Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niveaus (levels) en curves

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Niveaus (levels) en curves

Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje:

In programma's als Photoshop of GIMP kan je foto's verbeteren met niveaus en curves. Hier moet je proffesioneel je foto's mee kunnen verbeteren.

Wat doe je precies met niveaus en wat met curves? En hoe werkt het?
    En bij niveaus: hoe moet die grafiek er uit komen te zien dan?

Alvast bedankt!

Re: Niveaus (levels) en curves

Eigenlijk doe je hetzelfde met curves en niveaus, met één verschil bij curves heb je geen info verlies bij de bewerking bij niveaus wel. (dit als je natuurlijk op je originele laag werkt en niet op een aanpassinglaag)

Niveaus en curves regelen je contrast en helderheid van je laag of kleurkanalen, je kunt er ook je witbalans instellen en je laag van laaglichten tot hooglichten aanpassen, in principe kun je met je curves alleen alle densiteit aanpassingen verrichten voor je beeld.

Met selecties kun je doordrukken en tegenhouden, kleurzweemen filteren met je kanalen etc...

m.a.w een prachtige tool, maar zoals je zegt "professioneel", maar lees hier maar in professioneel "veel oefening vereist"

Hier vind je nog enkele pointers over curves en levels...

Veel succes!
    Last edited by MI&MA; 24 april 2007, 08:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MI&MA Bekijk bericht
      Eigenlijk doe je hetzelfde met curves en niveaus, met één verschil bij curves heb je geen info verlies bij de bewerking bij niveaus wel.
      Klopt niet hoor. Elke correctie die je doet, zowel met Levels als met Curves, betekenen verlies van data. Er zijn veel verschillen tussen Levels en Curves.
      Een van de grote verschillen:
      Bij Levels heb je 3 waarden die je kunt aanpassen (de schuivers), nl je witpunt, zwartpunt en 50% punt. Bij gebruik van curves werk je precieser naar de grijswaarde die je wil corrigeren (zo ook bvb je 3/4 punt, ...).

Bij correctie via curves spreek ik eerder van correctie naar "tekening of detail"in bepaalde grijszones. Creëer je vlakkere gedeelten in de curve -> minder detail of tekening in deze grijszone (tov je origineel). Hoe stijler, meer detail in deze grijszone.

Elke aanpassing in de curve wordt gecompenseerd door een tegenbeweging in andere grijszones (curve blijft 'vloeiend').

Grts,
      Jurgen

Comment

Jup, beide hebben verlies, had even een blackout

Comment

Bedankt allebei!
          Volgens mij begin ik hetal een beetje te snappen

Comment

Working...
          X