Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe resizen jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
    @Digi-art gelukt hoor.

    Dit zijn zo allemaal van die zaken welke wij in de cursus van photoshop nooit geleerd hebben. Maar daarom is dit forum heel goed hé.

    nogmaals dank , want ik heb hier heeeeeeeel veel foto's te doen.
    Het doet me plezier dat het gelukt is:-))

    Ik heb nooit les gevolg in PS, maar heb er wel bijna 20 jaar ervaring mee en beheers het maar voor de helft, want je kunt iets bereiken op veel vershillende manieren. Dat is ook het fascinerende aan dit prachtige programma.

    mvg
    Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

    Comment


    • #47
      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

      voor alle duidelijkheid

      welke is nu best :

      1. bicubic gevolgd door unsharp mask

      of

      2. bicubic sharper


      ???

      gr,

      Get

      Comment


      • #48
        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

        ik gebruik mogrify op linux, weinig tot geen kwaliteits verlies, wel geen raw

        mvg,
        Canon 350D - 18-55 kitlens - Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM - Canon speedlite 430EX - Manfrotto 728b - Lowepro Computrekker AW

        Comment


        • #49
          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door dekoningg Bekijk bericht
          voor alle duidelijkheid

          welke is nu best :

          1. bicubic gevolgd door unsharp mask

          of

          2. bicubic sharper


          ???

          gr,

          Get
          Bicubic sharper is normaal wel voldoende.
          Met een unsharp mask kan je wel zelf een extra verscherping naar wens toevoegen, maar is de kans dat je gaat over verscherpen ook groter.
          Een scherpe foto heeft die unsharp mask eigenlijk niet meer nodig als je hem juist hebt verkleint met bicubic sharper.

          Het is natuurllijk je eigen keuze .
          Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

          Comment


          • #50
            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

            gooien we in deze draad niet een beetje 2 dingen door elkaar ?

            resizen (zelfde beeld maar ander aantal pixels) en croppen (bijsnijden van het beeld) ?

            voor het resizen gebruik ik zelf PIXresizer, klein handig en perfect om snel een zwaardere foto bruikbaar te maken voor het web (dat is de hoofdbedoeling van het resizen toch, niet ?)

            gegroet
            Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

            Comment


            • #51
              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

              Pre-sharpening in C1 (controle op 100%, bij twijfel liever een tikkeltje minder dan teveel) -> omzetting naar TIFF
              Eindsharpening na resizen (langste zijde 900) met Capture NX (meestal is dat 10-5-5)
              Opslaan als JPG (goede kwaliteit)
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #52
                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                Ik gebruik gewoon de crop tool die ik op voorhand instel op 10x15, op die manier blijft het bestand zijn kwaliteit behouden volgens mij.

                Of heb ik het mis?

                Comment


                • #53
                  Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                  Pixresizer: je kan per afbeelding of per map alles tegelijk resizen

                  http://www.nederlandstaligesoftware....ixresizer.html
                  Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
                  I'm a rookie

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                    Ik gebruik gewoon de crop tool die ik op voorhand instel op 10x15, op die manier blijft het bestand zijn kwaliteit behouden volgens mij.

                    Of heb ik het mis?
                    Kan iemand me zeggen of deze manier van resizen nog gebruikt wordt en wat de bevindingen zijn?

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
                      Kan iemand me zeggen of deze manier van resizen nog gebruikt wordt en wat de bevindingen zijn?
                      Resizen lijkt me wel iets anders dan croppen.

                      Croppen is gewoon bijsnijden, stukken wegsnijden. De verhouding (hxb) van de uiteindelijke bijgesneden afbeelding kan je instellen, zoals jij doet met 10x15 op te geven. De kwaliteit van de foto blijft idd dezelfde.

                      Resizen betekent dat je van een foto van bvb 2000x3000 pixels een afbeelding maakt van 400x600pixels, zonder delen van je foto kwijt te zijn. Hierbij is het wel van belang dat je de oorspronkelijke verhouding behoudt, anders krijg je uitgerokken foto's... maar de kwaliteit zal sowieso anders zijn dan bij de originele foto.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                        euh ik heb net de powertoy Resize van Windows vergeleken met die PIXresizer..
                        Aan 1 van de 2 scheelt er iets ..

                        Als ik de 2 zelfde fotos na resizen snel na elkaar bekijk dan blijkt er in het midden van de 2e foto een soort verlenging op te treden waardoor hoofd van mijn bomma in de ene foto breder is dan in de andere
                        En als ik een derde foto verklein nar zelfde size met PS dan blijkt dat deze dezelfde is als Powertoy. Dus moet er met de PIXresizer iets mis zijn ?
                        Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door dekoningg Bekijk bericht
                          voor alle duidelijkheid, welke is nu best :

                          1. bicubic gevolgd door unsharp mask
                          of
                          2. bicubic sharper
                          Het is maar wat je doel en eisen zijn...
                          Maar een algemene zinnige reactie hierop is bv dat door enkel bicubic te gebruiken, de gekozen verscherping (nadien) volledig onder je eigen controle blijft.

                          Comment

                          Working...
                          X