Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spelen met depth of field

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spelen met depth of field

    Als beginneling in de digi-wereld heb je het eigenlijk best moeilijk.
    Zo ontdek ik steeds meer mogelijkheden waar ik dan weer meer van wil weten.
    Dit heeft natuurlijk zo zijn voordelen...maar ook nadelen (zoals het achterstallig "huis-werk" omdat er steeds wel weer iets te leren valt )

    Een van de dingen waar ik ondanks mijn al aanwezige tijdgebrek toch erg graag dieper in wil duiken is te lezen op deze link
    http://www.cambridgeincolour.com/tec...h-of-field.htm

    Het resultaat van dit spelen met diepte vind ik nml. mooi.....(oke , smaken verschillen )
    Het is me alleen niet duidelijk hoe ik nu van die 2 foto's dat eind resultaat over hou ?
    Ik kan dat ook niet vinden in de uitleg.(maar misschien toch al weer te veel of te snel gelezen )

    Ofwel.... hoe doe je dit wat daar getoond wordt en wat heb ik daarbij nodig aan programma's ?
    Evt. linken met nog meer uitleg (int engels of duits mag ook) zijn ook zeer welkom.
    Nikon D5000 en wat lenzen.

  • #2
    Re: Spelen met depth of field

    wat is dan precies het voordeel van het voorbeeld op die site ? kan je dan niet gewoon met een kleiner diafragma trekken ?
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

    Comment


    • #3
      Re: Spelen met depth of field

      Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
      wat is dan precies het voordeel van het voorbeeld op die site ? kan je dan niet gewoon met een kleiner diafragma trekken ?
      Soms is een kleiner diafragma niet mogelijk omdat je bijvoorbeeld geen statief bijhebt of wil vermijden dat diffractie de scherpte nadelig beinvloedt.

      Moeilijk is focus bracketing niet in een pakket als Photoshop - gewoon een keertje proberen met twee lagen waarvan eentje met een masker.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Spelen met depth of field

        Tja, dat photoshop is een probleempje.
        Daar had ik al in gekeken maar die weigert pertinent om mijn .nef (nikon) bestanden te openen.
        Ik heb de (oude) CS versie en na wat zoeken voor dit probleem kwam ik op de adobe-site , die geeft aan dat je voor de nikon d70 de update Camera Raw plug-in 2.2 (en opvolgers) zou moeten installeren.
        De cd van Nikon zelf heb ik niet geinstaleerd....dus het probleem van onvrijwilige vervangen van dat bestand door de nikon software is niet aanwezig.
        Precies gedaan wat daar staat....maar in dat adobe photoshop kan ik mijn .nef bestanden dus nog steeds niet openen.
        Uit die helpfunctie in photoshop zelf kom ik ook al niet.
        Er staat oa. :

        Als u een Camera Raw-bestand opent in Photoshop of ImageReady, wordt standaard het dialoogvenster Camera Raw geopend.

        Dit scherm krijg ik dus never-nooit-niet te zien en is verder ook nergens te vinden.
        Ook na het opnemen van handeling zoals in de help functie kom ik niet verder dan een melding :

        Kon uw verzoek niet uitvoeren omdat het niet het juiste soort document is.

        Ook in image ready wordt het .nef bestand niet geopend:
        Kan deze bewerking niet voltooien. Reden: insteekmodule kon dit bestand niet lezen. (fout #30501)

        Ben er nu al de hele avond mee bezig , controleren en nog eens controleren....het is toch echt de juiste insteekmodule (is ook te zien in help functie als je versie opvraagt)

        Vandaar ook mijn vraag met welk programma's dit kan , waarbij ik dan hoop dat niet alleen dit photoshop deze mogelijkheid zou hebben.
        Last edited by Nick Altena; 28 maart 2008, 22:35.
        Nikon D5000 en wat lenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Spelen met depth of field

          In het 'Help' menu van Photoshop kan je een lijst opvragen van alle geinstalleerde plug-ins. Staat Camera Raw in die lijst? Ik heb zelf CS3 en neem aan dat CS ook een aparte menu-optie voor een lijst met plug-ins heeft (iets anders dan de 'versie' optie waar jij naar refereert).
          Last edited by Laurens; 28 maart 2008, 22:33.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Spelen met depth of field

            Nick,

            1) Wat je nodig hebt is de update 2.2 zoals je aangeeft.
            Die kan je hier vinden : http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=2460

            Installeer wel geen versie die te hoog is!!
            Vanaf een zekere versie (al zeker vanaf 3.4 en hoger) werkt die niet meer bij photoshop CS (1) en moet je dus naar CS2 of CS3.

            2) Is uw photoshop cs Nederlandstalig of Engelstalig?

            Voor Engelstalig moet je de Camera Raw.8bi typisch hier installeren/copieren :
            C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats

            Voor Nederlandstalig wordt dat :
            C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Insteekmodules\Bestandsformaten

            Heb je Photoshop niet op de standaard plaats geinstalleerd, dan moet je het stuk "C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS" daardoor vervangen.


            Vóór het copiëren best Photoshop sluiten. En dan herstarten.
            Dan leest ie de nieuwe Camera Raw.8bi in.

            Comment


            • #7
              Re: Spelen met depth of field

              Een te hoge versie was ik al achter gekomen.... 4.4 bijv. , de hoogste die ik vinden kon , werkt ook niet met deze CS versie.(geeft i ook aan dat dat niet voor deze versie is)
              Maar welke eerdere versie ik ook probeer...ze geven allemaal dezelfde melding , kan het niet openen blablabla....
              Het versie nummer wordt wel netjes aangegeven in de helpfile maar werkt dus niet.

              Ik heb idd. de nederlandse versie van CS

              C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS\Insteekmodules\Bestandsformaten

              Hierin had ik het .8bi bestandje al gezet maar dat werkte dus nog steeds niet en , zoals aangegeven , daar stond ook geen bestand in van het nikon software (die is niet meer ge-installeerd op deze pc , test periode was afgelopen al voor ik een pc crash kreeg , daarna niet meer opnieuw erop gezet.)

              Photoshop was idd. ook afgesloten toen ik de oude camera raw.8bi (van photoshop zelf ?) verwijderde en de nieuwe erin gezet heb.
              Zo stond het nml. ook op de adobe site en daar heb ik me netjes aan gehouden.

              De namen van de foto's bestaan ook niet uit spaties , wel een _ tussen de cijfertjes, zoals de Nikon het standaard wegschrijft.
              Ik had elders gelezen dat dat nml. ook een probleem kon wezen waardoor ze niet ge-opend worden.

              Nog een vraagje ,

              Er bestaat zo'n zelfde map "bestandsformaten" in de map Adobe Photoshop Only en ook in ImageReady Only

              Daar hoeft dit bestandje toch niet ook nog in ?
              Ik kan daarover nml. nergens iets vinden dus vermoed van niet ?

              Nah.... Ik ga de hele bende *nog* maar eens een keer opnieuw installeren....wordt er een beetje gek van onderhand.
              Mocht ik dus wat vreemd gaan schrijven....vergeef het me , gezien de oorzaak

              Mocht het daarna nog niet lukken , dan ga ik op zoek naar een ander programma
              Ik raak nml. zowiezo steeds de weg kwijt in photoshop...die is wel beetje erg uitgebreid en ik snap er al/nog zo weinig van .... en mijn vrouw vind me ook al ni zo gezellig meer sinds vannavond
              Nikon D5000 en wat lenzen.

              Comment


              • #8
                Re: Spelen met depth of field

                Probeer anders eens de demo van lightroom.
                Gemakkelijker en leuker programma.
                Uw D70 files gaan direct werken.

                Uw depth of field dingske gaat ge daar niet in kunnen doen, maar dit is maar een gimmick hoor.
                Probeer eerst eens dit onder de knie te krijgen en later kan je dan nog overstappen nr photoshop.

                Succes

                En laat het niet aan je hart komen...Chill

                Oh ja : update 1.4 niet installeren!! zit bug in. Maar allicht al van het net gehaald.

                Comment


                • #9
                  Re: Spelen met depth of field

                  Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                  In het 'Help' menu van Photoshop kan je een lijst opvragen van alle geinstalleerde plug-ins. Staat Camera Raw in die lijst? Ik heb zelf CS3 en neem aan dat CS ook een aparte menu-optie voor een lijst met plug-ins heeft (iets anders dan de 'versie' optie waar jij naar refereert).
                  Ja , idd. staat camera raw wel in dat help menu....maar werken doet het nog steeds niet
                  Gisteren (vannacht eigenlijk) nog een hoop geprobeerd maar nog steeds nadanoppes.
                  Ook in de eerder genoemde 2 mappen gezet (dan staat i er dus eigenlijk 3 keer in) en dan zie ik hem zelfs 2 keer terug in dat help menu.

                  Vandaag geen tijd , maar morgen ofzo de boel er maar eens afhalen en opnieuw aan de gang.

                  Zat te bedenken...
                  Aan het begin bij het installeren van photoshop krijg je een scherm waar je op aan kan vinken welke bestanden geopend moeten worden met photoshop.
                  Dit heb ik toen niet veranderd , maar niet alles was daar aangevinkt dacht ik.
                  Zou het daarmee te maken kunnen hebben ?
                  Dit scherm kan ik nu niet meer vinden overigens.
                  Nikon D5000 en wat lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spelen met depth of field

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
                    wat is dan precies het voordeel van het voorbeeld op die site ? kan je dan niet gewoon met een kleiner diafragma trekken ?
                    Nee, dat kan niet altijd.
                    Ik heb bijv. een lens omgebouwd en dan is met een kleiner diaframa wat lastig uit de hand fotograferen.
                    Het gaat bijv. om foto's gemaakt met een sigma 400mm lens die eigenlijk van een analoog pentax af komt maar waar ik een andere aansluitring op heb gemaakt zodat die op de nikon past.
                    Dat was een hele dure lens , vond het zonde om te laten liggen en werkt handmatig verder goed nu.... maar niet met een klein diafragma uit de hand , althans... mij lukt dat niet

                    Verder vind ik het gewoon een leuk om dit soort dingen te proberen met die digi-foto's , dit zijn dingen die vroager ni konden he ....
                    Het is dus geen noodzaak (ik heb meerdere lenzen waarbij ik wel een lager diafragma kan nemen) ...maar dit wilde ik dus gewoon voor de fun proberen.
                    Nikon D5000 en wat lenzen.

                    Comment

                    Working...
                    X