Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR probeersel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDR probeersel

    Ik ben tegenwoordig wat aan het oefenen met HDR. Het is verre van perfect, maar hier is toch al iets om te laten zien. Ik hoop natuurlijk dat de meer gevorderden op dit vlak mij wat tips kunnen geven om het de volgende keer beter te kunnen doen. Het is er een gemaakt met 5 foto's.
    2 punten waar ik mij aan stoor zijn de groene vlek op de toren en de halo's, maar ik zou niet weten hoe ik ze moet wegkrijgen.



    Laat maar komen die tips.

  • #2
    Re: HDR probeersel

    Ik kan mij vergissen natuurlijk, de foto is ook niet al té groot, maar hij lijkt me nogal verscherpt... mag ik vragen waarmee je deze HDR hebt gemaakt? Photomatix? photoshop?

    Comment


    • #3
      Re: HDR probeersel

      Ik heb hier fotomatix voor gebruikt. Hij is alleen verscherpt bij het verklijnen.

      Comment


      • #4
        Re: HDR probeersel

        Halo's kan je wegkrijgen tijdens het tone mappen van je hdr, zoals ik het hier zie zou je moeten je schuiver van "Highlights smoothing" meer naar rechts zetten zodat de lucht er minder grijs op word en je "light smooting" keuze vakje op very high zetten.

        Ook bij mij komt hij te veel verscherpt over.
        Mvg. Renzowoef
        Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

        Comment


        • #5
          Re: HDR probeersel



          Dit is de onverscherpte versie.

          Jeroen

          Comment


          • #6
            Re: HDR probeersel

            de kleurstelling is hdr , maar daar houd het dan ook mee op. het lijkt nu bijna wel een puzzel foto
            Canon 10D | 28mm f/2.8 | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.8 | 70-200 L f/2.8 USM | 35-350 L f/3.5-5.6 USM |
            Sigma 17-35 EX f/2.8-3.5 | 24-70 F/2.8 EX DG Macro

            Comment


            • #7
              Re: HDR probeersel

              De schuiver van "Highlights smoothing" vind ik niet. Kan misschien aan de versie liggen. Ik heb 2.4.1. De schuivers die ik heb zijn van boven naar beneden: Strength, Color Saturation, Light Smoothing (van -2 tot +2), Luminosity, Microcontrast (ook van -2 tot +2), Micro-smoothing, dan het histogram, White Clip, Black Clip, Gamma.

              Comment


              • #8
                Re: HDR probeersel

                Ik vraag me af waarom je hier een HDR maakt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: HDR probeersel

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik vraag me af waarom je hier een HDR maakt.
                  Zonder hdr zou je hier of een wit uitgeslagen lucht krijgen, of een zwarte voorgrond zonder detail. Een redelijk zinloze vraag, laten we wel zijn.

                  JeroenDB:
                  Als dit niet het effect is wat je zoekt, is het met name handig om de 'strength' lager te zetten (50 of 60%); kleurverzadiging op 50% (kun je in photoshop altijd nog opschroeven); Light Smoothing +2 (voor minder 'halo', Luminosity default, Microcontrast default, Micro-smoothing, default. Je hebt nu een mooie basis, vanwaaruit je in photoshop beter verder kunt werken.
                  Flickr
                  Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDR probeersel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Marefrisium Bekijk bericht
                    Zonder hdr zou je hier of een wit uitgeslagen lucht krijgen, of een zwarte voorgrond zonder detail. Een redelijk zinloze vraag, laten we wel zijn.
                    Met een blauwe en geen slagschaduwen??? Misschien net dat randje onder de brug. Ik denk dat Fill light in ACR dat nog wel kan oplossen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: HDR probeersel

                      Oorspronkelijk geplaatst door JeroenDB Bekijk bericht
                      De schuiver van "Highlights smoothing" vind ik niet. Kan misschien aan de versie liggen. Ik heb 2.4.1. De schuivers die ik heb zijn van boven naar beneden: Strength, Color Saturation, Light Smoothing (van -2 tot +2), Luminosity, Microcontrast (ook van -2 tot +2), Micro-smoothing, dan het histogram, White Clip, Black Clip, Gamma.
                      Ik heb hier versie 2.5 staan....
                      Mvg. Renzowoef
                      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                      Comment


                      • #12
                        Re: HDR probeersel

                        haal dan ook maar dierect de tonemapping eraf..... want dat is nog iets anders dan HDR....
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #13
                          Re: HDR probeersel

                          Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                          haal dan ook maar dierect de tonemapping eraf..... want dat is nog iets anders dan HDR....
                          Ja, dat ziet er vast een stuk beter uit..
                          Flickr
                          Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

                          Comment


                          • #14
                            Re: HDR probeersel

                            Niet het beste onderwerp om HDR toe te passen
                            Eigenaardig dat niemant zegt dat je toren scheef staat

                            Comment


                            • #15
                              Re: HDR probeersel

                              Bedankt voor de reacties en de tips. Ik zal mij er de volgende dagen eens mee bezig houden.
                              Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik wat wil experimenteren met HDR. Maar tegenstanders van HDR (en die mogen er van mij gerust zijn) zullen alteid wel redenen vinden om HDR niet nodig te vinden.
                              Ik vroeg mij ook nog af hoe ik die groene vlek boven aan de toren kon wegkrijgen. Kan er iemand daar wat meer tips rond geven?

                              Jeroen

                              Comment

                              Working...
                              X