Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe resizen jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    foto's voor op het web verklein ik steeds in batch via Bordermaker.
    je kunt presets opslaan als basis die je telkens opnieuw kunt gebruiken.
    Zo doe ik het ook.
    Mvg Tim

    Comment


    • #17
      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      Wat ik de laatste tijd doe zal in velen hun visie wel heel erg ongebruikelijk en onorthodox zijn.....maar ik wil dit toch ook even vertellen omdat het resultaat beter is dan al hetgene wat ik reeds geprobeerd heb.Ik start van een Raw foto dewelke gemaakt is met alle parameters vd camera op "0".(verzadiging,contrast,scherpte ) .Ik bewerk (levels,curves,contrast enz)mijn foto's in hun grootste formaat in Photoshop Cs3. Ik zoom uit via photoshop op deze foto totdat ik op het formaat kom wat ik wil over houden. De volgende stap is gewoon de "print screen" button op je klavier. Nu open ik een nieuw bestand in photoshop zo groot als de afmetingen van mijn scherm.Daarna naar "edid"---"paste". Ik crop vervolgens al hetgene wat rond mijn foto zit vanaf "print screen" weg zodat ik enkel de foto nog over houd.......ik heb nu een foto die scherper en gedetailleerder is dan alle andere resize-bewerkingen die je maar kunt bedenken....ik hoef zelfs geen nabewerkingen omtrend scherpte meer toe te passen. Het nadeel van deze manier is dat je geresizede foto kleiner dan of gelijk aan je schermresolutie moet zijn omdat je via "print screen"werkt.Grotere bestanden waar je minder hoeft te resizen hebben mijn inziens zowiezo minder last van detailverlies dan kleinere foto's. Een ander nadeel is dat de exif uit de foto verwijderd is op deze wijze.
      Ik hoor jullie hersenen nu reeds kraken in de zin van "wat een vreemde manier van resizen"......maar probeer het eens en vergelijk het resultaat met elke andere manier wat je tot heden hebt gebruikt. Voor diegenen die de moeite hebben gedaan om mij een paar verschillende software's te laten proberen erg bedankt.....maar ik wil uiteindelijk tot één enkele goeie toepassing(fotobewerkingsprogramma) komen om mijn foto's te bewerken van begin tot einde.
      Hier moet je wel mee oppassen. Werkt alleen als je standaard zoompercentages gebruikt van 25..50 %. In bijna alle andere gevallen krijg je gekartelde randen (best zichtbaar op rechte lijnstukken). Photoshop gebruikt waarschijnlijk andere (snellere, minder optimale manier) van resizen voor de GUI zoom functie. Bicubic (sharper) werkt echt het best hoor. Details ga je sowieso verliezen.

      Heb je ook de 'prepare for web' functie al geprobeerd ? Ook daar kan resizen.
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

      Comment


      • #18
        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        Hier moet je wel mee oppassen. Werkt alleen als je standaard zoompercentages gebruikt van 25..50 %. In bijna alle andere gevallen krijg je gekartelde randen (best zichtbaar op rechte lijnstukken). Photoshop gebruikt waarschijnlijk andere (snellere, minder optimale manier) van resizen voor de GUI zoom functie. Bicubic (sharper) werkt echt het best hoor. Details ga je sowieso verliezen.

        Heb je ook de 'prepare for web' functie al geprobeerd ? Ook daar kan resizen.
        Ik begrijp wel wat je bedoeld ....maar ik zie het resultaat ook direct voordat ik ook effectief de foto opsla. Ik heb wel de beperking dat ik bij mijn gebruikte methode niet zelf kan bepalen hoeveel de lengte en breedte in pixels exact zullen zijn.....in en uitzoomen gaat in stapjes.... maar wanneer de foto's zijn om op een site te tonen speelt dit niet echt zo'n erg grote rol.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #19
          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

          highpass... op verschillende niveau's. Hangt van foto af. Telkens op 100% op zicht.
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #20
            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

            Om en mass verschillende foto's op eenzelfde lengte te brengen gebruik ik easy thumbnails.

            hier te downloaden
            Een blog over internet, telefonie, hard- en software : Multimedia Talk

            Comment


            • #21
              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

              JpegCrops

              Hiermee kan je zeer snel een hele reeks foto's mee croppen naar een al dan niet standaard formaat. Is zéér handig voor als je je 3:2 of 4:3 fotos wilt showen op een fotokader die niet van dat formaat is met de nodige zwarte banden en zelfs gestretchte fotos als gevolg. Natuurlijk kan je altijd PS gebruiken, maar dit is nog sneller én freeware!

              Jammer genoeg heeft de auteur er recent de brui aan gegeven en kan je de soft niet meer van zijn website afhalen. Maar gelukkig heb ik nog een bekkupje achter de hand .

              Vrijblijvend te testen: http://rapidshare.com/files/77648590....7.5b.rar.html



              =====
              JPEGCrops readme file

              *** What is this? ***
              The purpose of JPEGCrops is to prepare multiple JPEG images for printing.
              It uses fixed aspects and the JPEGTran utility for lossless cropping.


              *** Installation ***
              Unpack all files to your directory of choice and run JPEGCrops.exe.
              The program creates some files in the installation directory, but doesn't
              change the registry. Uninstall by deleting the directory.


              *** Usage ***
              Add images to the list by using the "Add images..." button or by drag'n'drop.

              Adjust the cropping areas with the mouse or keyboard (check the Shortcuts
              menu under Help).

              Press "Crop Images" and JPEGCrops will copy the cropped images to the
              selected directory. The originals are left untouched.


              *** Contact ***
              Toke Eskildsen darkwing@daimi.au.dk


              ===
              Mijn derde oog is een Nikon D90

              Comment


              • #22
                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                @ Rupselkopke:
                Ik weet niet ( waarschijnlijk wel ) of je dit al eens gelezen hebt:


                Maar wat nu "sinc" en "lanczos" is, daar heb ik geen idee van.
                Wordt dit toegepast in photoshop? Geen idee.
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik zoom uit via photoshop op deze foto totdat ik op het formaat kom wat ik wil over houden. De volgende stap is gewoon de "print screen" button op je klavier.
                  Ik heb ook al gemerkt dat dit inderdaad wel goede resultaten heeft.
                  Dus je bent niet alleen...

                  Voor algemeen verkleinen, hou ik het meestal bij bicubic sharpen en indien nodig nog wat manueel bijscherpen.
                  Voor web werkt voor mij bdsizer prima. Het werkt goed en snel, en upload het bestand onmiddellijk via ftp.
                  Meer moeite steek ik meestal niet in webversies want daar gaat het voor mij niet om. Het is de orginele foto die telt.

                  Het valt me soms op (helemaal geen verwijzing nr de TS!) dat sommigen hier heel wat tijd steken om op het web goed over te komen, en de foto verscherpen dat het steekt om dan te kunnen zeggen dat ze een excellente techniek en foto hebben. Terwijl genoeg van die foto's geprint op A4, het helemaal niet meer kunnen trekken...da's dan door de mand vallen.

                  De webgeneratie zeker en vooral.. uzelf blaaskes wijsmaken.



                  Op deze site worden heel wat verschillende algoritmes vergeleken.

                  Vooral voor vergroting maar misschien kan je voor verkleining er ook iets mee.
                  Lanczos 3 is wel goed voor verkleining, dacht ik.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                    Ik gebruik CS3 op een mac en doe het als volgt heel simpel:

                    Image --> image size

                    en geef daar het juiste formaat is.

                    Voor zover mijn ogen kunnen vaststellen verlies ik hier amper of geen kwaliteit mee. Bicubic staat als standaard ingesteld in CS3
                    Last edited by Remco_D; 30 december 2007, 16:41.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      foto's voor op het web verklein ik steeds in batch via Bordermaker.
                      je kunt presets opslaan als basis die je telkens opnieuw kunt gebruiken.

                      verkleiningen die volle kwaliteit dienen te behouden (prints e.d.)
                      gaan via photoshop, maar dat is iets arbeidsintensiever.
                      mm
                      Zo doe ik het ook, maar deze manier van Rupselkopke ga ik zeker ook eens proberen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                        Ook al spreken we over www formaten, maar resize eens gewoon naar 10x15 op 300dpi en laat deze afdrukken bij je afdrukker zonder deze te laten "optimaliseren", zo zal je zien dat deze "soft" zullen zijn.

                        Want om af te drukken moeten ze eigenlijk over-verscherpt zijn. (met één van de honderden manieren )
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                          Ik maak reeds een hele tijd gebruik van IDimager en ben er zeer tevreden over.

                          Je kan het ook als freeware (BDsizer) downloaden.
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                            Ik heb even alle mogelijkheden met Photoshop CS3 en BDsizer getest.
                            Hieruit bleek dat Bublic Sharper (photoshop), Lanczos3 (BDsize en 10% verscherpen) en smart (BDsizer ZONDER extra verscherping) de beste resultaten gaven in mijn geval. Foto's waren scherp, maar niet oververscherpt.

                            Helaas gave de Bublic Sharper en Lanczos3 wel net iets meer verlies van details dan de smart resize methode, maar deze methode geeft dan net weer iets meer gekartelde randjes weer.

                            De orthodoxe methode gaf in mij geval net geen beter resultaat dan deze drie methodes.

                            Als het komt op detail kan je dus best voor smart methode kiezen zonder extra verscherping om oververscherping te voorkomen.

                            @RUPSELKOPKE
                            Als ik naar je foto's kijk, merk ik dat deze steeds een enorme hoeveelheid kleine details bevat. De meeste andere hier hebben meestal niet zo veel details in hun foto waardoor het verlies van detail meestal niet zo storend is als bij jouw.

                            De foto's waar ik het nu mee heb uitgetest zijn van een persoon waarvan ik geen toelating heb gekregen om ze hier te publiceren. Daarbij heb ik zelf geen goede foto's met veel details en scherpte waardoor ik hier het verschil niet kan aantonen. Maar moest je een voorbeeld foto (op full res ofc) hebben waar ik wat mee kan uitproberen struur je het maar door.
                            Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                              Ik heb ook een tijdje de methode van Rupselkopke gebruikt.
                              Nu doe ik alle resize met photoshop. Er is mij eens Pixresizer aangeraden, vooral om meerdere foto's tegelijk te resizen (hoewel dat photoshop ook wel zal kunnen). Ik heb het in ieder geval nog niet getest...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                                Dat gaat idd ook met Photoshop.
                                Je moet eerst een actie opnemen waar je een foto in open doet, resized en dan terug opslaat. Dan gebruik je deze actie in de Batch functie. Je zal in de Batch functie nog wel enkele instellingen goed moeten zetten, probeer maar wat, als het niet lukt zullen we je wel verder helpen .
                                Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                                Comment

                                Working...
                                X