Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Traploos vervagen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Traploos vervagen

Ik wil de achtergrond van deze foto vervagen om zo een scherptediepte te creëeren en de auto meer uit te foto te laten komen. Het verkregen effect oogt echter onnatuurlijk omdat de vervaging (Gaussiaans) overal even groot is.
    Hoe los ik dit best op?

PS: Ik heb een cirkelvormig gedeelte rechts niet vervaagt zodat iedereen een idee krijgt van de originele foto.

Make : SONY
    Model : DSLR-A100
    ExposureTime : 1/160Sec
    FNumber : F7,1
    ExposureProgram : Manual
    ISOSpeedRatings : 100
    BrightnessValue : EV8,0
    ExposureBiasValue : EV0,0
    MeteringMode : Division
    Flash : Not fired(Auto)
    FocalLength : 50,00(mm)
    Last edited by Siegfried; 3 juli 2007, 23:45. Reden: Exif gergeten
    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

Re: Traploos vervagen

Originele foto
    laag dupliceren en deze vervagen
    Masker hierover leggen met een grijsverloop wit naar zwart
    Wit toont vervaagd gedeelte
    Zwart toont originele (scherpe) foto
    de grijswaarden tussenin tonen een mengeling van de 2
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik weet niet of je het beschikbaar hebt, maar gebruik bv in CS2 beter Filter > Blur > Lens blur... Wat Filmar zegt blijft daarbij bruikbaar.

Er is bovendien minstens één grote guru die aanraadt dit enkel op het zwartkanaal uit te voeren.

En ik heb ook al eens een plugin gezien die dit nog veel beter doet en waarbij je zelf met grijswaarden een dieptemasker kan maken. Het resultaat is niet te onderscheiden van een echte lens (tenminste, velen die dit tegenspreken zullen door de mand vallen ).

Comment

Hier een link dat ik ook gevonden heb hier op BD --> zeer intressant

zoals maGuy zegt --> met lens Blur

groetjes freyake

Comment

Ik kan de tut op retouchpro blijkbaar niet openen, maar zoals gesteld is bij PS de lens blur de beste optie. Je kan daar ook een dieptemap instellen.

Speel ook met de shape en de blade curvature. Deze bepaalt de zachtheid van de blur.
          In "de realiteit" geven lenzen met 8 blades een heel wat mooier bokeh dan vb met 5 blades. Er bestonden zelfs Russische lenzen met 69 blades.

Het is wel een filter die veel rekenkracht vraagt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
            Ik weet niet of je het beschikbaar hebt, maar gebruik bv in CS2 beter Filter > Blur > Lens blur... Wat Filmar zegt blijft daarbij bruikbaar.

Er is bovendien minstens één grote guru die aanraadt dit enkel op het zwartkanaal uit te voeren.

En ik heb ook al eens een plugin gezien die dit nog veel beter doet en waarbij je zelf met grijswaarden een dieptemasker kan maken. Het resultaat is niet te onderscheiden van een echte lens (tenminste, velen die dit tegenspreken zullen door de mand vallen ).
            Mijn budget is jammer genoeg beperkt tot Paintshop Pro maar dank zij jullie tips heb ik hier een goeie (?) link gevonden die ook via maskers werkt.
            Ik probeer het uit en post straks het eindresultaat.

Last edited by Siegfried; 4 juli 2007, 10:09. Reden: Link vergeten
            *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

Comment

sorry maar wil toch even zeggen dat wanneer je scherpte diepte wilt krijgen je net niet moet vervagen
              en vervolgens gewoon op f:3.5 , 5.6 de foto maken dan verkrijge je dat
              Canon 5D ---- Sigma 24-70 f2.8 ----- Sigma 70-200 f2.8 ----- canon EOS5(anoloog) ----- Flitser EF-530 DG Sigma -------- website www.nikki-vanherck.be

Comment

Working...
              X