Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

met verschillende niveau's naar HDR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • met verschillende niveau's naar HDR?

    Wat ik mij afvraag is het volgende, kan je door de niveau's van éénzelfde foto te veranderen, de foto (per gewijzigd niveau dan) opslaan en dan hier een HDR van maken in PS CS2?
    NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

  • #2
    Re: met verschillende niveau's naar HDR?

    Ik heb al gelezen dat dit enigszins mogelijk is vanuit een raw-bestand, maar heb het nog niet geprobeerd.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #3
      Re: met verschillende niveau's naar HDR?

      Gaat wel met Photomatix maar niet met PS CS2. Je bedoeld een RAW converteren met -EV 0 en +EV, die opslaan als jpg en op elkaar leggen?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: met verschillende niveau's naar HDR?

        Inderdaad, Hjanssen.
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

        Comment


        • #5
          Re: met verschillende niveau's naar HDR?

          Ai, dus met een foto die reeds in jpeg staat zal het dan niet lukken?

          Ik ga seffe opnieuw op pad voor foto's te maken aan een vijver, best dus een foto in raw trekken, en achteraf dan pas naar jpeg?
          Wat ik ermee wil bereiken is een foto zoals vanmorgen (ik ga er straks ééntje posten maar nu eerst van tweer profiteren ;-)) bij opkomende zon die zich een baan doorheen de mist probeert te wringen met als reslutaat een prachtige straling door de bomen. Ik moet dan op een lage sluitersnelheid trekken om die straling te kunnen zien. Al wat zich onder de boom bevindt is dan overbelicht...
          Via een raw foto zou ik dit dan willen corrigeren, kan ik dit resultaat met de bovenstaande geposte handeling bereiken?
          NIKON D70, Tamron 18-250, SB-800,

          Comment


          • #6
            Re: met verschillende niveau's naar HDR?

            Met Photomatix heb ik wat aan het experimenteren geweest. Uitgaande van een enkele jpg foto kan je toch een HDR effect bekomen. Maak een 5 of 7-tal identieke kopies van de foto. Open ze in Photomatix. Het programma (toch in de Mac versie) vraagt dan naar de EV settings van deze (identieke) kopies. Hier moet je dan wat liegen en de fotos verschillende EV waarden toekennen. Nadat Photomatix dan zijn kunstjes gedaan heeft, ontstaat er een 32-bits file die je kunt tonemappen tot een HDR effect.
            Uit enkele experimenten blijkt dat 3 versus 5 versus 7 identieke kopies toch een subtiel andere HDR geeft (bij constant blijvende settings in de tonemaping software). Die veschillen zijn niet echt uitgesproken, maar toch de moeite waard om uit te proberen bij een anders mislukte (te grote verschillen in EV tussen lucht en voorwerp) unieke jpg file.

            Comment


            • #7
              Re: met verschillende niveau's naar HDR?

              Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
              Ai, dus met een foto die reeds in jpeg staat zal het dan niet lukken?

              Ik ga seffe opnieuw op pad voor foto's te maken aan een vijver, best dus een foto in raw trekken, en achteraf dan pas naar jpeg?
              Nee de foto in RAW en dan 3 of 5 keer converteren met verschillende EV's is een noodoplossing. Het beste is gewoon een bracketing reeks te maken en die te converteren naar jpg, tiff met dezelfde instellingen van de converter.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: met verschillende niveau's naar HDR?

                Oorspronkelijk geplaatst door scooke Bekijk bericht
                Al wat zich onder de boom bevindt is dan overbelicht...
                Via een raw foto zou ik dit dan willen corrigeren, kan ik dit resultaat met de bovenstaande geposte handeling bereiken?
                HDR gebruik je als het bereik van je senso overschreden wordt en ga je de foto's samen voegen. Als in het donkere gedeelte nog informatie zie en het lichte deel is niet uitgebrand dan werkt S/H in PS ook heel goed.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X