Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

huidtinten en RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: huidtinten en RAW

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    De software van het merk zal vaak betere resultaten geven dan ACR naar kleuren.
    Is natuurlijk heel aannemelijk. Anderzijds zie/zag? je velen toch zweren bij Capture One, niet gewoon voor het totaalpakket, maar ook voor de kleuren, dacht ik? Mss dat het dus toch nog beter kan? Of met bepaalde toffe profielen te maken heeft die je ervoor kan kopen?

Nu, als je perfecte huidtinten wil dan heeft de foto sowieso dikwijls aanpassing nodig en de meesten veranderen de kleuren sowieso. Waarom dan idd niet evengoed met een ander programma beginnen, eens je eentje vindt die "het doet" voor jou hé.

De combinatie zal wel ideaal zijn, zodat je iets gebruikt naargelang wat je wil. En zo ingewikkeld is het ook weer niet (hé Yannicks) om je RAWs met jpg-uitzicht te ontwikkelen met fabrikantsoftware (ik spreek hier niet uit ervaring) en de rest elders te doen. Velen combineren een aantal programma's toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
      Is natuurlijk heel aannemelijk. Anderzijds zie/zag? je velen toch zweren bij Capture One, niet gewoon voor het totaalpakket, maar ook voor de kleuren, dacht ik? Mss dat het dus toch nog beter kan? Of met bepaalde toffe profielen te maken heeft die je ervoor kan kopen?
      Demosaicing en kleuren is vaak een argument voor de software van het merk. In beide gevallen kunnen ze gebruik maken van data die voor ACR onbekend zijn of geen betekenis hebben.
      Deze converters beginnen ook redelijk uitgebreid te worden, en je kan perfect het zaakje doorsluizen nr PS voor extra editing in 16 bits.
      Sommige zweren bij andere programma's. Er is hier één (Van Oosterzele dacht ik) die zweert bij de speciale kleurprofielekes maar om dit zo generiek te trekken zou ik niet doen.
      Last edited by PSG; 30 augustus 2007, 16:27.

Comment

Nu, als je perfecte huidtinten wil dan heeft de foto sowieso dikwijls aanpassing nodig en de meesten veranderen de kleuren sowieso. Waarom dan idd niet evengoed met een ander programma beginnen, eens je eentje vindt die "het doet" voor jou hé.
        Maar daar zit de clou van de zaak; eentje vinden die 'het' voor je doet...

De combinatie zal wel ideaal zijn, zodat je iets gebruikt naargelang wat je wil. En zo ingewikkeld is het ook weer niet (hé Yannicks) om je RAWs met jpg-uitzicht te ontwikkelen met fabrikantsoftware (ik spreek hier niet uit ervaring) en de rest elders te doen. Velen combineren een aantal programma's toch.
        Om eerlijk te zijn heb ik nooit de -bij de camera geleverde- canon software uitgeprobeerd, omdat ik zoiets had 'dat PS wel iets beter te bieden had'. Mis dus...
        Over integratie gesproken, hoe zit dat met raw conversie in de canon software om nadien (zonder eerst te saven) direct in PS binnen te trekken voor bijkomende correcties?

Ik ben de curvemeister-plugin aan het bestuderen en het lijkt me eerlijk gezegd wel wat.

gr
        Yannick
        Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
          Je hoeft niet alleen in termen van software te denken, maar ook in hardware. Dat de huidtinten niet goed zijn, komt in de eerste plaats omdat je witbalans niet goed stond. Om de witbalans goed in te stellen (dus bij het fotograferen zelf), heb je het hulpmiddel van de grijskaart en/of de expodisc. Van deze laatste mogelijkheid (expodisc) ben ik zelf enorm gecharmeerd. Het scheelt een hoop bij het achteraf bewerken van de foto's. De witbalans staat dan immers al goed.

Een expodisc is niet meer dan een filter die je tijdelijk op je objectief plaats. Door dat filter neem je een foto (het liefst in de richting van waaruit het licht komt). Daarna gebruik je die foto om je witbalans handmatig goed te zetten. De foto's die je daarna maakt, hebben de juiste (en gelijke) witbalans. Overigens is er voor portretfoto's ook een warme versie van de expodisc.

Met vriendelijke groet,
          Peter.
          Met een expodisc trek je een foto vanuit je onderwerp richting van waaruit je je uiteindelijke foto zal nemen. Daarmee "vangt" de expodisc al het licht dat in de richting van het fototoestel zal weerkaatst worden, nog voor het de kleur van het onderwerp gekregen heeft.

Dit is 'invallend' licht meten ipv 'gereflecteerd' licht.

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Met een expodisc trek je een foto vanuit je onderwerp richting van waaruit je je uiteindelijke foto zal nemen. Daarmee "vangt" de expodisc al het licht dat in de richting van het fototoestel zal weerkaatst worden, nog voor het de kleur van het onderwerp gekregen heeft.

Dit is 'invallend' licht meten ipv 'gereflecteerd' licht.

Dave
            Dit is gereflecteerd licht. Staat zelfs in uw eigen bericht.
            Moest je trekken vanuit het onderwerp naar richting dat uw fototoestel zal staan, dan is het invallend licht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Dit is gereflecteerd licht. Staat zelfs in uw eigen bericht.
              Moest je trekken vanuit het onderwerp naar richting dat uw fototoestel zal staan, dan is het invallend licht.
              Euh, nee, ik denk dat je me verkeerd gelezen hebt. Als je licht vangt dat zal weerkaatst worden, meet je invallend licht.

Dave
              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Euh, nee, ik denk dat je me verkeerd gelezen hebt. Als je licht vangt dat zal weerkaatst worden, meet je invallend licht.

Dave
                "K" zou Jerommeke zeggen. De K van OK.
                Last edited by PSG; 2 september 2007, 19:18.

Comment

Working...
                X