Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Post-Processing: Zwarte lucht door Levels?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Post-Processing: Zwarte lucht door Levels?

Howdy,

ik heb een vervelend probleempje bij het post-processen van mijn foto's. Ik heb verschillende foto's (vooral landschapsfoto's met lucht en land) waarin mijn histogram er een beetje als een kamelenrug uitziet (twee bulten dus). Om dergelijke foto's te verbeteren werk/probeer ik met twee level-adjustment layers met een masking layer erboven (de masking layer maak ik met een gradient). Dan pas ik de levels aan zodat ik per layer één bult specifieer.
    Nu is het probleem dat het overal effect wel goed is, maar dat ik in de linker (altijd linker) bovenhoek een veel donkerdere blauwe (bijna zwarte) lucht krijg dan bijvoorbeel rechts van de foto.
    Ik vroeg me af hoe dit komt en of hier iets aan te verhelpen valt? Is mijn aanpak verkeerd, of liever wat is een beter aanpak?

Daaraan verbonden vroeg ik me ook af wanneer je curves gebruikt en wanneer je levels manipuleerd of tenminste wat de rule-of-thumbs hiervoor zouden zijn...

thanks!
    Fotograferen wat ik zie, zoals ik het zie!
    And if that doesn't work...there's always Photoshop!
    Canon EOS400

Re: Post-Processing: Zwarte lucht door Levels?

Kan je eens een voorbeeld laten zien (voor en na de bewerking). 't Is me niet helemaal duidelijk wat je precies doet.

Comment

blijf van levels af en gebruik curves... je zal wel zien waarom...
      -=- Light is the key...

Comment

Eventueel ook een uitleg waarom zou wel leuk zijn...:-)

Ik weet graag waarom ik iets doe, anders leer je ook niet echt bij.
        Canon EOS400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HaarOpTenen Bekijk bericht
          Eventueel ook een uitleg waarom zou wel leuk zijn...:-)

Ik weet graag waarom ik iets doe, anders leer je ook niet echt bij.
          Beste is uitproberen/begrijpen en blijven proberen... Anders leer je toch niks....
          -=- Light is the key...

Comment

In Fotobewerking is het wel de bedoeling dat je iets meer uitleg geeft. Zo kunnen anderen er ook wat van opsteken. Uiteraard moet je zelf ook flink gaan proberen, maar enige uitleg is hier wel op zijn plaats.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Thanks JLP.

Het is mijn niet zozeer te doen van hoe ik curves moet gebruiken maar eerder waarom curves de voorkeur zou krijgen boven Levels of waarom ik de levels volledig met rust zou moeten laten?

Ik ging er altijd - trust me i am a newbie - dat je levels gerust mag gebruiken om een vollediger bereik te krijgen? Neen?
              Canon EOS400

Comment

- Minimize use of the levels tool, as anything which stretches the image histogram increases the possibility of posterization.
                - Performing levels on a luminance histogram can easily clip an individual color channel, although this may also allow for darker and brighter black and white points, respectively.
                - Performing levels on an individual color histogram or channel can adversely affect the color balance, so color channel levels should only be performed when necessary or intentional color shifts are desired.

Zijn dit de redenen die je in gedachten had om het gebruik van levels af te raden?
                Canon EOS400

Comment

Nee, want die puntjes gelden evenzeer voor curve-manipulaties.

Gebruik van Levels is helemaal niet af te raden, maar sinds CS3 nog meer overbodig geworden, omdat de linkse en rechtse sliders nu nog makkelijker/duidelijker onderaan in Curves ook beschikbaar zijn, alsook het nu ingebouwde histogram en Show Clipping checkbox.

Levels had vroeger voor dat je door Alt-verplaatsen van sliders clipping kon zien. Nu blijft vnl nog de Output Levels slider over als verschil.

Verder kan je meestal wel wat contrastcurves gebruiken en dat gaat nu eenmaal niet in Levels, dus vandaar dat je "beter" gelijk naar Curves gaat.

Een curve op het RGB-kanaal is trouwens evenzeer minderwaardig aan het individueel manipuleren van de RGB-curves, maar dat is nu eenmaal weinigen gegeven.

Samengevat: niks slechts aan, maar sommigen voelen zich mss meer bij de elite door goeroe's (Dan Margulis staat hier heel bekend voor) na te blaten die Levels waardeloos vinden en alles met Curves oplossen.

Comment

Volg ik.
                    Levels is eigenlijk handig voor levels en curves... wel voor curves eigenlijk.

Neen, met levels kan je gewoon minder dan met curves maar er is niets minderwaardig aan.
                    Met curves kun je ... wel heel erg veel eigenlijk.
                    Alleen geen soep koken...

Ne goedenavond.

Comment

Rare redeneringen hier...

in't kort.

Als je bij levels de volledige linkse of rechtse slider durft verschuiven, ben je die data die daar zat kwijt. Bij curves kan je diep wit en diep zwart behouden...
                      -=- Light is the key...

Comment

Dat is iets anders. Jij hebt het nu over de voordelen van Curves, maar dat wil niet zeggen dat Levels slecht zijn. Je hebt die voordelen ook niet altijd nodig; zo ja moet je natuurlijk Curves gebruiken.

Rare vergelijkingen hier...

Comment

Working...
                        X