Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kader maken in Cs3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kader maken in Cs3

Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
    Hmm, post gewijzigt... En nu zullen we het natuurlijk nooit zien.
    Maar wat ik me afvraag, hoe breed bedoel je precies met brede randen?
    Tjah,
    Ik werk een heel jaar tegen: 14 tot 16 uren per dag
    Dan ga je in congé, keert..... na een jaar, even terug op dit forum.
    Ik zie dat ik sommige mensen kan helpen en doe dit dan ook!
    Zelfs via PB!!!
    Hallo """"ik ben in Congé""""

Dan komt er iemand, uit pure afgunst, je volledig afbreken³ en doet achteraf zijn post weer weg .....vergissing!
    Excuses kennen ze niet in Nederland blijkbaar!
    Gelukkig, heb ik hem ge’quoted en kon hij dat ook niet gummen
    (anders word je nog voor zot verklaard)

Dus, momenteel heb ik weer even mijn buik vol van dit forum.

vero
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht

vero
      Ik denk dat je gewoon véééééééééél te hard van stapel loopt. Doe het gewoon wat kalmer aan

Comment

Dan komt er iemand, uit pure afgunst, je volledig afbreken³ en doet achteraf zijn post weer weg .....vergissing!
        Veronique, het is/was absoluut geen afgunst, ik zou niet weten waarom ook.
        Maar ik was (weer) wat vlug en ondoordacht bezig met posten en zal daar wat meer op gaan letten in de toekomst.

Excuses kennen ze niet in Nederland blijkbaar!
        Oh jawel hoor, en bij deze bied ik dan ook mijn welgemeende excuses aan voor mijn ondoordachte posting.

Gelukkig, heb ik hem ge’quoted en kon hij dat ook niet gummen
        Mooi dat je dat gedaan hebt, heb ik dan ook totaal geen problemen mee.
        Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten, en dat zal ik dan ook doen.

vero
        Nou, ik hoop dat je dat niet zult doen want anderen hoeven niet de dupe te zijn van mijn ondoordacht handelen.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

vero
          Dag Veronique,

Ik heb de laatste week heel wat van je post gevolgd hier op BD, en vind daar veel boeiende onderwerpen tussen.
          Je bent een behulpzame vrouw die weet over wat ze praat, en blijkbaar te techniek ook volledig in de hand heeft
          Ervaringen met pentablets, batterijen enz. je kan overal over meepraten, ook de fiets die je even een wasbeurtje hebt gegeven, je hebt werkelijk je kunnen hier bewezen, en kan hier veel mannen het nakijken geven

Zo zijn er hier een paar vrouwen die regelmatig iets posten dat wel degelijk aan de ribben hangt, zo heeft hier iemand (ook een vrouw) een reisje naar de andere kant van de wereld gewonnen met een bepaalde foto, als dat niet niets is.

Jij bent natuurlijk vrij al dan niet verder te posten op BD, maar we zullen je missen, en dat meen ik oprecht, dus hoop ik met vele anderen denk ik, dat je je zal bedenken, en de excuses van Jan zal aanvaarden, je bent intelligent genoeg, om te weten dat er soms in een ondoordacht moment dingen gezegd worden die bij de ander in het verkeerde keelgat kunnen schieten, en dat komen we met zijn allen wel meerdere malen tegen in ons leven, dat we eens zeggen, hier had ik beter op mijn tong gebeten.

Mijn indruk is dat de kwaliteit van het forum er de laatste tijd terug op achteruit gaat, steeds maar meer zie je hier terug vragen opduiken, die reeds tientallen malen gesteld werden, waarvan ik denk, zijn die mensen nu forumafschuimers die toevallig een digitaaltje hebben, en niet weten voor wat dat ding dient.
          Natuurlijk hebben die mensen ook het recht om een vraag te stellen, en daar van iemand een antwoord op te krijgen, we leven hier namelijk in een vrij land, en zijn er om elkaar te helpen

Ikzelf heb ruim 25 jaar aan analoge fotografie gedaan, ook donkere kamer, tot een jaar of zeven terug had ik ook geen kaas gegeten van alles wat met computer te maken had, buiten dan de gebruikelijke taken zoals materiaal bestellen op mijn werk, ik was dan ook zelfs een tegenstander van alles wat met computer te maken had, maar toen de eerste betere digitale toestellen er aan kwamen, kon ik niet verder dan een cursus photoshop 6.0 volgen en mij in deze materie gaan verdiepen.

Nu ben ik blij het gedaan te hebben, maar ware het niet dat ik ben geholpen door enkele vrienden, en ook mensen op BD die er méér van afwisten dan ik, dan was er nog veel, wat ik nu nog niet zou weten, als analoge fototograaf wist ik natuurlijk veel over objectieven wat betreft brandpunt, sluitertijd en diafragma, ook het tegenhouden en allerlei trucs in de donkere kamer waren mij niet vreemd alsook wat ik kon verwachten bij het gebruik van bepaalde soorten pelicule, maar van witbalans enz. had ik absoluut geen kaas gegeten.
          Zo heb ik al snel voor mezelf geleerd, dat RAW fotograferen een must is, waar je achteraf nog vanalles kan aanpassen, maar dat komt voor een groot stuk door mensen zoals U, die de kunst van het digitale heel goed in de hand hebben.

Natuurlijk (als je 25 jaar analoog hebt gewerkt) blijf je een spaarzaam fotograaf, en kom ik mischien thuis met minder dan de helft zoveel foto's dan iemand die meteen digitaal is gestart, dat komt gewoon door het feit dat fotograferen op zich nu eigenlijk niets meer kost, terwijl vroeger iedere druk op de knop je heel wat geld koste, daarom denk ik dat wij, (de oudere generatie fotografen) steeds wat langer zullen denken alvorens op de knop te drukken.

Er zitten hier heel wat bekwame fotografen (ook beroeps denk ik) die zowel het fotograferen, als belichting, als digitale nabewerking heel goed in de hand hebben, daarom vind ik dat we er alles moeten aan doen om deze mensen af en toe te kunnen aanspreken als we met bepaalde vragen zitten.

Daarom Veronique, haak niet af voor een dom misverstand, veel mensen hier houden ervan, om je ervaring te kunnen delen.

Mischien (hopelijk, want pm naar je kan niet) zal je dit lezen, en kom je terug op je bedenking.

Geert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Mijn indruk is dat de kwaliteit van het forum er de laatste tijd terug op achteruit gaat, steeds maar meer zie je hier terug vragen opduiken, die reeds tientallen malen gesteld werden, waarvan ik denk, zijn die mensen nu forumafschuimers die toevallig een digitaaltje hebben, en niet weten voor wat dat ding dient.
            Hoi Geert,

Sinds de DSLR bereikbaar geworden is voor elk budget, zal je dit inderdaad merken. Maar ik vind toch dat het forum er een heel pak op vooruit gegaan is tov 2 jaar geleden, althans voor Nikon gebruikers

MVG,

Comment

'k zal maar denken dat het een boze droom was.
              zand erover, exc. aanvaard, vrienden zullen we echter nooit worden!

Maar dat...... hoeft ook niet
              vero

@demeyereg

@frank207be

8 (te) véél.

Comment

'k zal maar denken dat het een boze droom was.
                zand erover, exc. aanvaard, vrienden zullen we echter nooit worden!

Maar dat...... hoeft ook niet
                vero

@demeyereg

@frank207be

8 (te) véél.
                Super Veronique

Je bent een dame naar mijn hart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door veronique Bekijk bericht
                  @frank207be

8 (te) véél.
                  Inderdaad

Comment

Veronique, bedankt.
                    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

De quote is bij deze dan ook verwijderd!

Allez

vero

Comment

Yep, randen, boorden, kaders..etc, een pot nat

Dus ja, stroke is er zo eentje, maar hiermee verlies je wel waardevol fotomateriaal, vermits je enkel met inside kan werken en de stroke over de foto komt te liggen
                        Groot voordeel is dat, als je dan een crop maakt (bijwerkt) de randen steeds wederkeren, met de juist exacte afmetingen!!
                        Bij dunne randjes, ideaal en zeer snel.
                        Bij bredere randen een fiasco complet!

Eigenlijk is er maar één goede manier en dat is een combinatie van meerdere ingrepen!

Ik zal een dezer dagen een action maken die perfecte 10x15 aflevert, met een exacte boord van: 0,6 cm aan de 4 zijden.
                        Dit met minimum verlies aan fotomateriaal!

@sf
                        Knap, maar bedenk wel dat als je niet meer in sync-size zit, de foto dan ook gaat vervormen!
                        Vermits je het woord fine-tune gebruikt, zul je enkel voor dunne randen bedoelen en dan zal het niet zo opvallen.
                        Maar toch, voor een portret, bijv, gevaarlijk.??

Groetjes
                        vero

Tsss, ik ben ook eens in Congé
                        Dat zou heel fijn zijn als je dat zou willen doen, ik heb momenteel een tijdelijk oplossing. Ik heb in een actie een kader gemaakt waarvan de buitenkant 10x15 is de dikte is 6mm., de foto zit in de onderliggende laag, deze foto moet ik dan nog manueel resizen met de transformation tool tot deze zo goed mogelijk binnen de kader past.

(ik heb mijn werkwijze eigenlijk omgekeerd.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                          Dat zou heel fijn zijn als je dat zou willen doen, ik heb momenteel een tijdelijk oplossing. Ik heb in een actie een kader gemaakt waarvan de buitenkant 10x15 is de dikte is 6mm., de foto zit in de onderliggende laag, deze foto moet ik dan nog manueel resizen met de transformation tool tot deze zo goed mogelijk binnen de kader past.

(ik heb mijn werkwijze eigenlijk omgekeerd.)
                          Hallo, Remco_D

Ik zie dat je dit wenst, om prints af te drukken.

1. wil je dat deze action, ineens ook je foto's naar maat 10 x 15 brengt, of is dit al gebeurd!
                          Deze action zal enkel correct werken voor ratio 2.3, natuurlijk.

2. zoja...welke res. graag?
                          tussen: 240 > & < 320ppi?? (zeg maar)

Groetjes
                          vero

Comment

...................
                            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 17:48.

Comment

Hoe ik het doe, en waarbij de verhoudingen blijven kloppen:

1. Open de foto waar je de kader wil rond zetten
                              2. Selecteer alles (ctrl-a)
                              3. Kopieer (ctrl-v)
                              4. Maak nieuwe file: File -> New
                              5. Photoshop zal automatisch de size aannemen van de gekopieerde file. Dus als je origineel 3000x2000 pixels is zal de size van de nieuwe file automatisch ook 3000x2000 zijn.
                              6. Bij de size van de nieuwe file tel je de dikte van je kader/boord op dus wil je een kader van 100pixels tel dan bij de breedte en hoogte 200 pixels bij dus 3200x2200 en klik OK.
                              Optioneel kan je hier ook direct kiezen voor een witte of zwarte of transparantie achtergrond. Default neem ik transparant.
                              7. Als je nieuw file voor je hebt plak je de foto erin; ctrl-v. Photoshop zal automatisch deze in het midden de nieuwe file kleven.
                              8. Selecteer nu de kader (transparant) gedeelte met de magic wand (toverstafje) met een tolerantie van 0. Deze zal dan de transparante kader selecteren, die kan je dan vullen met een kleur naar keuze.

(Optioneel, om een wit boordje te krijgen rond de foto en een zwarte kader)
                              9. Selecteer de transparante kader
                              10. Druk Ctrl-i om de selectie om te keren (nu is de foto geselecteerd)
                              11. Ga naar Edit -> Stroke en daar kies je de dikte van de rand en de kleur (wit, 1px doe ik) en outside. Op die manier komt dit witte randje buiten de foto te liggen.
                              12. Selecteer met de toverstaf opnieuw de transparantie kader (tolerantie 0)
                              13. Vul de geselecteerde rand met kleur naar keuze.
                              (Einde optioneel)

14. File -> export for web daar vul je dan bij de opties breedte van 900px in
                              15. Post de foto hier

Comment

Wat ik nog graag zou leren is hoe je dergelijke kaders met slagschaduw kunt maken.

Wat me bovendien nog interesseert is te weten hoe je ervoor kan zorgen dat, als je uiteindelijk je "eigen" kader hebt gemaakt, die kunt toepassen op al je volgende foto's, kwestie van je "eigen look" te creëren. Ik lees dat Frank een standaard kader aanmaakt, en dan een "paste into" uitvoert, maar is dat wel the way to go?
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Working...
                                X