Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitsnijtip gevraagt:

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitsnijtip gevraagt:

    Vaak wil ik foto's croppen tot 3:2 zodat de px/inch hetzelfde blijft.
    Als ik de tool gebruik die ik aangeef op de afbeelding en de breedte op 3 en de hoogte op 3 dan maakt hij er altijd cm van.
    ook als ik de resolutie op 0 zet blijft het cm.
    Ik wil van die cm af en gewoon croppen in de juiste verhouding zonder pixel per inch wijziging.
    Kan iemand mij helpen?

    Gr Kees



    Als ik hem uitgeneden heb met de croptool op bv 2cm bij 3cm
    dan krijg ik het vplgende resultaat (zie onderste voorbeeld)
    het geel omcircelde deel heb ik niet ingevuld en het rode omcircelde geeft eigenlijk mijn probleem weer.
    De documentgrootte is 2 bij 3cm (wat logisch is) maar de resolutie staat op 1600 px/inch.
    als ik deze dan op 300 zet dan blijft er maar een foto over van 350x236 pixels.
    Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

    Last edited by KvP; 22 augustus 2008, 12:20.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Uitsnijtip gevraagt:

    Niet de croptool gebruiken, maar de marquee tool en die op de juiste verhouding zetten. Dan selectie croppen.

    Comment


    • #3
      Re: Uitsnijtip gevraagt:

      Je kunt volgens mij toch de crop tool gebruiken en b.v. 300 px / 200 px ingeven. Bij mij (Photoshop CS3 for Macintosh) lukt dat toch?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Uitsnijtip gevraagt:

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Je kunt volgens mij toch de crop tool gebruiken en b.v. 300 px / 200 px ingeven. Bij mij (Photoshop CS3 for Macintosh) lukt dat toch?
        ok, maar dat wil ik juist niet.
        Vaak wil ik foto's croppen tot 3:2 zodat de px/inch hetzelfde blijft.
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Uitsnijtip gevraagt:

          Ik weet alleen dat je bij voorkeuren eenheden/linialen kunt kiezen voor cm/inch/px.
          Standaard staat deze op cm.

          Hopelijk heb je hier iets aan.
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: Uitsnijtip gevraagt:

            Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal,maar
            als je rechts klikt op de maat die je hebt aangegeven [30:20 waar je pijltjes staan in je voorbeeld]
            dan kan je kiezen voor pixels.
            gr.ron.
            http://exhi-fotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Uitsnijtip gevraagt:

              Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
              Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal,maar
              als je rechts klikt op de maat die je hebt aangegeven [30:20 waar je pijltjes staan in je voorbeeld]
              dan kan je kiezen voor pixels.
              gr.ron.
              Inderdaad, je begrijpt de vraag niet...
              De TS wil helemaal niet kiezen voor pixels, inches, cm's of wat dan ook. Hij wil gewoon croppen in een 2:3 verhouding!

              PSG geeft hierin het enige juiste antwoord.

              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: Uitsnijtip gevraagt:

                snap het ook niet goed hoor, gewoon 2px - 3px ingeven en hij zal in de 2:3 verhouding croppen.

                [edit] toch niet sorry dat kan niet met de crop, ik gebruik het trouwens ook nooit om te croppen, best is het selectiekader gebruiken en dan uitsnijden

                Comment


                • #9
                  Re: Uitsnijtip gevraagt:

                  Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                  Vaak wil ik foto's croppen tot 3:2 zodat de px/inch hetzelfde blijft.
                  Als ik de tool gebruik die ik aangeef op de afbeelding en de breedte op 3 en de hoogte op 3 dan maakt hij er altijd cm van.
                  ook als ik de resolutie op 0 zet blijft het cm.
                  Ik wil van die cm af en gewoon croppen in de juiste verhouding zonder pixel per inch wijziging.
                  Kan iemand mij helpen?
                  Als je beeld een 2:3-verhouding heeft klik je met de crop-tool geselecteerd op "Voorste afbeelding" ("Front Image") waardoor je in dezelfde verhouding cropt. Is dit een antwoord op je vraag?
                  Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitsnijtip gevraagt:

                    Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                    Als je beeld een 2:3-verhouding heeft klik je met de crop-tool geselecteerd op "Voorste afbeelding" ("Front Image") waardoor je in dezelfde verhouding cropt. Is dit een antwoord op je vraag?
                    Super handig! Meteen een reden om het crop-tool weer de voorkeur te geven!

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitsnijtip gevraagt:

                      Oorspronkelijk geplaatst door viero Bekijk bericht
                      snap het ook niet goed hoor, gewoon 2px - 3px ingeven en hij zal in de 2:3 verhouding croppen.

                      [edit] toch niet sorry dat kan niet met de crop, ik gebruik het trouwens ook nooit om te croppen, best is het selectiekader gebruiken en dan uitsnijden
                      Waarom zou je iets anders gebruiken dan de crop-tool om een uitsnit te maken?!? Schat je het intellect van de Adobe-ingenieurs dan zo laag in?

                      Als je "gewoon 2px - 3px" ingeeft crop je in DAT FORMAAT en dat zal niet de bedoeling zijn denk ik...
                      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitsnijtip gevraagt:

                        Het lijkt me alsof we ditmaal de exacte vraag niet begrepen hebben... ik althans niet. Croppen doe je toch met je crop-tool, of niet soms?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitsnijtip gevraagt:

                          Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                          Waarom zou je iets anders gebruiken dan de crop-tool om een uitsnit te maken?!? Schat je het intellect van de Adobe-ingenieurs dan zo laag in?
                          Wel ik gebruik steeds het snelmasker om te croppen in combinatie met het selectiekader, dan heb je een beter zicht over je crop.
                          De croptool gebruik ik enkel om het cavas te vergroten.

                          Als je "gewoon 2px - 3px" ingeeft crop je in DAT FORMAAT en dat zal niet de bedoeling zijn denk ik...
                          ZIE MIJN EDIT !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitsnijtip gevraagt:

                            Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                            Waarom zou je iets anders gebruiken dan de crop-tool om een uitsnit te maken?!? Schat je het intellect van de Adobe-ingenieurs dan zo laag in?
                            De croptool verwacht inderdaad dat je opgeeft hoe groot uw uitsnede wordt.
                            Het is interessant om vb direct naar standaard formaten (#verhoudingen) te croppen.

                            Het laat evenwel niet toe om zomaar een verhouding uit te croppen zonder verder aan de foto te raken.
                            Da's één van die kwakkels in PS want de croptool is wel de interessantste om te croppen . Hetgeen die gaat weggecropt worden, wordt dan wat verdonkerd en dat geeft u een goed idee van wat het gaat worden.
                            Met de marqueetool heb je niet zo een preview en dat maakt het minder handig.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitsnijtip gevraagt:

                              wat is de "marquee tool"want hier heb ik de nederl. versie en dit vind ik niet terug

                              Comment

                              Working...
                              X