Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over RAW convertor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over RAW convertor

Als je in de RAW convertor de Depth gelijk op 8 bits zet ipv op 16 laten staan en dan openen en dan van 16 naar 8 veranderen en dan omzetten naar Jpeg.

Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit?

Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Vraagje over RAW convertor

hier weet ik geen antwoord op maar kan er mij dan iemand uitleggen wat RAW precies is ? Ik zie dit hier zo vaak terugkomen dat woordje RAW en weet niet wat dit betekend .

Alvast dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
      hier weet ik geen antwoord op maar kan er mij dan iemand uitleggen wat RAW precies is ? Ik zie dit hier zo vaak terugkomen dat woordje RAW en weet niet wat dit betekend .

Alvast dank

Uw antwoord

http://nl.wikipedia.org/wiki/RAW

mvg,
      Geert

Comment

@Geert dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
          Als je in de RAW convertor de Depth gelijk op 8 bits zet ipv op 16 laten staan en dan openen en dan van 16 naar 8 veranderen en dan omzetten naar Jpeg.

Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit?

Vincent
          Ik versta uw vraag niet zo goed maar 16 bit is vooral belangrijk als je met die fancy curves (je weet wel) gaat spelen en dus uw tonaliteit gaat manipuleren. Op 8 bit ga je dan allerlei afrondingsfouten krijgen die gaan resulteren in beeldfouten.
          Eens je klaar bent, kun je het zaakje dan wel neerslaan en in 8 bit sRGB zetten.
          Doe je geen bewerkingen, dan kan je in principe direct nr 8 bits gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Ik versta uw vraag niet zo goed maar 16 bit is vooral belangrijk als je met die fancy curves (je weet wel) gaat spelen en dus uw tonaliteit gaat manipuleren. Op 8 bit ga je dan allerlei afrondingsfouten krijgen die gaan resulteren in beeldfouten.
            Eens je klaar bent, kun je het zaakje dan wel neerslaan en in 8 bit sRGB zetten.
            Doe je geen bewerkingen, dan kan je in principe direct nr 8 bits gaan.
            Bedankt voor je reactie.
            Dus als ik het goed begrijp moet je altijd in 16 bits werken in de RAW convertor. Ik open de foto meestal in RAW en dan open ik deze weer zodat deze in het gewone PS scherm komt en dan wil ik nog wel eens met de curves wat doen en dan oplaan als JPEG.
            Kan ik beter dan op 16 bit in de RAW convertor met de curves aan de slag gaan en dan openen en dan van 16 bit naar 8 bits omzetten voor ik ze in JPEG zet? Is dat wat je bedoelt?

Alvast bedankt,

Vincent
            Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Je klikt gewoon in uw ACR rawconverter op "open" en dan opent uw foto in PS. Onderaan geef je de settings weer en dat zet je op 16 bit. Je kan in ACR ook al bepaalde curves toepassen.

Verdere curves kun je dan nog in PS doen en de hele santeboetiek.
              Eens klaar kan je saven zoals je wilt : van 16 bit multilayer PSD om later nog alles te kunnen aanpassen tot 8 bit sRGB jpg voor finale opslag of doorsturen nr labo.

Dit later aanpassen heeft zijn evidente voordelen maar ook nog dit :
              reeds nu blijken raw converters betere foto's te genereren uit raw dan pakweg een jaar en een half geleden. Je kan dan u foto terug renderen en die gewoon over de bestaande laag in PS plakken. Al uw andere zaken zoals aanpassingslagen enzo blijven gewoon zoals ze waren. Je hebt dan een (technisch) betere foto dan ervoor.

Comment

Working...
              X