Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haar problemen..........

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haar problemen..........

    Dag allemaal,

    Het volgende indien je een foto met bv (vooral) haren hebt en die zie je op 100%, dan zijn
    die haren mooi strak. Indien je nu de foto gaat resizen dan wil het vaak gebeuren dat die
    zelfde haren "gekarteld" erop komen. Dit hangt niet zozeer van de compressie af maar meer van
    het percentage resize.

    Kun je dit op een simpele manier voorkomen, zonder steeds te moeten proberen welke resize faktor
    het beste uitkomt ?

    mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

  • #2
    Originally posted by Z900
    Het volgende indien je een foto met bv (vooral) haren hebt en die zie je op 100%, dan zijn
    die haren mooi strak. Indien je nu de foto gaat resizen dan wil het vaak gebeuren dat die
    zelfde haren "gekarteld" erop komen. Dit hangt niet zozeer van de compressie af maar meer van
    het percentage resize.
    Slechte resampling (of zelfs geen resampling). In welke software doe je dit ? In Photoshop (of eender welk ander degelijk fotoprogramma) zou je dit in elk geval zeker niet mogen hebben.
    Let echter op: wanneer je een foto niet op fullsize bekijkt, maar verkleind, gaat bijna elke software die foto gewoon tonen met hier en daar pixels weggelaten (dus zonder resampling). Dan krijg je het effect wat je beschrijft.
    Er is dus wel een verschil tussen gewoon de foto verkleind bekijken op je scherm (bvb met de standaard Windows viewers, maar ook met Photoshop via CTRL-- of CTRL-+) en effectief de foto verkleinen zodat hij ook verkleind op je disk staat.

    Henk

    Comment


    • #3
      Hallo Henk,

      Idd in PS6, en beide komt voor, dus op het scherm in en uitzoomen (dat is geen probleem),
      maar dus wel met resizen van een image en dan op 100% bekijken.

      Ik krijg de indruk dat vooral dunne lijnen onder een hoek van +/- 45 graden dit vertonen.

      Voorbeeld (dat haartje links van zijn rechteroor bv):

      Resize:



      Org:


      mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

      Comment


      • #4
        hallo,

        ik heb in photoshop gewoon image > image size gedaan met de originele foto van jou en dan als breedte 800 ingegeven

        dit is het resultaat:



        het lijkt mij toch goed? of ben ik fout..?

        greetz

        Comment


        • #5
          Hallo Xerox, yep dit is goed idd, maar het hangt er dus vanaf vanuit welke size je gaat resizen
          Dat geeft dus soms dat je die kartellijnen krijgt.

          mvg,
          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

          Comment


          • #6
            Zou in kleine stapjes resizen een oplossing zijn?
            Als het een oplossing zou zijn kan je er action voor maken hoef je ook maar 1 keer te klikken.

            Het is maar een idee, je doet er mee wat je wilt.

            Groeten,
            Kristof

            Comment


            • #7
              Originally posted by Z900
              Hallo Xerox, yep dit is goed idd, maar het hangt er dus vanaf vanuit welke size je gaat resizen
              Dat geeft dus soms dat je die kartellijnen krijgt.

              mvg,
              ah zo, dat wist ik niet.
              Maar ik heb nochtans je originele foto genomen en die naar 800 px gezet. Als ik die naar 600 px zet zijn de haren nog steeds goed.

              Comment


              • #8
                Als je een welbepaalde size wilt bekomen en je bekomt kartels, probeer dan es een andere resamplingmethode. PS gebruikt standaar bicubic.
                Simkin.

                portfolio: http://www.megapixel.tk

                Comment


                • #9
                  denk er ook aan dat zeer dunne lijnen kunnen verdwijnen hé. een lijn van 1pixel breed op 3000x2000px zal na resize tot 800x600 zo goed als weg zijn en dus niet of slechts heel vaag weergeven..

                  Je resamplet data, en op zo'n manier dat er pixels verdwijnen en in de plaats komen er nieuwe die gebaseerd zijn op alle omliggende pixels. De kleine details verdwijnen dus.

                  Ik heb je foto ook verkleind en ik haalde hetzelfde resultaat als Xerox, kijk goed of je resizing-algoritme op bicubic staat (helemaal onderaan in image size dialoogvenster).
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    Het volgende indien je een foto met bv (vooral) haren hebt en die zie je op 100%, dan zijn
                    die haren mooi strak. Indien je nu de foto gaat resizen dan wil het vaak gebeuren dat die
                    zelfde haren "gekarteld" erop komen. Dit hangt niet zozeer van de compressie af maar meer van
                    het percentage resize.

                    Kun je dit op een simpele manier voorkomen, zonder steeds te moeten proberen welke resize faktor
                    het beste uitkomt ?
                    Z900, als ik een afbeelding in Photoshop weergeef in 12.5% / 25 % / 50% en uiteraard 100% is alles strak, maar alle percentages tussen de hierboven vermelde geven, afhankelijk van de foto, een meer of minder gekarteld beeld. Als je een flinke Unsharp Mask toepast wordt het nog erger, vooral bij de haren.
                    Natuurlijk heeft bovenstaande geen enkele invloed op het uiteindelijke (geprinte) resultaat.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by j@n
                      Z900, als ik een afbeelding in Photoshop weergeef in 12.5% / 25 % / 50% en uiteraard 100% is alles strak, maar alle percentages tussen de hierboven vermelde geven, afhankelijk van de foto, een meer of minder gekarteld beeld. Als je een flinke Unsharp Mask toepast wordt het nog erger, vooral bij de haren.
                      Natuurlijk heeft bovenstaande geen enkele invloed op het uiteindelijke (geprinte) resultaat.
                      Iedereen bedankt voor de uitleg/info.

                      Hallo j@n, wat je zegt is mij ook al eens opgevallen...bepaalde zoomfactoren geven goede resultaten.

                      Wat ik bedoel is echter na een echte actie, dus Image -> resize, misschien gaat het vertelde door jou ook dan wel op.

                      Blijft een "raar"/lastig fenomeen, op bv zoomfactor 75% -> kartels, op zoomfactor 33% niet meer (of veel minder).
                      Zou dit ook niet te maken kunnen hebben met de ingestelde monitor resolutie ?

                      mvg,

                      Z900
                      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                      Comment


                      • #12
                        100% is de enige juiste manier om naar je beeld te kijken uiteraard. en je resolutie is belangrijk, in die zin dat die best 4:3 is (bv. 800x600)
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment

                        Working...
                        X