Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RGB en SRGB verwarring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RGB en SRGB verwarring

Marc-en-ciel ff porberen te doorgronden... te moeilijk voor mij.
    Wat doe ik best: mijn fototoestel instellen op sRGB of RGB?
    Wat dan in Photoshop CS? Welk profiel stel ik daar in?
    Als ik in Photoshop de sRGB van opname "discard.." doe dan lijkt dit in Photoshop warmer en voor mij mooier op het scherm. Echter als ik dan de beelden bekijk met ACDSee dan is dat daar gelijk...
    Neem ik met mijn camera best in RGB of sRGB op?
    Mvg
    Dirk
    Last edited by axat; 22 januari 2007, 23:45.
    http://www.stich.be

RGB en SRGB verwarring

Neem je foto's in SRGB profiel. Zet je photoshopprofiel (onder edit>color profile) voor RGB op SRGB en voor druk (4 kleuren) op euroscale coated.
    dan 20 en 15 % voor de grijswaarden.

Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Re: RGB en SRGB verwarring

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
      Neem je foto's in SRGB profiel. Zet je photoshopprofiel (onder edit>color profile) voor RGB op SRGB en voor druk (4 kleuren) op euroscale coated.
      dan 20 en 15 % voor de grijswaarden.
      Tim W.
      txs, dus beste kwaliteit in sRGB? Klopt dat ook voor webfoto's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
        txs, dus beste kwaliteit in sRGB?
        Het bespaart u een pak kopzorgen.

Comment

Ik heb me de laatste weken ook al suf gezocht naar een oplossing mbt kleurprofielen. Nu werk ik met sRGB in mijn camera en Adobe RGB in PS. Dan vraagt PS wat er moet gebeuren met de omzetting. Hier selecteer ik discard embedded profile. Daarna bewerk ik de foto zoals hij er volgens mij moet uitzien en sla hem op.
          Ik heb bij alle andere kleurprofiel- en omzettingsmogelijkheden een heel groot verschil tussen wat ik zie met PS en met andere viewers. Tevens werk ik met een printer (HP Photosmart 8250) die de Adobe kleurprofielen niet herkent. Is ondertussen toegegeven door HP. Wreed ambetant allemaal.
          Bovenvermelde instellingen zijn heel vreemd en niet volgens de regels van de kunst, dat geef ik toe, maar de resultaten zien er op alle viewers gelijk uit. Dat geldt ook voor de prints. Het komt er eigenlijk op neer te werken zonder kleurprofielen. Hopelijk werkt het ook bij jou. Gr. Patrick
          http://www.patricklemaire.photography/

Comment

Ik dacht fototoestel instellen op adobe rgb en in photoshop omzetten naar sRGB vermits niemand kan afdrukken in adobe rgb.
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Laat het toestel staan op Adobe rgb, evenals staandaard rgb ruimte in photoshop. Doe al de bewerkingen in de grootst mogelijke kleurenruimte ( Adobe rgb ). Op het laatste doe je convert to profile en kies hierin de kleurruimte die moet beantwoorden aan wat je ermee wil doen. Voor web toepassingen is dit SRGB, evenals voor het afdrukken in de meeste semi-professionele labo's.
              Ellen professionele labo's kunnen afdrukken in adobe rgb !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v4patn Bekijk bericht
                Bovenvermelde instellingen zijn heel vreemd en niet volgens de regels van de kunst, dat geef ik toe, maar de resultaten zien er op alle viewers gelijk uit. Dat geldt ook voor de prints. Het komt er eigenlijk op neer te werken zonder kleurprofielen. Hopelijk werkt het ook bij jou. Gr. Patrick
                Bedankt, maar hier op het forum zijn er verschillende meningen lees ik. Wat is dan de juiste?
                "....niet in alle viewers gelijk": klopt als ik in ACDSee kijk zijn de kleuren koeler dan in photoshop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                  Bedankt, maar hier op het forum zijn er verschillende meningen lees ik. Wat is dan de juiste?
                  "....niet in alle viewers gelijk": klopt als ik in ACDSee kijk zijn de kleuren koeler dan in photoshop.
                  De uitleg van skinny is zowat de meest logische. Daar ben ik ook mee begonnen. Maar uiteindelijk ben ik mijn zoektocht gestart omdat ik na bewerking met PS een volgens mij goed resultaat had bereikt. Bekeek ik die foto daarna via Picassa, Windows-viewer of een ander programma, dan bleek die foto een regelrechte ramp. (zowel in het geval dat ik werkte in het sRGB als in het adobeRGB kleurprofiel) Dan kocht ik een HP Photosmart 8250 printer en wat daaruit kwam gerold, was nog slechter. In diverse forums gezocht en daar bleken nog verschillende mensen met het probleem te worstelen. Maar iedereen had blijkbaar een andere oplossing gevonden. Ik ben dan maar proefondervindelijk aan de slag gegaan en kwam tot de bevinding dat ik het best kon bewerken in PS zonder kleurprofielen (camera SRGB - PS adobe RGB - en dan discard embedded profile). Ik wil hier zeker niet beweren dat ik DE oplossing heb gevonden. Maar probeer het eens uit? Het kost je niks en hetzelfde geldt voor de andere aangereikte oplossingen. Het fijntunen kan achteraf door je scherm te kalibreren (maar dat is in de meeste gevallen iets minder gratis). Het probleem met de printer is beetje gelijklopend maar niet identiek. Mijn printer herkent geen profielen gemaakt met PS (volgens de helpdesk HP) Dus moet ik ook de kleurprofielen verwijderen en deze van HP gebruiken. Met een Canonprinter is er geen vuiltje aan de lucht. Waarom moet alles zo ingewikkeld zijn en is er niet meer uniformiteit? Mvg Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v4patn Bekijk bericht
                    De uitleg van skinny is zowat de meest logische. Daar ben ik ook mee begonnen. Maar uiteindelijk ben ik mijn zoektocht gestart omdat ik na bewerking met PS een volgens mij goed resultaat had bereikt. Bekeek ik die foto daarna via Picassa, Windows-viewer of een ander programma, dan bleek die foto een regelrechte ramp. (zowel in het geval dat ik werkte in het sRGB als in het adobeRGB kleurprofiel) Dan kocht ik een HP Photosmart 8250 printer en wat daaruit kwam gerold, was nog slechter. In diverse forums gezocht en daar bleken nog verschillende mensen met het probleem te worstelen. Maar iedereen had blijkbaar een andere oplossing gevonden. Ik ben dan maar proefondervindelijk aan de slag gegaan en kwam tot de bevinding dat ik het best kon bewerken in PS zonder kleurprofielen (camera SRGB - PS adobe RGB - en dan discard embedded profile). Ik wil hier zeker niet beweren dat ik DE oplossing heb gevonden. Maar probeer het eens uit? Het kost je niks en hetzelfde geldt voor de andere aangereikte oplossingen. Het fijntunen kan achteraf door je scherm te kalibreren (maar dat is in de meeste gevallen iets minder gratis). Het probleem met de printer is beetje gelijklopend maar niet identiek. Mijn printer herkent geen profielen gemaakt met PS (volgens de helpdesk HP) Dus moet ik ook de kleurprofielen verwijderen en deze van HP gebruiken. Met een Canonprinter is er geen vuiltje aan de lucht. Waarom moet alles zo ingewikkeld zijn en is er niet meer uniformiteit? Mvg Patrick
                    Van kleurprofielen ken ik zelf nog niet veel, maar volgens mij klopt hier iets niet. Als je het fototoestel instelt op sRGB, en photoshop op AdobeRGb, dan vraagt Adobe idd. embedded profile gebruiken of discard profile. Maar als je voor discard kiest, dan gooi je het profiel dat in de foto zit weg (in dit geval sRGB) en ga je bewerken met het profiel dat je in Photoshop hebt ingesteld (AdobeRGB). Die manier heeft dus eigenlijk weinig zin dan. Je kan dan beter de profielkeuze op camera en Photoshop gelijk zetten en achteraf in Photoshop de juiste instellingen maken.

Of ben ik nu helemaal mis?

Peter

Comment

Even de verwarring uit de wereld helpen?

1. Geen enkel beeldscherm, printer, fotolabo, drukpers haalt het kleurbereik van sRGB.

2. Geen enkel beeldscherm, printer, fotolabo, drukpers haalt het kleurbereik van Adobe RGB.

Waarom wordt dan meestal aangeraden om sRGB te gebruiken?

Omdat dat de kleinste RGB-kleurruimte is en deze het dichtst aanleunt bij beeldschermen, printers, labo's.

3. Als je je opnames maakt in Adobe RGB, dan blijven de meeste kleuren onaangetast. Blauw blijft blauw, groen blijft groen, rood blijft rood.

Maar! Om je foto's op het web te publiceren of naar een fotolabo te sturen MOET je ze converteren naar sRGB, omdat anders de kleuren flets en flauw worden.

4. Als je je opnames maakt in sRGB, dan veranderen er al een aantal kleuren, blauw neigt naar paars enzovoort.

Als je je foto's op het web wil publiceren of naat een fotolabo sturen zullen er nog steeds kleuren veranderen, maar niet meer zoveel.

5. Als kleur belangrijk is - productfotografie, modefotografie enzovoort - fotografeer je best in Adobe RGB (zie punt 3).
                      Je zal dan altijd je foto moeten converteren naar sRGB als je ze op je site wil publiceren of in een labo laten afdrukken.

6. Een profiel uit een foto verwijderen (discard) is nooit goed, omdat er dan een aantal kleuren veranderen.
                      Je moet een foto altijd converteren (omzetten) naar een andere kleurruimte, of dat dan sRGB, Iso Coated of iets anders is maakt niet uit.
                      Alleen bij conversie worden de kleuren juist omgezet.

7. Stel Photoshop in hoe je wil, het uitzicht van je foto's zal er niet door veranderen, die kleurinstellingen hebben namelijk geen invloed op wat je op je beeldscherm ziet.
                      Alleen de proefdruk instellingen veranderen het uitzicht.
                      Als je bij de kleurinstellingen Europa Prepress 2 neemt staat ie altijd goed.

8. Als je een beeld in Photoshop inlaadt, en het programma zegt dat er een verkeerd profiel inzit, dan kan je kiezen.
                      Normaal behoud je het ingesloten profiel en converteer je daarna.
                      Maar je kan ook meteen converteren. Beide werkwijzen zijn goed.

9. Als je een foto opslaat, sluit dan altijd een profiel mee in, zo ben je zeker dat iemand anders de foto op dezelfde manier ziet als jij.

10. Om écht te zien hoe je uitvoer zal worden moet je je beeldscherm kalibreren en de proefdruk functie (proof setup) gebruiken.
                      Alle andere werkwijzen leiden tot niets.

11. Sommige programma's hebben nog steeds geen kleurbeheer. Als je met zo'n programma werkt hebben profielen niet veel zin (zie Windows Paint - the Gimp - Windows viewer en andere) en blijft het gissen wat je eindresultaat zal zijn.
                      Last edited by marc-en-ciel; 24 januari 2007, 14:19.
                      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                      grtz
                      marc-en-ciel

Comment

Hallo,
                        Soms moet je het ook niet te ver gaan zoeken en een logisch gaan nadenken.
                        Waaron zou je je toestel en ps in 2 verschillende kleurruintes gaan instellen?
                        Om het nadien ongedaan te maken.
                        RGB heeft de grootste kleurruimte maar het oog en printer kan dit niet onderscheiden van sRGB.
                        Als je je toestel kan instellen op RGB dan stel je ook zo ps in.
                        Verwijder NOOIT het profiel uit je beeld want dan weet je totaal niet meer waar je mee bezig bent.
                        Wel kan je het profiel wijzigen als dit niet zou moeten overeen stemmen.
                        En wat verschillen betreft tussen verschillende programma's,monitors en web is dit vrij logisch .Ps is gemaakt voor beeld verwerking andere program niet.
                        Nog deze laatste opm als je alles onder controle wil houden moet je beginnen met een kalibrator aan te kopen en zowel scherm als printer te kalibreren en bij het printen dan ook de juiste profielen voor het gebruikte papier toe te passen.
                        En dan zal je zien dat je goed zit, zonder enige twijfel.
                        Petr.
                        Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
                          Wel kan je het profiel wijzigen als dit niet zou moeten overeen stemmen.
                          Petr.
                          Lees punt 7 en 8 nog eens goed!
                          grtz
                          marc-en-ciel

Comment

Is er dan een zinnige verklaring waarom ik op elke viewer hetzelfde resultaat zie, wanneer ik de kleurprofielen, en pas dan, verwijder? (ok, bepaalde viewers gebruiken geen kleurprofielen) Wat is het nut van te werken in PS met A RGB of sRGB om dan tot de vaststelling te komen dat anderen die geen PS bezitten of niet gebruiken om de foto's te bekijken, een heel vertekend beeld zien. Stuur ik de foto's door zonder een kleurprofiel, dan ziet iedereen de foto's zoals ik ze zie. Geloof me, ik heb hier al veel tijd in gestoken en 'k heb het opgegeven. Voorlopig blijf ik mijn vreemde proefondervindelijke methode maar verder gebruiken. Dan komen ze bij HP nog af met de uitleg dat de kleurprofielen van PS de printresultaten negatief beïnvloeden . Ik had misschien beter leren vissen ipv .... Gr Patrick

Comment

Wacht!!!! Ik ga mee!!!!

Er is geen zinnige verklaring, wel een logische.

Alle programma's die geen kleurbeheer ondersteunen gaan van de veronderstelling uit dat elke foto in de sRGB-kleurruimte opgenomen werd.

Inderdaad, als je de profielen uit je foto's verwijderd zullen deze programma's nog van die veronderstelling uitgaan en de kleuren als dusdanig omrekenen, met als gevolg: afgezwakte en veranderde kleuren.

Dat is nu juist de essentie van kleurbeheer: je kleuren veranderen niet of nauwelijks van uitzicht, ongeacht op welk apparaat ze getoond worden.

Wat die uitleg van HP betreft: typisch een uitleg van iemand die er niets van kent.
                              Je hebt bij het printen vanuit Photoshop verschillende mogelijkheden: ofwel laat je de printer de kleuren omrekenen en dan worden deze in de printer naar het juiste uitvoerprofiel omgezet.
                              Ofwel laat je Photoshop de kleuren omrekenen, dan worden de kleuren omgezet naar het uitvoerprofiel dat je in Photoshop aangeeft, als je dan het kleurbeheer in de printer laat aanstaan worden de kleuren tweemaal omgerekend, met als gevolg: slechte foto's.
                              Trouwens, als je geen eigen printerprofiel hebt is de tweede methode niet aan te raden, omdat je dan van de veronderstelling uitgaat dat je printer sRGB of Adobe RGB als kleurruimte heeft, wat helemaal niet waar is. Elke printer en elk papier hebben hun eigen kleurruimte en bijgevolg een eigen profiel.

Het is écht niet moeilijk, vissen is trouwens ook moeilijk, ik heb het ooit geprobeerd, zonder resultaat
                              Last edited by marc-en-ciel; 24 januari 2007, 14:35.
                              grtz
                              marc-en-ciel

Comment

Working...
                              X