Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

    Hallo,

    Als ik Raw fotos van 10 megapix bewerk en erna wil opslaan als jpeg in Photoshop 3 kan ik de kwaliteit kiezen, van 1 -> .... large file.

    Ik kies meestal 10 maar hoger is nog mogelijk.
    Bij kwaliteit 10 zijn de fotos 1.5 a 2MB.

    Is dit genoeg voor een 10 megapixel foto van RAW -> Jpeg als 1.5-2MB bestandsgrootte maximum of kiezen jullie nog hoger?

    Thanks,
    Innovator

  • #2
    Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

    Eerlijk gezegd sla ik mijn bewerkte raw's altijd op in Tif, omdat jpg eigenlijk een gecompresseerd formaat is. Van die tif kan ik dan altijd jpeg's maken als ik afdrukken of webformaten nodig heb.
    Een tif neemt inderdaad meer schijfruimte in beslag, maar met de prijs dat externe opslagruimte nu nog kost is dat eigenlijk te verwaarlozen.

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

      Idem hier ... en met die TIFF's kan je dan nog steeds alle kanten op.
      Naargelang het doel van een verdere omzetting naar JPEG kies ik al dan niet voor een lagere resolutie en/of grotere compressie.
      David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

      Comment


      • #4
        Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

        je slaat ze op als tiff die dan even groot is als je raw of zelfs groter ?
        mijn raws zijn hier 8+ megabyte en de tiffs beginnen vanaf 10
        kan je evengoed raw files houden toch ?
        Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

        Comment


        • #5
          Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
          mijn raws zijn hier 8+ megabyte en de tiffs beginnen vanaf 10
          kan je evengoed raw files houden toch ?
          Aja...? Kan jij dan bewerkte raw's als raw opslaan...?


          Mijn Raw's zijn omtrent 15MB groot, m'n opgeslagen Tif's omtrent 29MB.

          Mvg,
          Frederic

          Comment


          • #6
            Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

            Die fotoservices laten maar enkel jpegs toe zeker en geen tiffs, zou te lang duren.
            Het kwaliteitsverschil tss tiff & jpeg ga je normaal niet zien zeker op een 10x15

            Wel is er soms een versnelde upload mogelijk, compresseert deze service dan de fotos? Niet gevaarlijk voor kwaliteitsvermindering, of beter op CD meegeven in beste kwaliteit via Kruidvat of dergelijke ?

            Comment


            • #7
              Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

              Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
              Het kwaliteitsverschil tss tiff & jpeg ga je normaal niet zien zeker op een 10x15
              Nee, uiteraard niet, maar met jpg maak je je bewerkingsruimte eigenlijk een serieus stuk kleiner, en daar gaat het hem net om in het voordeel van als TIF op te slaan.
              JPG is een 'lossy' compressiemethode. De bijbehorende algoritmen zijn gebaseerd op de wiskundige theorie van DCT (Discrete Cosine Transformation), zodat de minder belangrijke delen van de afbeelding, die niet waarneembaar zijn voor het menselijk oog, worden verwijderd. Aangezien JPG is een lossy compressie is, gaan er bij elke bewerking gegevens verloren. Het meest merkbare effect hiervan is dat de kwaliteit van uw foto's verder afneemt naarmate u meer bewerkingen uitvoert in een fotobewerkingsprogramma.
              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                [QUOTE=Frederic De Smet;1796081]Aja...? Kan jij dan bewerkte raw's als raw opslaan...?



                Ik denk wel dat ik bewerkte raws als raw kan opslaan, of heb ik het mis? Als ik mijn foto's in raw (DNG) bewerkt heb en daarna in lightroom "save metadata to file" doe. Als ik dan die DNG open, in lightroom of in CS3 opent hij in bewerkte toestand.
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                  Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                  Ik denk wel dat ik bewerkte raws als raw kan opslaan, of heb ik het mis? Als ik mijn foto's in raw (DNG) bewerkt heb en daarna in lightroom "save metadata to file" doe. Als ik dan die DNG open, in lightroom of in CS3 opent hij in bewerkte toestand.
                  Als ik wijzigingen aanbreng in een RAW (CR2), dan bewaart photoshop een extra bestand (XMP) dat gelinkt is aan de bewuste foto, bewerk ik deze verder in photoshop, dan kan ik hem zoals je zegt in DNG opslaan.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                    Als ik wijzigingen aanbreng in een RAW (CR2), dan bewaart photoshop een extra bestand (XMP) dat gelinkt is aan de bewuste foto, bewerk ik deze verder in photoshop, dan kan ik hem zoals je zegt in DNG opslaan.
                    Is het niet makkelijker direct te importeren als DNG, dan zit alles in één bestand en niet in een apart XMP bestand? Enkel als ik de foto's voor iemand op cd zet, exporteer ik ze naar jpeg srgb kwaliteit 90%. Ik bewaar dus enkel als DNG.
                    Of is dit onverstandig?
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                      kga een val saint lambert drinken om me te verfrissen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Als ik Raw fotos van 10 megapix bewerk en erna wil opslaan als jpeg in Photoshop 3 kan ik de kwaliteit kiezen, van 1 -> .... large file.

                        Ik kies meestal 10 maar hoger is nog mogelijk.
                        Bij kwaliteit 10 zijn de fotos 1.5 a 2MB.

                        Is dit genoeg voor een 10 megapixel foto van RAW -> Jpeg als 1.5-2MB bestandsgrootte maximum of kiezen jullie nog hoger?

                        Thanks,
                        Innovator
                        Niet te complex maken...
                        de Jpg file zo groot mogelijk bewaren : 12, op het formaat 10,2 x 15,2 cm en stuur ze naar het labo.
                        Zolang je de jpg's achteraf niet bewerkt, gaan ze geen kwalitiet verliezen.
                        Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                          O jee, ze beginnen weeral over centimeters.
                          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                            Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                            Is het niet makkelijker direct te importeren als DNG, dan zit alles in één bestand en niet in een apart XMP bestand?
                            Het makkelijke van XMP bestandje is dat je het weg kan gooien. Soms is dat makkleijker als alles weer terug draaien als je weer op 0 wil beginnen. Als ik een foto uit mijn begin tijd opnieuw 'echt' nodig heb, gaat de xmp weg en begin ik opnieuw. Ik kan het nu beter maar de ACR ook. Door de xmp bestandjes zie je in de verkenner of andere browser welke foto bewerkt is en welke niet.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raw fotos in welke kwaliteitshoogte als Jpeg saven?

                              Ik ben het spoor hier ook een beetje kwijt geloof ik...

                              Ik schiet RAW. Ik importeer de CR2 files (Canon raw) rechtstreeks van de geheugenkaart in Adobe Lightroom. Daar bewerk ik ze, en dan exporteer ik ze 2x. namelijk in JPEG (Hoogste kwaliteit) en die zet ik in iPhoto (m'n websiteprogje rapidweaver is aan iphoto gekoppeld) en ik exporteer ze als DNG en zet die op een externe HD, puur als backup. Ik bewaar m'n bewerkte foto's ook in Lightroom archief. (da's m'n basis)

                              Maar.... de DNG's die ik geëxporteerd heb, daar zijn de aangebrachte wijzigingen toch wel in opgeslagen als ik die later weer in Lightroom zou importeren Want ik heb daar volgens mij nog nooit een XMP bestand bij opgeslagen... (en dit is toch een manier van bewerkte raws als raw opslaan, toch?)

                              En wat is nu eigenlijk het verschil tussen DNG en tiff?
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X