Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RGB en SRGB verwarring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: RGB en SRGB verwarring

Bedankt voor de reacties!
    Ik probeer wat te vereenvoudigen/samen te vatten..
    Dus fototoestel best op RGB laten en PS ook op RGB...
    Als ik foto's in sRGB genomen heb en in kleurprofiel CS binnenhaal dan is converteren niet zo goe (op zicht...wat minder kleur en zeker kouder)
    Kies ik use embed.. of discard embedd... dan ziet het er in PS warmer (en voor mij beter uit) dit is ook zo in ACDSee.
    Mvg
    Dirk
    http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
      Bedankt voor de reacties!

Kies ik use embed.. of discard embedd... dan ziet het er in PS warmer (en voor mij beter uit) dit is ook zo in ACDSee.
      Mvg
      Dirk
      Bijna goed!

Bij discard embedded gooi je wel je kleurbeheer weg!
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
        Wat die uitleg van HP betreft: typisch een uitleg van iemand die er niets van kent.
        Je hebt bij het printen vanuit Photoshop verschillende mogelijkheden: ofwel laat je de printer de kleuren omrekenen en dan worden deze in de printer naar het juiste uitvoerprofiel omgezet.
        Ofwel laat je Photoshop de kleuren omrekenen, dan worden de kleuren omgezet naar het uitvoerprofiel dat je in Photoshop aangeeft, als je dan het kleurbeheer in de printer laat aanstaan worden de kleuren tweemaal omgerekend, met als gevolg: slechte foto's.
        Trouwens, als je geen eigen printerprofiel hebt is de tweede methode niet aan te raden, omdat je dan van de veronderstelling uitgaat dat je printer sRGB of Adobe RGB als kleurruimte heeft, wat helemaal niet waar is. Elke printer en elk papier hebben hun eigen kleurruimte en bijgevolg een eigen profiel.
        Dat had ik al door, betreffende de bekwaamheid van de mensen in die helpdesk van HP. Ik liet dus de printer omrekenen naar het juiste kleurprofiel, afhankelijk van de verschillende soorten HP-papier die ik gebruikte. En precies daar gaat het blijkbaar fout, bij de omrekening dus. Nu heb ik 2 mogelijkheden, ofwel opslaan zonder kleurprofiel en printen vanuit hun eigen HP-printsoftware, ofwel zoals hierboven vermeld en gigantische kleurcorrecties uitvoeren, zoals ik proefondervindelijk heb uitgevist (weeral dat vissen ). A propos marc-en-ciel, ik twijfel zeker niet aan je deskundigheid, want ik heb al heel wat van je gelezen en geleerd...
        http://www.patricklemaire.photography/

Comment

7. Stel Photoshop in hoe je wil, het uitzicht van je foto's zal er niet door veranderen, die kleurinstellingen hebben namelijk geen invloed op wat je op je beeldscherm ziet.
          Alleen de proefdruk instellingen veranderen het uitzicht.
          Als je bij de kleurinstellingen Europa Prepress 2 neemt staat ie altijd goed.

Ik kan deze niet kiezen, hier staat North America Prepress 2, kan dit kwaad, ligt dit aan de (Engelse) versie die ik gebruik.

mvg,
          2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Neen, het kan geen kwaad.

Het enige verschil is dat bij omzetting naar CMYK via de modus het SWOP profiel wordt gebruikt.

Maar omzetten naar CMYK doe je best via Convert to profile (mocht je dat ooit nodig hebben).

Maar je mag ook zelf alles invullen, dat kan ook geen kwaad.

RGB = Adobe RGB of sRGB IEC ....
            CMYK = Iso Coated of Euroscale Coated of whatever
            Gray = dot gain 15%
            Spot = dot gain 15%

Preserve
            Preserve
            Preserve

Ask
            Ask
            Ask

Adobe ACE

Relative Colorimetric
            Use Black Point compensation
            Use Dither

En dan: Save en een naam geven
            grtz
            marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v4patn Bekijk bericht
              Nu heb ik 2 mogelijkheden, ofwel opslaan zonder kleurprofiel en printen vanuit hun eigen HP-printsoftware, ofwel zoals hierboven vermeld en gigantische kleurcorrecties uitvoeren, zoals ik proefondervindelijk heb uitgevist (weeral dat vissen )
              En als je nu in je Proof Setup eens je HP-printerprofiel opzoekt?
              Dan zie je tenminste op je scherm al beter wat het resultaat gaat zijn.

Daarna druk je vanuit Photoshop af met de tweede methode: Kleuren door printer laten bepalen. Je kiest dan in je printerdriver de juiste kwaliteit en papiersoort en normaal gezien hoef je dan geen gigantische kleurcorrecties meer uit te voeren en heb je meer tijd om te gaan ... (jawel)
              grtz
              marc-en-ciel

Comment

Bij mij en op het werk is de werkwijze het volgende : eerst en vooral zorg voor een gekalibreerd scherm !!!! Di is en blijft een must
                Fotografeer in Adobe RGB en zet in photoshop de standaard kleurruimte in op
                Adobe rgb.
                Doe je bewerkingen en pas op het einde doe je een convert to profile volgens de toepassing waar het beeld voor dient.
                Andere programma's ( vieuwers, programma's om beelden te ordenen ( acdsee en dergelijke) bieden weinig ondersteuning in colormanagement.

Maar zorg voor een gekalibreerd scherm; bij ons op het werk staan verscheidene Barco, Eizo, Lacie schermen maar bitter weinig doen de moeite om die te kalibreren, maar het zijn dan wel van deze mensen die met klachten komen over " slechte kleuren, slecht contrast,..." tot ze hetzelfde beeld zien op onze schermen die wekelijks worden gekalibreerd.
                Dan worden ze plots stil !!!!

Comment

Even de verwarring uit de wereld helpen?
                  1. Geen enkel beeldscherm, printer, fotolabo, drukpers haalt het kleurbereik van sRGB.
                  2. Geen enkel beeldscherm, printer, fotolabo, drukpers haalt het kleurbereik van Adobe RGB.
                  Waarom wordt dan meestal aangeraden om sRGB te gebruiken?
                  Omdat dat de kleinste RGB-kleurruimte is en deze het dichtst aanleunt bij beeldschermen, printers, labo's.
                  3. Als je je opnames maakt in Adobe RGB, dan blijven de meeste kleuren onaangetast. Blauw blijft blauw, groen blijft groen, rood blijft rood.
                  Maar! Om je foto's op het web te publiceren of naar een fotolabo te sturen MOET je ze converteren naar sRGB, omdat anders de kleuren flets en flauw worden.
                  4. Als je je opnames maakt in sRGB, dan veranderen er al een aantal kleuren, blauw neigt naar paars enzovoort.
                  Als je je foto's op het web wil publiceren of naat een fotolabo sturen zullen er nog steeds kleuren veranderen, maar niet meer zoveel.
                  5. Als kleur belangrijk is - productfotografie, modefotografie enzovoort - fotografeer je best in Adobe RGB (zie punt 3).
                  Je zal dan altijd je foto moeten converteren naar sRGB als je ze op je site wil publiceren of in een labo laten afdrukken.
                  6. Een profiel uit een foto verwijderen (discard) is nooit goed, omdat er dan een aantal kleuren veranderen.
                  Je moet een foto altijd converteren (omzetten) naar een andere kleurruimte, of dat dan sRGB, Iso Coated of iets anders is maakt niet uit.
                  Alleen bij conversie worden de kleuren juist omgezet.
                  7. Stel Photoshop in hoe je wil, het uitzicht van je foto's zal er niet door veranderen, die kleurinstellingen hebben namelijk geen invloed op wat je op je beeldscherm ziet.
                  Alleen de proefdruk instellingen veranderen het uitzicht.
                  Als je bij de kleurinstellingen Europa Prepress 2 neemt staat ie altijd goed.
                  8. Als je een beeld in Photoshop inlaadt, en het programma zegt dat er een verkeerd profiel inzit, dan kan je kiezen.
                  Normaal behoud je het ingesloten profiel en converteer je daarna.
                  Maar je kan ook meteen converteren. Beide werkwijzen zijn goed.
                  9. Als je een foto opslaat, sluit dan altijd een profiel mee in, zo ben je zeker dat iemand anders de foto op dezelfde manier ziet als jij.
                  10. Om écht te zien hoe je uitvoer zal worden moet je je beeldscherm kalibreren en de proefdruk functie (proof setup) gebruiken.
                  Alle andere werkwijzen leiden tot niets.
                  11. Sommige programma's hebben nog steeds geen kleurbeheer. Als je met zo'n programma werkt hebben profielen niet veel zin (zie Windows Paint - the Gimp - Windows viewer en andere) en blijft het gissen wat je eindresultaat zal zijn.
                  Ik probeer me in dat hele verhaal van kleurbeheer te verdiepen, maar het blijft nogal verwarrend.

Begrijp ik uit bovenstaande uitleg dat indien ik een foto zo bewerk op mijn scherm, met gebruik van de "proefdruk functie" dat hij er goed uitziet, ik wel het gewenste resultaat uit mijn printer moet krijgen, maar dat indien ik die foto dan op het web zou zetten (bijv. hier op het forum) iedereen waarschijnlijk iets heel anders te zien krijgt (vermoedelijk veel te helder) omdat de "proefdruk functie" natuurlijk niet gebruikt wordt in de browser ?
                  Moet ik dan voor iedere foto twee exemplaren bijhouden: één om af te drukken en één om op het web te zetten ?

Bedankt voor alle uitleg,

Stefan.

Comment

Dag Stefan,

Het is inderdaad zo dat kleurbeheer slechts zin heeft als je gaat printen. Hoe je foto op het web zal uitzien is onvoorspelbaar. Sommigen zullen een goeie, betrouwbare weergave zien (Mac - Safari - gekalibreerd scherm) anderen niet (PC - IE - Firefox - niet gekalibreerd scherm).

Maak je dus hierover niet teveel zorgen (of illusies). De enige die beslist of een foto goed is ben jijzelf.

Als ik zelf een foto klaarmaak voor publicatie op een website kijk ik eerst of die foto aan mijn normen voldoet. Meestal gebruik ik aanpassingslagen om de originele foto niet te laten verloren gaan en zo kan ik later nog altijd mijn correcties bijsturen.
                    Indien nodig converteer ik naar sRGB omdat dat het kortste aanleunt bij wat anderen op hun scherm te zien krijgen.
                    En dan sla ik op voor web (Opslaan voor Web in Photoshop), waar ik de definitieve grootte en kwaliteit bepaal. Dit levert uiteraard een extra bestand op (maar veel kleiner dan het origineel).
                    En dan is het verder maar hopen dat bezoekers ongeveer hetzelfde beeld zien als ik (wat meestal niet zo is).

Als je enkel en alleen voor het web werkt kan je trouwens onder de proefdrukfunctie ook een schermprofiel kiezen (Macintosh RGB - Windows RGB - Monitor RGB) met één van deze profielen zal je iets korter bij de realiteit zitten, maar zoals je ziet zijn er al drie mogelijkheden en alle drie leveren ze een totaal ander resultaat op... aan jou de keuze.

Groetjes,
                    grtz
                    marc-en-ciel

Comment

Dag Marc,

Heel goede tips !!

Ik heb een concrete vraag.
                      Als ik op een bepaalde centrale wil afdrukken, ik soft proof eerst mijn foto volgens het profiel van die centrale en dan wil ik deze foto doorsturen.

Moet ik dan de foto:
                      1) converteren naar het profiel van de afdrukcentrale
                      2) converteren naar sRGB en het juiste profiel eraan hangen
                      3) nog iets anders?

Thx!

Comment

Ik gebruik de volgende werkwijze:
                        - converteer de foto naar het laboprofiel (softproofen is dan niet meer noodzakelijk maar helpt om de kleuren binnen het kleurbereik van het lab te houden)
                        - voer de nodige correcties uit
                        - converteer terug naar sRGB
                        - sluit het sRGB-profiel mee in MAAR!!!! vermits de labo's meestal ingesloten profielen negeren moet je dit eerst uittesten.

Je kan dan bijvoorbeeld de volgende test opsturen:
                        - converteer naar laboprofiel - sluit laboprofiel mee in
                        - converteer terug naar sRGB - sluit sRGB mee in
                        - sla op zonder profiel
                        Pas na deze test kan je per labo met zekerheid zeggen welke werkwijze het beste resultaat oplevert.

Groetjes,
                        grtz
                        marc-en-ciel

Comment

Dag Stefan,

Het is inderdaad zo dat kleurbeheer slechts zin heeft als je gaat printen. Hoe je foto op het web zal uitzien is onvoorspelbaar. Sommigen zullen een goeie, betrouwbare weergave zien (Mac - Safari - gekalibreerd scherm) anderen niet (PC - IE - Firefox - niet gekalibreerd scherm).

Maak je dus hierover niet teveel zorgen (of illusies). De enige die beslist of een foto goed is ben jijzelf.

Als ik zelf een foto klaarmaak voor publicatie op een website kijk ik eerst of die foto aan mijn normen voldoet. Meestal gebruik ik aanpassingslagen om de originele foto niet te laten verloren gaan en zo kan ik later nog altijd mijn correcties bijsturen.
                          Indien nodig converteer ik naar sRGB omdat dat het kortste aanleunt bij wat anderen op hun scherm te zien krijgen.
                          En dan sla ik op voor web (Opslaan voor Web in Photoshop), waar ik de definitieve grootte en kwaliteit bepaal. Dit levert uiteraard een extra bestand op (maar veel kleiner dan het origineel).
                          En dan is het verder maar hopen dat bezoekers ongeveer hetzelfde beeld zien als ik (wat meestal niet zo is).

Als je enkel en alleen voor het web werkt kan je trouwens onder de proefdrukfunctie ook een schermprofiel kiezen (Macintosh RGB - Windows RGB - Monitor RGB) met één van deze profielen zal je iets korter bij de realiteit zitten, maar zoals je ziet zijn er al drie mogelijkheden en alle drie leveren ze een totaal ander resultaat op... aan jou de keuze.

Groetjes,

Hallo Marc,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben overigens zinnens een profiel bij jou te bestellen, maar daarover stel ik wel een vraag via email.

Stefan.

Comment

moet ik blijven volgen, hier kan ik nog iets leren

Comment

Working...
                            X