Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting oplossen achteraf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belichting oplossen achteraf

Ik heb deze foto genomen in NEF en met belichtingscompensatie zodat de lucht niet overbelicht is, maar nu vraag ik mij af hoe ik de foto zo kan bewerken zodat de boom + kat goed belicht zijn, terwijl de lucht hetzelfde blijft.

Ik vermoed dat mijn vraag gerelateerd is aan bracketing, maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Moet je de foto's dan boven elkaar liggen en verder bewerken? Bij NEF is dat niet onmiddellijk nodig vermoed ik, aangezien je de exposure achteraf nog kunt aanpassen?

http://kasper.photography & Flickr

Re: Belichting oplossen achteraf

In de photoshop CS versies is er een zeer handig hulpmiddel hiervoor dat maar weinigen weten zitten (alé de ontwerpers en drukkers die ik toch ken).

Uw foto moet in RGB staan, dan via image - adustments - Shadow/highlights (zet die amount eens op 35% - je zal zien dat uw kat en boom plots veel beter staan en de lucht is niets verandert). Met veel te donkere foto's kan je via deze weg ze meestal nog goed trekken.

voila weer een goede interventie gedaan.

Comment

andere manier:
      1. open image
      2. {CTRL}+J (kopie naar nieuwe laag)
      3. zet Blending mode op Screen voor onderbelichting tegen te gaan
      4. zet Blending mode op Multiply voor overbelichting tegen te gaan
      Groetjes, Damiaan.
      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

@ jocca

in de image adjustments zitten idd veel functies die over het hoofd gezien worden, nadeel is wel dat deze aanpassing blijvend is dus best eerst copy background zodat je nadien steeds kan terugvallen op het origineel.
        Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

Indien je beschikt over Capture NX software van Nikon kan je dit oplossen door kleurpunten op boom, poes en lucht te zetten. Als je dan belichting/kleur van poes en/of boom aanpast, zal lucht konstant blijven.

Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
            andere manier:
            1. open image
            2. {CTRL}+J (kopie naar nieuwe laag)
            3. zet Blending mode op Screen voor onderbelichting tegen te gaan
            4. zet Blending mode op Multiply voor overbelichting tegen te gaan
            ... vervolgens smijt je er een mask over en dan kun je de al goede belichtte delen uit het origineel weer naar boven halen.
            En als je gehele foto TE licht of donker word, schuif dan wat met de 'opacity'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CaHoR Bekijk bericht
              ... vervolgens smijt je er een mask over en dan kun je de al goede belichtte delen uit het origineel weer naar boven halen.
              En als je gehele foto TE licht of donker word, schuif dan wat met de 'opacity'.
              Precies... werken met een Mask erbij is helemaal geweldig!
              Groetjes, Damiaan.
              Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Bedankt allemaal. De Shadow-Highlights functie kende ik al, maar het kwam niet bij me op om het hiervoor te gebruiken. Werkt perfect hier . De dubbele layer methode werkt ook, alhoewel er toch wel nog iets veranderd wordt aan de lucht, maar met finetuning is dat waarschijnlijk weg te werken.

Maar eigenlijk stelde ik mijn vraag ook voor een andere reden. Stel dat ik een foto wil nemen in tegenlicht waardoor de lucht helemaal wit wordt, en ik neem diezelfde foto daarna met de belichting zo ingesteld dat de lucht nu toch blauw wordt met wolkentekening in (maar dan is de rest uiteraard onderbelicht). Hoe moet ik dan beide beelden combineren om tot een mooi resultaat te komen? Of zit er dan niets anders op dan uit te snijden etc?

Onderbelichte voorgrond resulteert in te veel ruis soms wanneer ik achteraf de donkere beelden lichter maak (zelfs in ISO 200).

Comment

Gewoon je flits gebuiken om de voorgrond te belichhten.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Gewoon je flits gebuiken om de voorgrond te belichhten.
                    Kan ik in dit geval inderdaad proberen, maar wat als je bv in het bos de bomen trekt met de zon die door de takken komt? Dan kan de flits nooit genoeg zijn.

Comment

Gelijkaardig als de dubbele layer methode. 1 laag de donkere versie, de andere laag de lichte versie. En als masker gebruik je ook de foto (licht of donkere, zien welke beste contrast heeft) zelf (eventueel verbetert met Russel Browns methode (tip van DamSoft in deze topic) of enkel via levels e.d.)

En als je in RAW werkt kan je van dezelfde RAW eerst een donkere en een lichte versie maken
                      Groetjes,
                      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik zal wat moeten experimenteren, alvast bedankt.

Die video van Russel Brown heb ik al eens gezien denk ik. Ik weet nog dat het een nogal omslachtig en lang werkje was

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Ik zal wat moeten experimenteren, alvast bedankt.

Die video van Russel Brown heb ik al eens gezien denk ik. Ik weet nog dat het een nogal omslachtig en lang werkje was
                          Ik vond die nog meevallen, in ieder geval veel minder werk en betere resultaten dan manueel een masker 'schilderen'. Trouwens voor jouw vraag moet je meestal echt niet zover gaan, maar het toont je wel de mogelijkheden. Meestal volstaat wat spelen met levels e.d. om de contrasten wat te verhogen.
                          Groetjes,
                          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                            Kan ik in dit geval inderdaad proberen, maar wat als je bv in het bos de bomen trekt met de zon die door de takken komt? Dan kan de flits nooit genoeg zijn.
                            Dat klopt, maar het ging over deze foto.

Waarbij ik net las dat hij in NEF genomen was,dus kan deonderbelichting in eenraw-converter opgelost worden.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                            X