Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe resizen jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

    Mijn manier van resize is ook Photoshop via batch opdracht inclusief het
    kadertje errond.
    Daarna indien nodig onscherp masker , helderheid/contrast aanpassen.
    Soms eens schaduw/hooglichten.
    En bij te veel ruis neat image.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

    Comment


    • #32
      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

      Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
      Mijn manier van resize is ook Photoshop via batch opdracht inclusief het
      kadertje errond.
      Daarna indien nodig onscherp masker , helderheid/contrast aanpassen.
      Soms eens schaduw/hooglichten.
      En bij te veel ruis neat image.
      En doe je dat in deze volgorde ?
      Mijn volgorde is :
      niveau's
      saturatie
      helderheid/contrast
      verscherpen
      en dan pas resizen, maar niet in photoshop.

      Speelt de volgorde eigenlijk een grote rol ?
      In het begin toen ik met photoshop begon, heeft men mij bovenvermelde volgorde aangeraden.

      Comment


      • #33
        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

        Om snel foto's te verkleinen (in bulk) gebruik ik het gratis tooltje PHOTO RESIZR.

        zie: www.fotoverkleinen.com

        Comment


        • #34
          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
          En doe je dat in deze volgorde ?
          Mijn volgorde is :
          niveau's
          saturatie
          helderheid/contrast
          verscherpen
          en dan pas resizen, maar niet in photoshop.

          Speelt de volgorde eigenlijk een grote rol ?
          In het begin toen ik met photoshop begon, heeft men mij bovenvermelde volgorde aangeraden.
          niveau's kan men reeds op de camera S414 aflezen via Histogram voor dat de foto gemaakt wordt ongeveer zoals de D200 dat doet.

          kleur en saturatie is ook ingesteld in de camera.

          sommige foto's worden soms 2 maal verscherpt 1 maal voor resize
          en eenmaal erna , maar als ge bv met bomen en takken te doen hebt
          geeft soms een negatief effect , wat u eigenlijk niet belet te verscherpen
          na resize is de mogelijkheid eerst een selectie te maken van hetgeen ge
          wilt verscherpen en het dan pas uit te voeren.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #35
            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

            voor de Mac imageWell

            Comment


            • #36
              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Wat ik de laatste tijd doe zal in velen hun visie wel heel erg ongebruikelijk en onorthodox zijn...
              ...
              .Ik bewerk (levels,curves,contrast enz)mijn foto's in hun grootste formaat in Photoshop Cs3. Ik zoom uit via photoshop op deze foto totdat ik op het formaat kom wat ik wil over houden. De volgende stap is gewoon de "print screen" button op je klavier. Nu open ik een nieuw bestand in photoshop zo groot als de afmetingen van mijn scherm.Daarna naar "edid"---"paste".
              Dat is inderdaad zeer onorthodox =) Wat jij hier doet is iets dat wellicht neerkomt op een nearest neighbour filter. Dit filtertype kan je ook kiezen wanneer je een gewone image resize doet in photoshop, en dat zou wellicht wel een hoop rompslomp kunnen vermijden. De nearest neighbour filter is in ieder geval een die zeer scherp blijft, maar wel ten koste van mogelijkse moiré effecten en lots of aliasing (schuine strepen die niet netjes onder een rationele hoek liggen)

              Het is altijd afwegen, hoe scherper je filter, hoe meer kans op ghosting, moiré en andere zottigheden.

              Ik doe een bicubische resize direct naar het formaat dat ik wil hebben, en doe dan een unsharp mask, maar dan wel ATLIJD en ENKEL het L kanaal in Lab mode. Waarom niet rechtsreeks in RGB mode? Omdat je dan lelijke kleurverschuivingen kunt hebben om contrastrijke randen. In L mode verscherp je enkel de lightness van je beeld en laat je de kleuren met rust, zodat je geen kans hebt op lelijke kleurverschuivingen. Nu is het goede nieuws dat die kleur informatie toch gene zak aan het scherpte gevoel bijdraagt, dus die hoef je niet te verscherpen. Het scherpte gevoel is zowat volledig bepaald door de lightness van je beeld.

              Diezelfde Lab mode is ook handig om kleurenruis wat weg te werken als je op hoge ISO hebt zitten fotograferen. Kleurenruis is zeer lelijk in tegenstelling tot "grijze ruis" (beter gezegd: ruis op je lightness). Die laatste durft zelfs het scherptegevoel van je foto te verhogen, als het maar niet te veel is. Nu moet je er natuurlijk niet aan denken om die kleurenruis proberen weg te werken met een gaussiaans filter in RGB mode, want dat is de scherpte van je foto ook direct weg. Maar je kan dat wel gaan doe in de a en b kanalen in Lab mode, want daar smeer je enkel en alleen de kleuren uit, terwijl de lightness behouden blijft. Je kan dan dus de kleurenruis aanpakken zonder het scherptegevoel van je foto aan te tasten ...


              Of het beter is om in één keer te verkleinen of in stapjes, dat hangt een beetje af van de implementatie van de filter, en ik moet zeggen, ik heb er nog niet echt bij stil gestaan wat betreft photoshop. Waar het over gaat is wat de filter doet als meer dan 2à3 bron pixels gebruikt worden voor 1 doelpixel. Als je bv. verkleint naar 10%, dan beslaat 1 doelpixel 10 bron pixels. Sommige implementaties zullen slechts een aantal pixels meenemen en de rest van de informatie gewoon negeren. In dat geval is het beter om in stapjes te verkleinen. Maar in stapjes van 10%, dat is echt niet nodig en zal er ook weer voor zorgen dat het eindresultaat toch ook wel weer onscherper wordt. Omdat informatie begint te emigreren omdat het zich steeds op gehele pixel coordinatet moet vestigen. Beter mikken op stappen van 50%. Om bv. te verkleinen naar 10% ga je eerst naar 50%, dan nog eens 50% (in totaal dus 25%), en dan naar 40% (je finale 10%).

              Wat betreft de sinc en lanczos filter die iemand anders vermelde:

              De sinc filter is eigenlijk slechts een theoritsch filter dat een perfecte reconstructie van het signaal toelaat als dat signaal maar geen frequentie componenten boven de Nyquist frequentie heeft. Nu in de praktijk kan je die filter al niet toepassen omdat ze oneindig breed is, en ten tweede is die zeer gevoelig aan ringing artefacten als je signaal toch te hoge frequenties bevat.

              De lanczos filter is gebaseerd op de sinc functie maar zijn oneindigheid is gekortwiekt door ... een andere sinc functie als window te gebruiken =) Zou iets minder last moet hebben van ringing maar is er toch nog wel gevoelig aan.

              Maar eigenlijk zijn het alle twee filters die voornamelijk bedoeld zijn om een beeld UIT TE VERGROTEN, en niet te verkleinen =) alhoewel ze bij het verkleinen ook al hun diensten bewezen hebben.

              mvg,
              Bram
              Last edited by bramz; 26 januari 2008, 18:05. Reden: ik had het over de mitchell filter ipv lanczos filter ...
              bram de greve photography | gallery | myspace
              Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

              Comment


              • #37
                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                En doe je dat in deze volgorde ?
                Mijn volgorde is :
                niveau's
                saturatie
                helderheid/contrast
                verscherpen
                en dan pas resizen, maar niet in photoshop.

                Speelt de volgorde eigenlijk een grote rol ?
                In het begin toen ik met photoshop begon, heeft men mij bovenvermelde volgorde aangeraden.
                Eerst de niveau's, da's goed. Het komt er op aan alle bits te gaan gebruiken die je hebt, hoe breder je zit, hoe nauwkeuriger de volgende bewerkingen zullen zijn. Beter nog is om in 16 bit mode te gaan werken =)

                wat betreft saturatie en helderheid/contrast, ik doe het omgekeerd, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt. de reden waarom ik het omgekeerd doe is omdat je dan met je saturatie beter ziet wat je doet. Als je het voor je contrast aanpassing doet, dan loop je wellicht kans dat je gaat overdrijven omdat het ook ergens meer contrast geeft.

                verscherpen voor je gaat resizen heeft volgens mij niet zoveel zin, aangezien je al je scherpte toch weer verliest door het resizen zelf. Althans, zo denk ik er over, maar er zijn er die een andere mening toegedaan zijn. Maar ik verscherp wel na de resize.

                In ieder geval moet de resize + een laatste verscherping steeds als laatste komen =)
                bram de greve photography | gallery | myspace
                Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                Comment


                • #38
                  Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
                  Dat is inderdaad zeer onorthodox =) Wat jij hier doet is iets dat wellicht neerkomt op een nearest neighbour filter. Dit filtertype kan je ook kiezen wanneer je een gewone image resize doet in photoshop, en dat zou wellicht wel een hoop rompslomp kunnen vermijden. De nearest neighbour filter is in ieder geval een die zeer scherp blijft, maar wel ten koste van mogelijkse moiré effecten en lots of aliasing (schuine strepen die niet netjes onder een rationele hoek liggen) ...........
                  Eindelijk iemand met verstand van zaken in deze materie (ook al gemerkt in andere posts trouwens) Je uitleg is uitermate duidelijk. Ik zal de LAB manier van verscherpen zeker eens proberen in de toekomst.

                  btw ik had ook al aangegeven dat resizen via de zoom functie in PS niet optimaal is (de zoom functie gebruikt heel snelle interpolatie algoritmes om een goede GUI performance te garanderen; zoals jij aangeeft is dat heel waarschijnlijk nearest-neigbour waarbij het algoritme geen nieuwe pixels hoeft te verzinnen wat dus tijd bespaart, maar soms rare artefacten geeft).
                  Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                  And why do we fall, Bruce?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                    Eindelijk iemand met verstand van zaken in deze materie (ook al gemerkt in andere posts trouwens) Je uitleg is uitermate duidelijk. Ik zal de LAB manier van verscherpen zeker eens proberen in de toekomst.

                    btw ik had ook al aangegeven dat resizen via de zoom functie in PS niet optimaal is ......
                    Hehe, thanks =)

                    Ja, ik had ook al gezien dat je dat hebt aangehaald. De reden is inderdaad puur om performantie. Het is veel goedkoper om gewoon bestaande pixels over te nemen dan nieuwe te moeten te berekenen. Alhoewel je ook de grafische kaart zou kunnen inschakelen om het werk voor jou te doen ('jou' is dan photoshop he ) Met behulp van mipmaps en trilineaire filtering kan je sterke verkleiningen toch op een kwalitatiefvolle manier en voldoende snel gaan doen. En met behulp van pixelshaders zou je ook nog in realtime een onscherp masker kunnen toevoegen. Het probleem is natuurlijk dat de ene grafische kaart de andere niet is, en dan gaat het natuurlijk ook nogal snel over grote beeldformaten, wat ook niet evident is voor veel grafische kaarten. Dus photoshop zou dan naar gelang de prestaties van de grafische kaart de kwaliteit van z'n herschaling gaan instellen. Het wordt dan natuurlijk allemaal wat ingewikkelder, maar wellicht zullen we wel naar zoiets evolueren. Of misschien is dat in de nieuwste versies van Photoshop reeds het geval =)
                    bram de greve photography | gallery | myspace
                    Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                      Exporteren vanuit Lightroom; mag hopen dat dit simpel en goed is.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                        ik gebruik ook regelmatig de LAB methode staat in het boek(het Photoshop cs2 boek voor digitale fotografen) van scott kelby ook duidelijk uitgelegd
                        Flickr

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                          Daarvoor gebruik ik: File -- Script -- Image processor van PS.
                          Kies de folder, kies ook de folder waar ze moeten komen, zet het formaat en kies voor sRGB en in 1.2.3 heb je een hele folder omgezet klaar voor web.


                          Hier kan je een script downloaden die nog veel meer mogelijkheden biedt


                          Mvg,
                          Digi-art
                          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                            @Digi-art BEDANKT VOOR DE TIP

                            maar één probleem - ik heb dit eens uitgeprobeerd en gas bvb vr W 107 px en H 143 px op. Hoe komt het nu dat de W 107 goed is maar de H niet overal hetzelfde. ?Moet ik verder nog iets instellen misschien ?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
                              @Digi-art BEDANKT VOOR DE TIP

                              maar één probleem - ik heb dit eens uitgeprobeerd en gas bvb vr W 107 px en H 143 px op. Hoe komt het nu dat de W 107 goed is maar de H niet overal hetzelfde. ?Moet ik verder nog iets instellen misschien ?
                              Zet de langste zijde op bv op 800 px de rest volg vanzelf in proportie van je origineel beeld.
                              Dat is het formaat dat ik altijd op de website zet:

                              zo kan je ze geod beoordelen maar niet misbruiken

                              Bij die script van Russel Brown kan je ook maten opgeven in cm en het DPI, die gebuik ik als ik foto's 15 X 10 cm naar een labo... dus hij is nog handiger.

                              Als je maar enkele foto's moet resizen kan je het "croptool" gebruiken en boven de juiste maten en dpi ingeven en dan maar kroppen.

                              Om foto's van een A4 naar een A3+ te brengen, gebuik ik Genuine Fractal PintPro van onOne, geeft heel goede resultaten, dan hoef je het niet in stappen manueel te doen
                              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoe resizen jullie je foto's?

                                @Digi-art gelukt hoor.

                                Dit zijn zo allemaal van die zaken welke wij in de cursus van photoshop nooit geleerd hebben. Maar daarom is dit forum heel goed hé.

                                nogmaals dank , want ik heb hier heeeeeeeel veel foto's te doen.

                                Comment

                                Working...
                                X