Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop algemeen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop algemeen

Technische vraag;
    Ik maak een nieuw bestand aan om een collage te maken 20-20 en 200 Pix
    Ik dupliceer de laag van een bestand 15-10 (gescand met 200 pix) naar dit nieuw bestand; maar daar verschijnt het op een grootte van 3-2
    Wat doe ik fout???
    Ik kan deze afbeelding wel schalen; maar ik zie de scherpte verdwijnen

Alvast bedankt voor een tip
    Paul

iets dat uit een bestand van 15x10 komt, heeft een verhouding van 3x2, dat is gewoon wiskunde.

ik denk trouwens dat je met die 200pix eerder 200dpi (of ppi) bedoeld, nee ??
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Ik had ook eens hetzelfde probleem en bij mij was de oorzaak dat het aantal dpi in de beide documenten verschillende was ingesteld. Als je die wil aanpassen moet je er op letten dat 'resample image' uitgevinkt staat.

groetjes,
      Lara

Comment

B
        Originally posted by laracroft
        Ik had ook eens hetzelfde probleem en bij mij was de oorzaak dat het aantal dpi in de beide documenten verschillende was ingesteld. Als je die wil aanpassen moet je er op letten dat 'resample image' uitgevinkt staat.

groetjes,
        Lara
        Bedankt Laracroft;
        Dat was het probleem; de gescande foto's waren dpi en het nieuwe bestand dpcm.Ik ben weeral een stap vooruit

Comment

Na een mail van paullamb betreffende mijn, dixit:"spottende post" toch enige uitleg. Misschien zijn er nog die mijn reactie in die zin hebben opgevat.

Feit is dat ik van de wirwar van begrippen, termen en cijfers, opgesomd in paullambs post weinig logisch kan brouwen. Ik ging er in feite van uit dat hij een laag uit een 15x10cm-foto transfereerde naar een andere foto die 20x20cm was.

Als beiden een resolutie van 200dpi zijn, zal de getransfereerde laag zijn grootte dan ook behouden (15x10cm) en al zeker zijn resolutie (3x2).

Door het niet vermelden van centimeters, pixels en dpi word de vraag wel een beetje warrig niet ?

Ik vind het al een wonder dat laracroft met dat antwoord komt, hoewel het niet zozeer om de resolutie gaat, maar om de manier waarin die wordt uitgedrukt. Normaal gezien is dat ppi, pixels-per-inch, maar PS biedt ook de nutteloze, en nodeloos voor verwarring (zoals hier) zorgende, mogelijkheid om dit op pixels-per-centimeter te zetten.

Bij het maken van collages is het belangrijk dat je alle mogelijke parameters op mekaar instelt. resolutie, afmetingen misschien ook (ligt aan je opzet), kleurmodus, kleurenruimte e.d. Indien je deze zaken over het hoofd ziet, kan je voor verrassingen komen te staan.

Bij deze, mijn goede wil is compleet intact en het was dus geenszins mijn bedoeling om iemand uit te lachen. Iedereen is ooit begonnen als nieuweling. Maar toch: stel vragen op een redelijke manier en begin niet direct terug te schieten als het antwoord niet bevalt, want dan zou het hulpvaardige karakter wel eens snel kunnen terugvallen.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Working...
          X