Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat ontbeekt er en hoe aan te passen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat ontbeekt er en hoe aan te passen?

Beste,

Ik ben niet zo bedreven in portretfotografie (meeste zijn vogeltjes) en heb op de trouw van mijn broer een "voorlopertje" eens gefotografeerd op een tractor omdat hij erdoor echt bezeten is. Welke van de foto's kan jullie voorkeur genieten en hoe zouden jullie deze dan eventueel aanpassen in Photoshop om deze echt goed te hebben?

De NEF's heb ik ook gepost.
    - Foto 1 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3859.JPG
    - Foto 2 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3868.JPG
    - Foto 3 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3871.JPG

Op de root zijn ook de NEF's te vinden:

Alvast bedankt voor de input want zoals gezegd ben ik niet bedreven in portretfotografie en CS3

Re: Wat ontbeekt er en hoe aan te passen?

mooie foto's , mijn voorkeur gaat naar de 2e

de eerste zou ik met aanpassen schaduw/hooglichten 15 % ophalen uit de donkere partijen
    de tweede zou ik het gezichtje ietsje oplichten met doordrukken - tegenhouden ( dodge & burn)
    de derde zou ik veranderen in liggend formaat zodat je veel minder lucht hebt die niet mooi overkomt

met vriendelijke groeten, david

Comment

Zou bij de tweede -boven tot de uitlaat wegcroppen
      -onder tot aan de wielen
      -vooraan 1cm en achteraan tot een cm voorbij de wielen dan zie je de verhouding kind -tractor beter overkomen
      Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

Comment

Voor mij is de eerste foto de enige goede omdat je daar nergens last hebt van de minder mooie achtergrond. Op die foto staat het kind ook het grootst op, en hij is toch het onderwerp van de foto neem ik aan, tenzij die traktor misschien moet verkocht worden?

Het donkere gedeelte moet inderdaad wat opgelicht worden. Daarna de foto boven en rechts bijsnijden zodanig dat het hoofd van de jongen op ongeveer 4/5 van boven (ongeveer evenveel lucht boven zijn hoofd als er traktor is onder zijn voeten) en 1/3 van rechts komt te staan (zo trekt dat enorme wiel ook minder de aandacht).

De foto is ook een beetje te blauw naar mijn smaak, daarom zou ik de kleurbalans (in Photoshop ctrl+B) wat aanpassen en een beetje geel bijgeven. Aan jou om te beslissen of je dit doet of niet.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

De eerste is de beste, vind ik, en zeker nog iets van te maken.

Even snel door de bewerkingsmolen gehaald:

- Aanpassingslaag van de curves gemaakt (voorgrond).
          - Aanpassingslaag van de contradten gemaakt (voorgrond).
          - Laag zwart erover in overlaymodus en met laagmasker de voorgrond uitgewerkt, dit om de zo mooie wolkenlucht wat donkerder te maken. (100% opacity + duplicaat van die laag op ong. 35%)

Grtz,
          Frederic

Comment

Eens een ander scherpstelpunt als het middelste gebruiken, of herkaderen, want hij staat wel altijd in het midden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Aan iedereen alvast bedankt voor jullie input in deze en Fre, een goeie aanpassing gemaakt.

Iedereen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Beste,

Ik ben niet zo bedreven in portretfotografie (meeste zijn vogeltjes) en heb op de trouw van mijn broer een "voorlopertje" eens gefotografeerd op een tractor omdat hij erdoor echt bezeten is. Welke van de foto's kan jullie voorkeur genieten en hoe zouden jullie deze dan eventueel aanpassen in Photoshop om deze echt goed te hebben?

De NEF's heb ik ook gepost.
                - Foto 1 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3859.JPG
                - Foto 2 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3868.JPG
                - Foto 3 als JPG: http://users.telenet.be/mnemonic_BVBA/DSC_3871.JPG

Op de root zijn ook de NEF's te vinden:

Alvast bedankt voor de input want zoals gezegd ben ik niet bedreven in portretfotografie en CS3
                ---------------------------------------------------------

Hallo, T’Zwitser

Ik moest even een simpel ontwerp'ken (4kids) uitvogelen en testen!
                Daar je foto in Raw is, een kind in beeld en er “some kind of a” Graubünden lucht te zien is......vul maar in!
                Raw is the best

Het gaat wel om foto’ke 1, omdat dit de enige is die ….. vul maar in!!
                Mocht je soms interesse hebben, laat het me dan maar weten, wel vóór volgende week donderdag!
                Vanaf dan is veronique'ske, voor een 4 tal maanden vermist.

Groetjes
                vero

Tip:
                Heb onlangs Opera ontdekt...deze browser zouden ze "aan elke fotoliefhebber" moete verplichten!
                Last edited by Veronique; 30 juli 2008, 18:19. Reden: Corr'Hexie
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Beste Veronique, ik heb je reactie reeds enkele keren gelezen maar toch nog 1 en ander onduidelijk. Ja, het betreft hier niet het invullen van de ... maar eerder om volgende:

Mocht je soms interesse hebben, laat het me dan maar weten, wel vóór volgende week donderdag!

Wat bedoel je hier precies mee, kan je even verduidelijken? Thx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                    Beste Veronique, ik heb je reactie reeds enkele keren gelezen maar toch nog 1 en ander onduidelijk. Ja, het betreft hier niet het invullen van de ... maar eerder om volgende:

Wat bedoel je hier precies mee, kan je even verduidelijken? Thx
                    Tiens, raar... ff verduidelijken!

1.Mijn congé bestaat er meestal in, om dingen uit te testen in Adobe Programma's
                    Ik heb je foto dus een flinke beurt gegeven, op zijn: Vero’s á GoGo! < (Dit is even speciaal voor maniac, die van mij een notoir ‘Cognaciaans Drankorgel’ probeert te maken)
                    Daarna, heb ik deze “ondertussen sublieme foto geworden” in een "prototype kids-layoutje" gestoken, met ruimte voor wat txt!
                    ...en of course ....by: Twizter

Duidelijk?

2.Als je de: veronique vermist, niet snapt, dan is het vrij simpel!
                    Ik kom hier enkel, wat helpen als ik in verlof ben (3x per jaar)!
                    Vandaar 4 maand vermist!

Bij géén interesse duw ik gewoon en dit zuiver uit HDD spare/space, reasons, op: Delete!
                    Bang ... Boom..Niel... that's it...alles weg, naar de eeuwige illusionaire clustervelden!!!

Groetjes
                    vero ..op haar terras met een echte Coke+limoen+ice cubics<< is PS afwijking

Comment

Nu ben ik volledig mee En ja, uiteraard héél erg geinteresseerd in je aanpassingen en het resultaat hiervan te zien
                      Alvast bedankt

Comment

ik zal je morgen de zip link toesturen
                        Ik zal er dan ook de PSD file aan toevoegen, zodat je daar ev. de txt kan inpassen en de BG colour veranderen!
                        Nu is deze BG een diepe kleur uit zijn traktor en oogt vrij chique!

Doe je dit op de Jpg, dan heb je al snel data verlies

Mocht ik u zijn, printen op postkaart en dan, naar het leuke spontane ventje, sturen!
                        Is leuke verassing, zoiets.

Wat ik je kan meegeven:
                        Let op je scherpte!
                        Probeer iets meer te denken ...uw toestel kan dit niet!
                        Let ook vooral op je compositie. (maak schetsjes ev.)
                        Leer kijken en ga vooral naar werken van goede kunstfotografen kijken, dit om je verdere basis op te krikken.
                        Sta je in boekwinkel, Fnac enz, bekijk de kneepjes van Pro's en leer bij.
                        Geen tuts & dergelijke, $$ ****, neen…gewoon hun werk!
                        Probeer "zoveel mogelijk" tijdens de gouden uurtjes te shoot'n (vermijd zeker hevige zon, deze vlakt namelijk alles uit)
                        Koop u een paar: D-Gray's als referentiepunt (start van de edit)
                        Op de release knop drukken, kost je niets meer in D-wereld.
                        Als je continu schiet, 10shot’s, zijn de foto’s, tussen 3 & 7 meestal de beste.
                        Vergeet ook bracketing modes niet uit het oog, die zijn je beste maatje!

Die twee items hierboven, gaan je al snel 30 shots “per foto” vragen..but so what??
                        Reken ff mee 20 foto's 600 shots
                        Thuisgekomen
                        Kies > delete de rommel, maar de goede, zit er zeker tussen!
                        Last but not least, fotografie gaat over licht / schaduw en plastiek!
                        Niet over: pixels: 100% crops en bakstenen fotograferen, neen zeker niet!
                        ‘Elk’ toestel kan met de huidige technologie en edit-mogelijkheden “ kleine worder’kens afleveren, dat is zeker
                        Laat dit je zeker niet beletten om het allerbeste materiaal te kopen, maar dan wel voor uw doel en mogelijkheden.

Heb je $$ genoeg en het is enkel om op te scheppen (Bon chic, bon genre) dan hou je dit meestal niet erg lang vol...'tzijn namelijk de foto's die u gaan veraden.

Allez groetjes
                        Vero

Tips:
                        Zet nooit de Red Eye functie aan OFF weg met dienen rommel 666
                        Doe dit achteraf, netjes en veel beter, via edit, eventjes weg.
                        Voor de betweters:
                        Tenzij je belachelijke blikken en uitdrukkingen in je portretten wil, natuurlijk.
                        ..en dan nog maar te zwijgen, dat de meest reviews dit als Con durven gebruiken
                        Auto WB, same thing, Con (weg ermee)
                        …shame on them ..tsssss

°°
                        Last edited by Veronique; 30 juli 2008, 22:00. Reden: Toevoeging tips:

Comment

mailen kan naar vincent.vanderbeken@gmail.com

Heel erg bedankt voor de moeite Two thumbs up

Comment

vero mailt niet (meer)

PB/pm ook goed?

vero

Comment

zeer zeker, no prob

Comment

Working...
                              X