformaat te sampelen en dan andere foto's ermee te gaan croppen.

                        Ik crop zelf ook graag met de maskermethode, omdat die nog veelzijdiger is dan de Crop area hide functie.
                        Last edited by maGuy; 22 augustus 2008, 01:27.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Uitsnijtip gevraagt:

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          Wel, hopelijk heb je daar het antwoord nu wel op gevonden.
                          Inderdaad PSG! Samen met die uitleg van maGuy ben ik héél wat wijzer geworden, waarvoor dank mijne heren
                          Ik werk "nog maar" 1,5 jaar met Photoshop en dit is de eerste keer dat ik deze manier om een uitsnit te maken tegenkom... Raar
                          Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                          Comment


                          • #28
                            Re: Uitsnijtip gevraagt:

                            Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                            Ik heb niet teveel moeite gedaan om te zien of ik de vraag snap of niet, maar uit de reacties te zien kan er uit dit ook nog bijgeleerd worden:
                            Er zijn wereldwijd al ellenlange threads over geweest, steeds met halve "oplossingen" en alternatieven. Toch blijkt het makkelijk mogelijk te zijn :cool: Misschien ben ik de laatste die het ontdekt heeft (mss staat het wel in de manual, geen idee...), dus daarom geef ik eender wie de kans om de oplossing uiteen te
                            Thx for the tip.
                            Serieuse kwakkel in Photoshop.

                            Van mij mogen ze een paar mannen van het Lightroom development team bij die van Photoshop zetten want die weten wél hoe een interface te maken.

                            Ik mis vb nog altijd een overlay grid in de croptool waarmee je vb de rule of thirds/gulden snede e.a. kunt toepassen wanneer je cropt.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Uitsnijtip gevraagt:

                              Vraag in start topic aangepast voor meer duidelijkheid wat ik bedoel.
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment


                              • #30
                                Re: Uitsnijtip gevraagt:

                                Ja, kwibus.
                                Ge moet "nieuwe beeldpixels berekenen" afzetten natuurlijk, vooraleer je dat doet.

                                Als je 2 op 3 cm aan 300dpi vraagt, dan krijg je dat natuurlijk.

                                Comment

                                Working...
                                X