Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over afdrukken foto met kader

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraag over afdrukken foto met kader

Ik heb mij gisteren de kadertjes FM pro aangeschaft via het internet. Ik ben zeer tevreden over wat je ermee kan bereiken, maar constateerde 1 probleempje. De foto met kader behoudt niet de verhouding 2-3 van het origineel. Hierdoor vrees ik dat als ik ze laat afdrukken, men een deel van de kader er gaat afknippen en zo het gewenste effect verdwijnt. Weet er iemand raad ?

Thx
    "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

Is geen probleem denk ik. Je zult moeten kijken hoe het kader wordt toegevoegd, dat kan procentueel kan zijn of een vast aantal pixels:

Neem een foto van 1000x500 pixels en voeg het kader toe. Neem er ook eentje van 2000x1000. Als die mèt kaders bv respectievelijk 1050x540 en 2050x1040 zijn, dan weet je dat het kader 50x40 pixels toevoegt. Wil je dus een foto van 1500x1000 afdrukken met kader, dan crop je die eerst tot op 1450x960 pixels en voegt het kader toe. Resultaat 1500x1000, mooi 3:2. Indien het kader een bepaald aantal procenten toevoegt (bv 10% ofzo), dan is de rekensom iets lastiger, maar kun je eveneens uitkomen op 3:2. Maar je moet dus eerst uitzoeken wat die kaders precies toevoegen, daarna kun je pas gaan rekenen.

Comment

Erik,
      dat ik daar nog niet aan gedacht had , enfin, ben nu al te weten gekomen dat er telkens (ongeacht het formaat van de foto) 150 pixels in hoogte en breedte bijkomen. Mijn vraagje is nu natuurlijk hoe ik best de foto's kan croppen. Weet enkel de manier croppen door selecteren en zie dus niet direct hoe ik het moet lappen om er 150 pixels manueel af te krijgen. Sorry voor de last hoor, maar ben nog niet echt expert

nogmaals dank
      "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

Comment

Working...
      X