Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Histogram of curve

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Histogram of curve

Ik werk momenteel met lightroom. Ik ben nu al een beetje aan het spelen met de foto-correcties, maar ik heb nog veel te leren.

Kan er iemand wat voorbeelden geven hoe je histogram er eigenlijk hoort uit te zien en mij vertellen of het een goede manier van werken is om naar dit 'ideaalbeeld' te werken.

Ik merk in lightroom dat er in de curves een verbinding is gemaakt met het histogram. Pas ik dus beter de foto aan via curves of ...

Kortom ik heb algemene hulp nodig bij het zoeken naar een bewerkings flow voor foto's in lightroom.
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Re: Histogram of curve

Een stukje van het antwoord vind je alvast hier.
    Een ideaal histogram bestaat niet. Elke belichting is anders. Hoeveelheid licht, kleur, ... is anders.

Grts,
    Jurgen

Comment

Re: Histogram of curve

Er is inderdaad geen ideaal histogram.
      Maar in de meeste gevallen, zorg je er wel voor dat uw tonaliteit volledig wordt benut. Aldus trek je typisch uw zwartpunt waar de donkerste tonen beginnen en uw witpunt waar de helderste tonen beginnen. Anders gaat uw foto wat flets zijn. Dit doe je typisch met levels.

Met curves kan je dit ook, maar nog veel meer.
      Met curves kan je bijna toveren....
      Via curves kan je de "inputtonaliteit" volledig naar smaak gaan omvormen naar een outputtonaliteit. Je kan ook verschillend gaan spelen op de verschillende kanalen zoals men vb bij crossprocessing doet. Een S-curve wordt heel vaak gebruikt om het contrast te boosten. Kijk eens nr de presets er zie wat het effect ervan is.
      Bij deze acties is het handig dat je uw histogram als referentie ziet.
      Dat was vroeger niet het geval en is nu eindelijk toegevoegd.

Een volledige uitleg rond curves ga ik hier niet beginnen. Daarvoor zijn er boeken en internet.

Comment

Working...
      X