Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kader maken in Cs3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kader maken in Cs3

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Wat ik nog graag zou leren is hoe je dergelijke kaders met slagschaduw kunt maken.

Wat me bovendien nog interesseert is te weten hoe je ervoor kan zorgen dat, als je uiteindelijk je "eigen" kader hebt gemaakt, die kunt toepassen op al je volgende foto's, kwestie van je "eigen look" te creëren. Ik lees dat Frank een standaard kader aanmaakt, en dan een "paste into" uitvoert, maar is dat wel the way to go?
    Die kaders zijn makkelijk te maken hoor

1 image size je foto naar je gewenst formaat
    2 dupliceer deze laag en vul je onderste laag met wit
    3 canvas size je foto met de gewenste witte boord.
    4 selecteer je foto en dubbel klik je laag (CS3) (je moet aan je layer styles geraken)
    5 de foto in je voorbeeld die je toont had een stroke en een slagschaduw
    dus kun je nu je stroke aanpassen bijvoorbeeld 3 pixels zwart (onderste optie)
    6 tijd om de slagschaduw toe te passen, selecteer de optie (ook te vinden bij layerstyles é) en stel je waarden in
    132 graden, distance 28, spread 18 en size 38 zal je ongeveer helpen aan dat wat je ziet in je voorbeeld (maar experimenteer met de waarden aub!!)

Et voila je hebt wat je wou.

Wil je dit nu voor al je foto's dan raad ik je aan om met "actions" te werken.
    dit zijn automatische handelingen die je zelf kunt "opnemen" met photoshop en later toepassen op je foto's. (wel opletten dat je voor je horizontale en vertikale beelden aparte actions opneemt want photoshop kan jammer genoeg nog niet het verschil zien)

op dit forum en het net kun je al een ton informatie vinden over actions, je kunt zelf klaargemaakte actions al vinden op het web die kaders rond je foto's maken, dus ik zou zeggen : googelen maar

Comment

Dank je, MI&MA. Wordt wellicht een "actie" voor morgen! Zodra ik perfect een schaduw kan maken, wil ik er inderdaad voor zorgen dat het in de toekomst geautomatiseerd wordt. Actions lijken een beetje op macro's waarmee ik in mijn vorige leven meer vertrouwd was. Stilaan begin ik meer van Photoshop te begrijpen...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
        Tjah,
        Ik werk een heel jaar tegen: 14 tot 16 uren per dag
        Dan ga je in congé, keert..... na een jaar, even terug op dit forum.
        Ik zie dat ik sommige mensen kan helpen en doe dit dan ook!
        Zelfs via PB!!!
        Hallo """"ik ben in Congé""""

Dan komt er iemand, uit pure afgunst, je volledig afbreken³ en doet achteraf zijn post weer weg .....vergissing!
        Excuses kennen ze niet in Nederland blijkbaar!
        Gelukkig, heb ik hem ge’quoted en kon hij dat ook niet gummen
        (anders word je nog voor zot verklaard)

Dus, momenteel heb ik weer even mijn buik vol van dit forum.

vero
        mo vero toch trek je dat allemaal niet aan

Comment

Ik doe het op volgende manier waarbij je op het laatste een foto met 2:3 formaat over houdt:
          Ik werk steeds in procent zodat je de handeling dan kan afspelen op gelijk welke foto met 2:3 formaat:
          - foto in procent zetten
          - laag dupliceren
          - ctrl a
          - selecteren > transformatie selectie. hier breng je bij de breedte 96% in en de hoogte laat je op
          100% staan
          - nu kan je met de shft-toets uw foto bijsnijden (je moet dus wel een klein stuk van uw foto laten
          vallen)
          -enter
          - afbeelding > bijsnijden
          - canvasgrootte: breedte 4,5% - hoogte 3% kleur: wit (hiermee krijg je dezelfde afstand in
          hoogte en breedte)
          - laag selecteren
          - bewerken > omlijnen 3 pixels zwart binnen
          - canvasgrootte: breedte 10% - hoogte 7,5% wit
          - afbeeldingsgrootte aanpassen en je hebt een perfecte 20/30 of 10/15

wil je een ander soort kader zal je natuurlijk moeten gaan zoeken naar de juiste procenten van bijsnijden en canvasgrootte.
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

Working...
          X