Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extract in Photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Extract in Photoshop

Ik ben nu bezig met photoshop en ik wil van een potret foto de achtergrond gaan vervagen. Nu wil ik de persoon gaan selecteren en dan inverse selection en zo de achtergrond gaan vervagen. Nu weet ik dat dat met de lasso tool kan, maar ik wil het anders. Als ik het met extract doe dan kan ik de persoon eruit halen maar dan is mijn achtergrond daarna helemaal weg. Is er toevallig een manier om het op dezelfde wijze te doen als hoe het met extract wordt gedaan, maar dan zonder dat hij het geselecteerde helemaal uit de foto haalt? Dus dat hij het deel gewoon selecteerd en dat ik daarna dan weer gewoon invert selection kan doen.

Alvast bedankt
    Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
    Webalbum

Re: Extract in Photoshop

Niet dat ik weet.
    Maar je kan eerste een copij maken en daarboven de extract zetten.
    Dan kan je onderste laag gewoon vervagen. De extract staat erboven en wordt niet vervaagd.

Anderzijds kan je vanuit uw extract een selectie maken (ctrl + muisklik op de layer in uw layerpalet) en die dan toepassen op uw onderliggende copij. Een lichte feather zal allicht nodig zijn.

Extract is niet noodzakelijk de beste tool voor selecties.
    Beste is manueel werk.

Comment

Ja dank je wel voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, ik ga er eens mee aan de slag.
      Extract is inderdaad niet het noodzakelijke, maar ik vind hem wel erg fijn omdat je dan niet zo nou met de lasso tool hoeft te werken. Of is er nog een manier om snel de persoon te selecteren in een potret foto? Ik ben namelijk nog erg nieuw in photoshop.
      Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
      Webalbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
        Ja dank je wel voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, ik ga er eens mee aan de slag.
        Extract is inderdaad niet het noodzakelijke, maar ik vind hem wel erg fijn omdat je dan niet zo nou met de lasso tool hoeft te werken. Of is er nog een manier om snel de persoon te selecteren in een potret foto? Ik ben namelijk nog erg nieuw in photoshop.
        Probeer eens met Pentool.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phoenix Bekijk bericht
          Of is er nog een manier om snel de persoon te selecteren in een potret foto? Ik ben namelijk nog erg nieuw in photoshop.
          Er zijn veel manieren maar snel en goed is vaak niet hetzelfde.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Ik geef ze mee maar de topic is te breed om alles uit te leggen.

Heb je vb iemand op een heel lichte achtergrond en je wil die op een andere bleke achtergrond zetten (vb lucht) dan kan je daarvoor layer blendmodes gebruiken. Vb multiply. Als je layermodes kunt gebruiken, eerst dit doen vooraleer manuele selecties te doen.

Daarnaast kun je selecteren. Dit kan op veel manieren.
          * De magic wand gaat vlakken van gelijke toon/kleur selecteren. kan je gebruiken als eerste selectie en die bijwerken.
          * Je kan selecteren op color range via een 'filter'.
          * Je kan manueel selecteren
          - via magnetic lasso
          - via de gewone lasso
          - voor geometrische vormen via de pen tool
          - ...
          Voor heel moeilijke selecties zoals vb haar of rook bestaan speciale technieken.

Belangrijk is dat je ook gaat werken met maskers. Het grote voordeel van maskers tov selecties is dat je maskers achteraf nog volledig kan aanpassen.

Het is een heel verhaal op zich.
          In het boek "masking & compositing" van katrin eismann vind je allerlei technieken. Je vindt het zeker in de FNAC. Zelfs als je er ter plaatse wat in bladert, en wat memoriseert ga je er wat aan hebben.
          Maar als je verder wilt gaan in photoshop is het een interessante investering.

Comment

Het eerste antwoord van PSG is HET antwoord op je vraag.

DIT antwoord dus: "Maar je kan eerste een copij maken en daarboven de extract zetten.
            Dan kan je onderste laag gewoon vervagen. De extract staat erboven en wordt niet vervaagd. "

Ik werk op dezelfde manier.
            Je kunt met extract (Extraheren in het Nederlands) best goede selecties maken.
            Op mijn site heb ik enkele voorbeelden staan onder BEWERKT.
            Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
            http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Working...
            X