Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B&W - Vraagstukje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• B&W - Vraagstukje

Hallo,

Zelf ben ik nu reeds enige tijd bezig met fotografie. Hierbij heb ik onlangs mijzelf een echt mooi toestel aangekocht om foto's te nemen. Nu ben ik zelf wel iemand die graag duistere foto's neemt en zelf verzot is op industriële fotografie en diepe landschappen. Zelf heb ik nu eigenlijk wel een vraag ivm b&w...ik ben de laatste tijd wat aan het zoeken hoe ik die kleuren kan bekomen in de wolken en zo die duistere illusie kan krijgen zoals in deze foto.
    Mss heeft iemand voor mij een leuke tutorial of een passend antwoord klaarliggen.

http://foto.inerba.org/images/200709...9)10.39.19.jpg
    Groetjes!
    Michaël
    Last edited by Nocturnes; 16 augustus 2008, 23:21.
    Vide Cor Meum

Re: B&W - Vraagstukje

Dat is in B&W .... de: Roodfilter
    welke edit soft gebruik je?
    SF
    00.00 Gone

Comment

Heb jij die foto zelf gemaakt?

Comment

Die foto heb ik niet zelf gemaakt maar heb ik enkel ter voorbeeld geplaatst om mijzelf zo duidelijk mogelijk te maken...

Ik maak gebruik van diverse software maar voornamelijk Photoshop en Light Room.

Mvg,
        Michaël
        Vide Cor Meum

Comment

Die foto heb ik niet zelf gemaakt maar heb ik enkel ter voorbeeld geplaatst om mijzelf zo duidelijk mogelijk te maken...

Mvg,
          Michaël
          Vide Cor Meum

Comment

Tik hier of op google eens de zoekterm "HDR" in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nocturnes Bekijk bericht

Mvg,
              Michaël
              Ha
              Ik vermoed dat je met een kleurplaatje start, hé
              In LR is dat simpel
              Ga naar je HSL/ color/ grayscale console
              klik grayscale
              klik op het icoontje links boven (rondje met pijltjes
              Ga naar de lucht of iets anders in de foto en verander naar eigen smaak

In CS3
              klik op het rondje (zw/wit) onderaan je layers
              kies in menu Black/white
              kies in drop down voor roodfilter en klik ok
              kies uw grondlaag (foto)
              werk dan de dramatiek bij via: levels of curves!

wil je nog verder gaan > photomatix HDR

SF
              00.00 Gone

Comment

Hallo,

volgens mijn bescheiden mening is dit een hdr die omgezet is naar b&w.Als je goed kijkt zie je langs de antennes op het dak een belichtingsverschil, nogal typisch voor een hdr.
                Dus eerst je raw omzetten naar hdr (photomatix), via tonemapping in photomatix de kleurversie aanpassen naar jouw voorkeur, dan omzetten naar b&w en de laatste aanpassingen doen.
                Dat is wat met deze foto gebeurd is denk ik, maar er zijn meerdere manieren om die donkere sfeer te bereiken zoals hier al aangehaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ObiWan Bekijk bericht
                  Hallo,

volgens mijn bescheiden mening is dit een hdr die omgezet is naar b&w.Als je goed kijkt zie je langs de antennes op het dak een belichtingsverschil, nogal typisch voor een hdr.
                  Dus eerst je raw omzetten naar hdr (photomatix), via tonemapping in photomatix de kleurversie aanpassen naar jouw voorkeur, dan omzetten naar b&w en de laatste aanpassingen doen.
                  Dat is wat met deze foto gebeurd is denk ik, maar er zijn meerdere manieren om die donkere sfeer te bereiken zoals hier al aangehaald.
                  ...of laagmaskers, ook een soort HDR
                  Als ik een foto bewerk zegt iedereen, ha... HDR?
                  Niks HDR, SF, Ja
                  Maar de TS heeft sowieso, enkel LR en PS als software

SF
                  00.00 Gone

Comment

Als je enkel maar Photoshop gebruikt, ga dan via shadow/highlights en filter USM + nog enkele laagmaskers, waarbij je bv de lucht doordrukt.
                    En Curves zullen ook wel helpen.

Comment

Ok, ik heb al enkele nuttige dingen opgenomen maar nu mss voor jullie een domme vraag...Op wat neem ik nu best mijn foto's? RAW? met de intentie om zo een foto te bekomen...

Groetjes!
                      Michaël
                      Vide Cor Meum

Comment

klik op de topic juist hieronder *\/* RAW???
                        SF
                        00.00 Gone

Comment

Ok, dus neem ik hem best op RAW. Nu heb ik hier dat programma(trial) van Photomatix afgehaald om te kijken wat of hoe...

Dit is wat ik dus tot nu denk te weten...

1. Neem foto op RAW
                          2. Neem 3 foto's (To create the best HDR images, you need to take enough exposures to properly cover the dynamic range of the scene.)
                          3. Laad ze in in Photomatix
                          4. Bewerken tot HDR

Dus in theorie is 1 programma genoeg...?

ps: sry voor mijn "rare" vragen...
                          Vide Cor Meum

Comment

Ondertussen ben ik ook op dit gekomen dus eigenlijk al een antwoordje op mijn eigen vraag.

"There are two main ways to create the source images needed for HDR. You can either use AEB, auto exposure bracketing, on your camera to take 3 images while you are out, or you can use RAW to take 1 image and then use a RAW editor to produce 3 shots back at your computer. I shall start with auto exposure bracketing."
                            Vide Cor Meum

Comment

Beste is altijd, in RAW: 3 >< 5 foto's, met 1/1.5 tot2 stops verschil, naargelang het contrast van je locatie!
                              Maar idd 1 RAW file, kan ook, die je dan bijv: 3 x saved in DNG format, met normale en +2/-2 ev aanpassing (mid/high/low) en dan via Bridge/LR, mergen to HDR, Ps is nl. schitterend in mergen en vooral alignen (vandaar)
                              Pas dan > photomatix plugin voor PS!
                              Done/image/ mode/convert to 8/16 bit.
                              Voor sommigen (velen) is "dit" het eindpunt, voor anderen begint het hier pas en wordt er nog redelijk zwaar gëediteerd in PS, tot een echt kunstwerk
                              Het is maar wat je wil bereiken,hé, de sky is the limit!

SF

P's: Ga anders even naar youtube en zoek onder HDR of Photomatix, dan zie je hoe het "ongeveer" moet, dat leert wat vlotter
                              Last edited by StoneFree; 16 augustus 2008, 19:45.
                              00.00 Gone

Comment

Working...
                              X