het dat als je een foto in RAW bewerkt (photoshop cs2) en vervolgens in maximale kwaliteit opslaat er geen donder van overblijft qua bestandsformaat Is er een manier om dit te veranderen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
RAW opslaan naar JPEG
Collapse
X
-
-
Re: RAW opslaan naar JPEG
Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk berichtOei, Antoinette. Ik zou je wel willen verder helpen, maar ik vrees dat ik je vraag niet helemaal begrijp. Wat wil je dat er precies overblijft?
Comment
-
Ha, maar maximale kwaliteit JPG is nog altijd een gecomprimeerd formaat (beeld wordt gedefinieerd adhv logaritmes en niet op basis van pixel-per-pixel informatie). Op zich is daar niets mis mee als dit het eindstadium van je bestand is. Veel informatie uit je originele RAW heb je toch niet nodig voor je eindproduct (print, press, scherm, ...).
Als je de volledige pixelinformatie wil bewaren, dan moet je gebruik maken van een lossless formaat zoals TIFF.
Ik denk dat het belangrijk is dat je de originele RAW bewaart met de eventuele ontwikkelinformatie (xml), maar dat je dan telkens een versie exporteert in functie van het einddoel.Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk berichtVoorbeeldje: RAWfoto onbewerkt: 5.552 kb, vervolgens dingetjes als belichting, saturatie aangepast (de standaard verbeteringetjes) en dan blijft er van die 5.552 kb nog slechts 736 kb over nadat je hem in maximale kwaliteit hebt opgeslagen.
Als je een raw foto bewerkt en vervolgens opslaat als tiff of psd zal die VEEL groter zijn (lagen inbegrepen).
736 kb lijkt me een 1200x800 jpg van compressie 10.
Paul.DPaul - A.FIAP
D810, nikkors and other stuff
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht736 kb lijkt me een 1200x800 jpg van compressie 10.Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk berichtHi,
Als je een raw foto bewerkt en vervolgens opslaat als tiff of psd zal die VEEL groter zijn (lagen inbegrepen).
736 kb lijkt me een 1200x800 jpg van compressie 10.
Paul.
Comment
Comment