Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Het makkelijke van XMP bestandje is dat je het weg kan gooien. Soms is dat makkleijker als alles weer terug draaien als je weer op 0 wil beginnen. Als ik een foto uit mijn begin tijd opnieuw 'echt' nodig heb, gaat de xmp weg en begin ik opnieuw. Ik kan het nu beter maar de ACR ook. Door de xmp bestandjes zie je in de verkenner of andere browser welke foto bewerkt is en welke niet.
    Als ik men DNG bestand opent in lightroom en men klikt op "reset" heb je toch ook het originele bestand terug? Ik vond die XMP bestanden veel onduidelijker. Ik denk (spreek mij tegen als het niet zo is) dat er bij DNG een soort van XMP ingesloten zit.
    Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Ik ben het spoor hier ook een beetje kwijt geloof ik...

      Ik schiet RAW. Ik importeer de CR2 files (Canon raw) rechtstreeks van de geheugenkaart in Adobe Lightroom. Daar bewerk ik ze, en dan exporteer ik ze 2x. namelijk in JPEG (Hoogste kwaliteit) en die zet ik in iPhoto (m'n websiteprogje rapidweaver is aan iphoto gekoppeld) en ik exporteer ze als DNG en zet die op een externe HD, puur als backup. Ik bewaar m'n bewerkte foto's ook in Lightroom archief. (da's m'n basis)

      Maar.... de DNG's die ik geëxporteerd heb, daar zijn de aangebrachte wijzigingen toch wel in opgeslagen als ik die later weer in Lightroom zou importeren Want ik heb daar volgens mij nog nooit een XMP bestand bij opgeslagen... (en dit is toch een manier van bewerkte raws als raw opslaan, toch?)

      En wat is nu eigenlijk het verschil tussen DNG en tiff?
      dit vond ik op 't net: Hij adviseert om van NEF naar DNG te converteren, zodat alle metadata in uw RAW steken en niet er naast in xmp.
      Denk dus dat er in DNG een soort XMP zit...
      Flickr

      Comment

      Working...
      X