Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kader maken in Cs3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kader maken in Cs3

Ik maak mijn kaders steeds aan door het canvas te vergroten,
    maar het probleem dat dit geeft is dat je afmetingen (10x15) dan niet meer kloppen. Is er een manier om na het resizen een kader toe te voegen (of ervoor) en toch de correcte afmetingen te behouden?

Re: Kader maken in Cs3

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
    maar het probleem dat dit geeft is dat je afmetingen (10x15) dan niet meer kloppen. Is er een manier om na het resizen een kader toe te voegen (of ervoor) en toch de correcte afmetingen te behouden?
    Resizen na het vergroten van je canvas !

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Maar dan kloppen de verhoudingen volgens mij niet meer? Toch niet als je het via de crop tool doet...

Comment

Maar dan kloppen de verhoudingen volgens mij niet meer? Toch niet als je het via de crop tool doet...
        Je brengt je beeld op formaat in "image size"
        gewoon ingeven in centimeters bij 300 dpi en opscherpen!

Dit klopt tot op de pixel !

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Omranding zonder formaatverandering. (CS3 Engl. version) by StoneFree
          1. Open je foto
          2. Druk toets D in, voor een wit kader, of selecteer rechts, een swatch en daarna, drukt je toets x in, om de voorgrond naar de achtergrondkleur te switchen!!
          3. Druk nu cntrl+A en daarna Cntrl+T in!
          4. In de tool-opties bovenaan, klik (selecteer) je ‘éérst’ de 2 schakels aan, tussen: W & H
          Nu komt het leuke werk
          5. Dubbelklik in de W box, druk nu pijltoets \/ of \/+shift (X 10) …… box:.H volgt nu automatisch mee naar: idem **%. (scrollen kan ook)
          6. Eenmaal tevreden..Druk je Enter …Done!!
          7. Je foto is perfect op maat gebleven, kader inbegrepen!

Bij niet gelijke zijden (rechthoek) zul je moeten Finetunen, met het schakelsymbool ongeselecteerd, vermits we in % werken!

SF…the CS3 wizz

*
          Last edited by StoneFree; 18 juli 2008, 22:51.
          00.00 Gone

Comment

Bij deze , hartelijk bedankt .
            Weeral iets bijgeleerd .
            Groeten , VDSDigit@l

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              Omranding zonder formaatverandering. (CS3 Engl. version) by StoneFree
              1. Open je foto
              2. Druk toets D in, voor een wit kader, of selecteer rechts, een swatch en daarna, drukt je toets x in, om de voorgrond naar de achtergrondkleur te switchen!!
              3. Druk nu cntrl+A en daarna Cntrl+T in!
              4. In de tool-opties bovenaan, klik (selecteer) je ‘éérst’ de 2 schakels aan, tussen: W & H
              Nu komt het leuke werk
              5. Dubbelklik in de W box, druk nu pijltoets \/ of \/+shift (X 10) …… box:.H volgt nu automatisch mee naar: idem **%. (scrollen kan ook)
              6. Eenmaal tevreden..Druk je Enter …Done!!
              7. Je foto is perfect op maat gebleven, kader inbegrepen!

Bij niet gelijke zijden (rechthoek) zul je moeten Finetunen, met het schakelsymbool ongeselecteerd, vermits we in % werken!

SF…the CS3 wizz

*
              Nog niet nodig gehad, maar heel interessant!!!!
              Ook weer iets bijgeleerd, bedankt:-))
              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Laat dat nu net het gene zijn waarmee ik sukkel.

Foto's gecropt op 10x15, ik plaats er een kader rond van 0,6 cm.
                Maar achteraf kan je deze nooit meer aanpassen naar 10x15.

Hoe passen jullie dit aan? langs de ene kant een kader breedte van bv. 0,4 en de andere zijde 0,6? Of zij er andere manieren om dit op te lossen? Of print je met een kader best altijd buiten standaard categorie af?

Comment

Stonefree, dank voor de duidelijke en simpele uitleg. Weer wat bijgeleerd!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Laat dat nu net het gene zijn waarmee ik sukkel.

Foto's gecropt op 10x15, ik plaats er een kader rond van 0,6 cm.
                    Maar achteraf kan je deze nooit meer aanpassen naar 10x15.

Hoe passen jullie dit aan? langs de ene kant een kader breedte van bv. 0,4 en de andere zijde 0,6? Of zij er andere manieren om dit op te lossen? Of print je met een kader best altijd buiten standaard categorie af?
                    How,

Het is toch logisch, dat als je de ratio van 2.3 verandert, je ook geen exacte 10x15 print meer kan verwachten!
                    Dat is exact wat je probeert te doen en dat zal en kan nooit lukken, nu niet en vroeger ook niet!!
                    Let wel, er zijn oplossingen, een drietal (denk ik) waar je: een exacte buitenmaat, van 10x15 hebt + een exacte boordmaat aan alle zijden en dit ook bij rechthoeken.
                    Ik heb onlangs op een Adobe seminare in Las Vegas, een CD gekocht met Adobe Goodies, waaronder een zware action-set met alle maten en kleuren van exaxte borders.
                    Ik zit nu wel op het terras van mijn buitenverblijf’(je) met een glaasje cognac en ben in Congé, dus ik kan je niet zo direct helpen.

Groetjes
                    Vero
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Waar is de tijd naartoe dat je de hele foto selecteerde, een nieuwe laag maakte, de selectie met 5 pixels ofzo verminderde, selectie omkeren en vullen met kleur?

Maar ik dacht dat ieder fotobewerkingsprogramma toch iets standaards had om kaders toe te voegen?
                      Ik gebruik nu Elements, en daar is een optie: Stroke (outline) selection... Daar kan je kiezen, binnen de selectie, buiten de selectie of center.
                      Natuurlijk moet je wel de gehele foto selecteren. Zou me verwonderen dat dit niet in CS3 zit.

In PSP is dit gewoon randen toevoegen. Maar dan wordt je foto wel groter.

PS
                      Ik ga ervan uit dat men met kader gewoon een "omlijning" van de foto bedoelt? Is dit niet het geval, mijn excuses voor het misverstand.
                      Last edited by WhiteFox; 25 juli 2008, 09:37. Reden: Vermelding nadeel in PSP.
                      In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
                        Ik ga ervan uit dat men met kader gewoon een "omlijning" van de foto bedoelt? Is dit niet het geval, mijn excuses voor het misverstand.
                        Yep, randen, boorden, kaders..etc, een pot nat

Dus ja, stroke is er zo eentje, maar hiermee verlies je wel waardevol fotomateriaal, vermits je enkel met inside kan werken en de stroke over de foto komt te liggen
                        Groot voordeel is dat, als je dan een crop maakt (bijwerkt) de randen steeds wederkeren, met de juist exacte afmetingen!!
                        Bij dunne randjes, ideaal en zeer snel.
                        Bij bredere randen een fiasco complet!

Eigenlijk is er maar één goede manier en dat is een combinatie van meerdere ingrepen!

Ik zal een dezer dagen een action maken die perfecte 10x15 aflevert, met een exacte boord van: 0,6 cm aan de 4 zijden.
                        Dit met minimum verlies aan fotomateriaal!

@sf
                        Knap, maar bedenk wel dat als je niet meer in sync-size zit, de foto dan ook gaat vervormen!
                        Vermits je het woord fine-tune gebruikt, zul je enkel voor dunne randen bedoelen en dan zal het niet zo opvallen.
                        Maar toch, voor een portret, bijv, gevaarlijk.??

Groetjes
                        vero

Tsss, ik ben ook eens in Congé
                        Last edited by Veronique; 25 juli 2008, 15:56.

Comment

En dan krijgen we dit..Tsss

Salut
                          Vero

Comment

Hmm, post gewijzigt... En nu zullen we het natuurlijk nooit zien.
                            Maar wat ik me afvraag, hoe breed bedoel je precies met brede randen?
                            In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

Comment

Of gewoon een standaard kader maken/gebruiken, binnenkant selecteren en daar je foto inplakken via paste into. Ik vind dit zelf een geweldig flexibele methode waarbij je vrij je compo nog kan aanpassen met verplaatsen en transformeren

Comment

Working...
                              X