Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400d & HDR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400d & HDR

Een goede Pro camera haalt amper (5 stops) > 2 à 2,5 (- & +) ev stops!
    Op -2,5 loopt alles al ferm dicht, op +2,5 is alles van HL wit gewassen en detailloos!
    Mijn oog haalt zo maar even een: 27stops, factor: x 5 à 6 dus!!
    HDR helpt ons al zeer goed op weg, om dit te overbruggen!
    Ik vind de 'PhMatix & Co HDR' knap voor dramatische opnames: oude schuren, verlaten oldtimers, stations, Urban, enz!
    Voor realistischere foto's prefereer ik volledig in PS/Cs3 te blijven werken, omdat daar het Harry Potter effect niet naar boven komt en enkel de info opgetrokken wordt!!
    Klein nadeel, je moet met maskers (kunnen) werken en het vraagt wat meer tijd en RAW files!
    Nu nog een camera " sensor³ " die gelijkwaardig is aan het menselijke oog!
    SF
    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Op -2,5 loopt alles al ferm dicht, op +2,5 is alles van HL wit gewassen en detailloos!
      Ik vind de 'PhMatix & Co HDR' knap voor dramatische opnames: oude schuren, verlaten oldtimers, stations, Urban, enz!
      Voor realistischere foto's prefereer ik volledig in PS/Cs3 te blijven werken, omdat daar het Harry Potter effect niet naar boven komt en enkel de info opgetrokken wordt!!
      Klein nadeel, je moet met maskers (kunnen) werken en het vraagt wat meer tijd en RAW files!
      SF
      Uw oog kan zich misschien aanpassen aan de situatie, maar uw netvlies doet dat niet hoor. Het is dankzij de snelle respons van uw iris dat ge de indruk krijgt dat ge een groter bereik hebt.

Uw camera kan evenveel stops aan, hetzij door sluitertijd aan te passen, of door het diafragma.

Dave
      pixelpusher

Comment

Als je het goed aanpakt, krijg je normaal wel een realistisch resultaat. Het enige waarmee ik echt moeite heb en wat niet wil lukken zijn gezichten. Maar normaal gezien flits je die in en moet je niet teveel overbruggen en kan je het meteen in Lightroom en Photoshop oplossen.

SF
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          Als je het goed aanpakt, krijg je normaal wel een realistisch resultaat. Het enige waarmee ik echt moeite heb en wat niet wil lukken zijn gezichten. Maar normaal gezien flits je die in en moet je niet teveel overbruggen en kan je het meteen in Lightroom en Photoshop oplossen.
          Ik bedeol dus wel, dat ik de HDR en edit, enkel via PS/CS3>(32bit)>(16bit)>(8bit) doe, voor de real-Look!
          En ook minder korrel, vind ik!
          SF
          00.00 Gone

Comment

Als je initiële RAW goed belicht is, heb je geen ruis. Qua real look... heb je het nu over meerdere RAWs die je in CS3 'HDRt'?

Ik bedeol dus wel, dat ik de HDR en edit, enkel via PS/CS3>(32bit)>(16bit)>(8bit) doe, voor de real-Look!
            En ook minder korrel, vind ik!
            SF
            ______
            www.vue.photo

Comment

Als je initiële RAW goed belicht is, heb je geen ruis. Qua real look... heb je het nu over meerdere RAWs die je in CS3 'HDRt'?
              1. Met Uwe ruis bedoelde ik eigenlijk: grain/korrel, die je er met PhMatix sowieso steeds gratis bij krijgt.

2.Yep... Real look is idd: 3/5 RAWS > HDR > PS/CS3 (zonder PhMtx)
              Resultaat is zeer reëel en mooi!
              Het PhMtx effect zie ik direct, zelfs met hoge smooth waarden!
              Maar nogmaals, niks op tegen hoor, vooral niet voor: Trendy, Drama, Tech. en Urban!
              Maar goed dat: smaken, technieken en beoordelingen verschillen, ‘t zou maar saai zijn anders!!
              Zo leren we (soms) ook weer wat bij.
              SF
              Last edited by StoneFree; 26 augustus 2008, 17:57.
              00.00 Gone

Comment

Nou, ik heb anders behoorlijk wat foto's zonder enige korrel ruis, net omdat ik het histogram zo ver naar rechts duw als ik kan, en mijn gegenereerde TIFFS van 0 tot -4 gaan. Geen oplichten, geen bijkomende ruis.
                Maar je hebt gelijk: je ziet het wel, maar dat geldt ook voor HDR's die je met verschillende RAWs maakt.

De reden waarom ik met één RAW werk, is omdat ik nagenoeg geen foto's maak waar geen beweging in zit, en dan ben je gezien met de multi-RAW methode. En 't kost ook minder tijd.
                However: ik wil altijd van je leren hoe jij dat aanpakt. Ik ben een goeie fotograaf, maar helemaal geen goeie fotosjopper. Ik kan wat ik nodig heb, en van sommige dingen ken ik meer, maar dikwijls ondervind ik ook dat ik iets niet kan, geen idee heb hoe het moet, terwijl ik weet dat het mogelijk is. Bijvoorbeeld bij een portret de achtergrond bewerken door het koppie mét haar te selecteren en de selectie om te keren. Grootste moeite mee. Of hoe dat zit met lagen, maskers, zwart en wit schilderen... geen flauw idee!
                ______
                www.vue.photo

Comment

Nou, ik heb anders behoorlijk wat foto's zonder enige korrel ruis, net omdat ik het histogram zo ver naar rechts duw als ik kan, en mijn gegenereerde TIFFS van 0 tot -4 gaan. Geen oplichten, geen bijkomende ruis.
                  Maar je hebt gelijk: je ziet het wel, maar dat geldt ook voor HDR's die je met verschillende RAWs maakt.

De reden waarom ik met één RAW werk, is omdat ik nagenoeg geen foto's maak waar geen beweging in zit, en dan ben je gezien met de multi-RAW methode. En 't kost ook minder tijd.
                  However: ik wil altijd van je leren hoe jij dat aanpakt. Ik ben een goeie fotograaf, maar helemaal geen goeie fotosjopper. Ik kan wat ik nodig heb, en van sommige dingen ken ik meer, maar dikwijls ondervind ik ook dat ik iets niet kan, geen idee heb hoe het moet, terwijl ik weet dat het mogelijk is. Bijvoorbeeld bij een portret de achtergrond bewerken door het koppie mét haar te selecteren en de selectie om te keren. Grootste moeite mee. Of hoe dat zit met lagen, maskers, zwart en wit schilderen... geen flauw idee!
                  Ieder heeft zo zijn werkwijze en soms deel ik en post ik hier wat!
                  Dit steeds met de beste bedoelingen, dat is alles.
                  Helaas, valt dit niet steeds in goede aarde, blijkbaar en dan houdt het ‘voor mij’ weer even op!!
                  Is niet voor U bedoeld, hoor.
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Helaas, valt dit niet steeds in goede aarde, blijkbaar en dan houdt het ‘voor mij’ weer even op!!
                    Is niet voor U bedoeld, hoor.
                    SF
                    I know. Jij deelt heel veel van je kennis, en if not by others: ik apprecieer het zeker. En zoals ik hierboven zei: als je je ooit geroepen voelt, wil ik graag eens weten hoe jij multi-RAW HDR aanpakt.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

• Re: 400d & HDR

I know. Jij deelt heel veel van je kennis, en if not by others: ik apprecieer het zeker. En zoals ik hierboven zei: als je je ooit geroepen voelt, wil ik graag eens weten hoe jij multi-RAW HDR aanpakt.
                      In/met PhMatix werk ik voor 80% volgens de: Ben Willmore methode!
                      FF naar boven scrollen
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

SF
                        ...en dat vind ik dan zo jammer, dat men zich laat ontmoedigen door een paar enkelingen die het blijkbaar een sport vinden om "lekker dwars te gaan liggen".
                        Terwijl er vele anderen zijn die al die info wel naar waarde kunnen schatten, maar u er daarom niet direct voor bedanken.

Ik wil er wel effe de nadruk op leggen dat je alleen maar bijleert van wat ik zelf ondervonden heb hé. 't Is geen absolute waarheid (en als dat wel zo is dan is dat puur geluk), en misschien bestaan er wel betere manieren. Maar ik heb er een jaar of twee van mijn tijd ingestoken om voor mij de manier te vinden die de beste resultaten geeft, en volgens wat ik er technisch van weet, DENK ik niet dat het veel beter kan. Maar dat moet je zelf dan maar uitmaken.
                        Ondervinding is nog steeds de beste leerschool, en als je dat kan doorgeven aan geïnteresseerden, kan dat toch wel wat voldoening geven. En als deze dan nadien hun feedback geven over hun bevindingen of verbeteringen, worden we er allemaal beter van.

Voila, als dit geen bemoedigend woordje is,...
                        Keep up the good work !!!!

Greetz,
                        D.

Comment

In/met PhMatix werk ik voor 80% volgens de: Ben Willmore methode!
                          FF naar boven scrollen
                          SF
                          Het moet gezegd: zijn werk is indrukwekkend. Ik ben al meteen een paar video's aan het downloaden. Merci voor de link!
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Het moet gezegd: zijn werk is indrukwekkend. Ik ben al meteen een paar video's aan het downloaden. Merci voor de link!
                            Ik heb zijn DVD en boek, maar op zijn blog vind je ook wat beknopte videokes, dacht ik
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Ik heb zijn DVD en boek, maar op zijn blog vind je ook wat beknopte videokes, dacht ik
                              SF
                              Ja, en op andere gelinkede sites ook wel workshops. Ik ga die eens goed bekijken, en als het me aanstaat, dan ga ik die DVD ook maar eens in huis halen.
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Met software zoals Enfuse(icm Enfuse gui) of Tufuse (icm Tufusion). Deze applicaties maken geen 32 bit hdr die je daarna moet tonemappen, maar doen
                                exposure blending. Tufuse kan ook nog focus blending doen.
                                Met exposure blending worden van de input files alleen de best belichte delen geselecteerd. De resultaten zijn uitermate realistisch, en dit zonder halos of extra ruis. Beter nog, eventuele ruis wordt zelfs minder.
                                Enfuse kan alleen werken op jpgs of tiffs. Tufuse(tufusion) kan ook met raws werken indien je dcraw installeert. Voor Enfuse is er dan weer wel een Lightroom plugin. Al deze software is vrij verkrijgbaar.
                                David Leemans
                                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
                                X