Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop in photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Crop in photoshop

Geraak er dus niet uit he

Meer bepaalt ivm croppen in photoshop.

Het liefst zou ik ergens een standaard tool saven zodat wanneer ik deze gebruik om te croppen deze automatisch bevoorbeeld:
    landschap formaat aanneemt of portraitmode
    Dit zonder evenwel de afmetingen van de originele foto te nemen,
    Dus eigenlijk aspect ratio

Hoe en waar kan ik ergens die tooltjes/presets laden??

Thanks
    Risto
    Last edited by Risto; 6 juni 2007, 05:20.
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Re: Crop in photoshop

aan mezelf

via de marquee tool kan je dus vaste verhoudingen ingeven
    dan image> crop et voila.

Nog andere

Risto
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

Via de crop tool kan dit ook, geen dpi opgeven dus invoeren breedte 3 - Hoogte 2 bijvoorbeeld en geen dpi.

MVG, Jeff
      Last edited by Digipics357; 6 juni 2007, 07:31.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

waarschijnlijk is er dan ergens een optie daar bij mij als ik gewoon een getal ingeef er altijd inch of cm wordt vermeld zodra ik een getal ingeef.

risto

PS heb het weer net gechecked en inderdaad er komt dus altijd cm achter het getal wat ik ingeef..strange

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Risto Bekijk bericht
          waarschijnlijk is er dan ergens een optie daar bij mij als ik gewoon een getal ingeef er altijd inch of cm wordt vermeld zodra ik een getal ingeef.

risto

PS heb het weer net gechecked en inderdaad er komt dus altijd cm achter het getal wat ik ingeef..strange
          Laat de cm maar staan als de verhouding klopt krijg je een beeld met hetzelfde aantal pixels als de opname, als je een resolutie opgeeft wordt het beeld herberekend en krijg je meer of minder pixels dan bij de opname.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

de document size wordt dan wel aangepaast naar 2 bij 3
            welke invloed heeft dit dan?

TXS
            Risto

Comment

gewoon, hetgeen je wil.
              er is één parameter te kort om een resize te doen,
              dus doet PS gewoon een 2/3 crop.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Risto Bekijk bericht
                de document size wordt dan wel aangepaast naar 2 bij 3
                welke invloed heeft dit dan?

TXS
                Risto

Als je de croptool gebruikt met bijvoorbeel 3 en 2 als breedte en hoogte en je geeft geen resolutie op, dan wordt er een beeld gemaakt van 3 bij 2 cm en je resolutie gaat omhoog, omdat er geen pixels af gaan of bijkomen blijft het aantal pixels behouden. Zolang je aan hetzelfde aantal pixels blijft is er geen wijziging in de kwaliteit van de opname.

Vul je en een formaat en een resolutie in dan maakt photoshop er een nieuw beeld van met de ingebrachte gegevens, stel je geeft op 15 bij 10 cm en 300 dpi als resolutie, dan gooi je pixels weg en maak je een beeldje aan geschikt om naar het labo te sturen .

MVG, Jeff

Comment

ok dus als ik een een crop uitvoer van 2 bij 3 en geef geen resolutie in etc en ga dan kijken naar mijn document size dan is deze wel aangepast naar 2 bij 3 cm? terwijl ik toch nergens een eenheid heb ingegeven,

Zal niet goed wakker meer zijn

Risto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Als je de croptool gebruikt met bijvoorbeel 3 en 2 als breedte en hoogte en je geeft geen resolutie op, dan wordt er een beeld gemaakt van 3 bij 2 cm en je resolutie gaat omhoog, omdat er geen pixels af gaan of bijkomen blijft het aantal pixels behouden. Zolang je aan hetzelfde aantal pixels blijft is er geen wijziging in de kwaliteit van de opname.

Vul je en een formaat en een resolutie in dan maakt photoshop er een nieuw beeld van met de ingebrachte gegevens, stel je geeft op 15 bij 10 cm en 300 dpi als resolutie, dan gooi je pixels weg en maak je een beeldje aan geschikt om naar het labo te sturen .

MVG, Jeff
                    Ja ok heb het herlezen en nu heb ik het

Bedankt!

Comment

De croptool is toch verre van propertjes.
                      De marquee tool werkt voor die situatie toch wel beter.

1) Het is niet zo dat hij altijd "cm" toevoegt; het hangt af van uw preferences.
                      Ik werk met als unit "pixels" en dan voegt hij "px" toe. In dit geval wordt de foto dan gecropped naar 2 op 3 pixels dus uw foto wordt wel degelijk veranderd op pixelniveau (er blijft zelfs niets over gewoon);

2) Als je cm gebruikt, gaat hij uw pixels niet veranderen, maar uw afdrukgrootte wordt wel aangepast. Echt propertjes is dat niet.

Comment

ik heb dus zitten prutsen met die marquee tool eerder vanmorgen en is toch een veel minder verwarrend dan de andere.

Maar het kan ook.

Risto

PS: Dus mijn conclusie voor mezelf dan he is inderdaad de marquee tool gebruiken.

Bedankt aan allen ...ik weet weer iets meer vandaag..dus het is een goed dag :-)

Comment

Dit is een goede tip, ik sneed altijd met de croptoop op 10 x15 cm , maar nu met de vaste verhoudingen Van 2X3 ingevuld bij het rechthoekig selectie gereedschap, krijg ik een veel beter beeld .
                          Klein kodakske

Comment

Ik selecteer met de crop tool de hele foto, dan de hoeken verslepen met shift ingedrukt, en je verhoudingen blijven behouden.
                            Als je een vierkant wil: shift indrukken en gewoon in de foto beginnen slepen.

Werkt perfect. Je kan daarna altijd nog resizen.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Details zijn aan u echt niet besteed he.

Thread eens lezen ?

Comment

Working...
                              X