Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleempje met fotootje (kleur en rechttrekken)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleempje met fotootje (kleur en rechttrekken)

Hallokes,

Ik heb hier wat foto's van een huwelijk en blijkbaar was ik stomdronken (ook al had ik s'morgens nog geen drup drank binnen, zowel alcohol als gewoon) maar ze staan zoooo scheef. Ik heb geprobeerd om via PSP10 die recht te trekken, maar dan staat de "deur" of "zij" nog steeds scheef. Kan iemand me helpen om deze fatsoenlijk recht te trekken? Hoe hebt u dit dan gedaan?

IVM de kleur, kzou ze graag wat mooier/warmer willen van kleur en het zwart ook echt degelijk zwart willen, hoe doe ik dit? Iemand die me ook hiermee kan helpen?

Blijkbaar scheelt er wel degelijks iets aan m'n toestel, want ook al had ik hem automatisch staan, m'n isowaardes enz klopte helemaal niet. Het grotendeel van m'n foto's zijn mislukt hierdoor.

Dus als er iemand is die mij en het gelukkig koppel wat kan helpen met eventuele bewerkingen/raad enz...kzou het echt super vinden. (en er kan dan zeker es een koude pint vanaf, want de foto's zijn super belangrijk voor hen wat te begrijpen is)

Last edited by vvm1; 1 juli 2007, 10:23.
    Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Re: probleempje met fotootje (kleur en rechttrekken)

Hallo,

Je kan de foto recht zetten met behulp van de verticale lijn van de deur. Daarna kan je de witbalans aanpassen, met als neutrale waarde het kleed van de dame, en daarna de levels en curves aanpassen zodat er meer contrast in kwam. (Witbalans kan je aanpassen door in het kader 'levels' de grijswaarden bij de output te selecteren). Als dit wat Chinees klinkt (of een andere taal die je niet machtig bent), laat het dan maar weten.
    Meer info over levels en curves vind je op www.photozone.de
    Wat ik wel zou doen is nog een beetje verscherpen.
    In verband met ruis moet je eens zoeken hier op het forum. Er zijn verschillende tools beschikbaar om iso-noise uit foto's te halen.

Groeten
    Stevin
    Nikon D70s, Nikkor 18-70mm, Sigma 70-300mm, SB-600

Comment

met psp XI (weet niet hoe het zit in psp X) gewoon perspectiefcorrectie aanklikken en de hoeken van de rechthoek op de hoeken van de deur slepen en dubbelklikken

Op mijn monitor (tv scherm momenteel) lijken de kleuren ongeveer ok
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Hi,

Zoals gezegd, er is weinig mis met uw foto, enkele elementaire dingen doen. Ik neem aan dat de zon niet scheen op dat moment.

a) Deur gebruiken om recht te zetten
        b) histogram bijstellen
        c) kleur, kan ik niet beoordelen.

Dit is mijn versie, als ze niet goed is neem ik ze meteen weg.

(oops: ze zijn hier wel snel om te helpen bij BD.)
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Neatimage heeft me idd effe kunnen helpen, maarja, is maar een trail.
          Geen idee hoelang die juist meegaat......

Maar ivm het rechtzetten, ik probeer dat dus, maar toch krijg ik hem niet rechter dan dit.

Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

misschien in uw psp10 de helpfunctie eens gebruiken en eens zoeken op rechttrekken en perspectief
            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

En wat doe je eerst? Perspectief of gewoon rechttrekken of doe je alleen perspectief? Kheb dit er nu al van kunnen maken, incl de kleuren wat warmer en wat verscherpt.... Is dit al iets beter in jullie ogen?

Groetjes en bedankt voor de hulp,

Comment

Gaat al de goeie kant op
                Ik heb in dit geval alleen perspectief gecorrigeerd. Bij een scheve horizon in een landschap gebruik ik rechttrekken
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ok, dan zal ik dit es eerst proberen enz... Merciekes....

Nog iemand een idee hoe ik mooie bewerkingen kan doen, zoals bv een mist rondom de foto (softachtige tint) eraan toevoegen enz....????

thx

Comment

Hi,

Sorry hoor, maar zoals ik en stevin hierboven al aantoonden, dit heeft niets met perspectief te maken. Wel met rechtzetten.
                    (foto draaien in landschap, horizon tool gebruiken op deurstijl en terug 90° draaien)
                    En de rest is histogramcorrectie.

Paul.
                    DPaul - A.FIAP

Comment

Ja, kga zo'n beetje kijken welk van beide mij het beste kan helpen.
                      Maar zoals nu de kleuren zijn, zouden jullie deze goed vinden?
                      IVM de deur, zouden jullie deze er idd helemaal oplaten?

Het zijn maar vraagjes hoe jullie het uit jullie fotografische oogjes bekijken.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp

Comment

@ DPaul : horizon tool = rechttrekken in psp.
                        In geval je horizon tool of rechttrekken gebruikt blijven de bovenkant van de deur en de dorpel wel flink scheef staan
                        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                          @ DPaul : horizon tool = rechttrekken in psp.
                          In geval je horizon tool of rechttrekken gebruikt blijven de bovenkant van de deur en de dorpel wel flink scheef staan

Kijk, hij stond er niet recht voor, dus is er een verloop.
                          Er is maar 1 enkele zekerheid: de vertikale kader van de deur is recht. Wil je de dorpel horizontaal, dan moet je er loodrecht voor gaan staan bij het nemen van de foto. Je kan de dorpel nu wel rechttrekken, maar dan verteken je de personen, (wat niet opvalt als je ze niet kent.)

DPaul.
                          DPaul - A.FIAP

Comment

Hihi....idd...kheb idd ook al gezien bij perspectief rechttrekken, dat de mensen opeens kunnen verdikken of ander gaan lijken.
                            Maar kga dus op dat gebied wat vissen enz wat het beste is enz...

Iemand nog enig idee ivm dat mistige of softere rond een foto hoe dat juist zit?

groetjes

Comment

Moet de deur helemaal op de foto? Ik zou er eerder een deel van weghalen.

Een foto met perspectiefvervorming zet je meestal recht op een verticale lijn die liefst in het center van de foto zit (hier gebruik je een deurstijl omdat er in het midden geen verticale lijn zit).
                              Hiervoor gebruik je het "gereedschap rechttrekken" van Photoshop (Elements), om dat gereedschap verticaal te gebruiken hou je de Ctrl-toets ingedrukt, anders moet je de foto achteraf nog 90° draaien.

Om de kleur wat warmer te krijgen verhoog je de kleurverzadiging een klein beetje, en je kan de contrasten ook nog wat aanpassen met de "schaduwen lichter maken" en hooglichten donkerder maken", en dan krijg je dit:

http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X