Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe selectief verscherpen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe selectief verscherpen?

Ik heb even liggen zoeken, maar vind niet direct een goede uitleg.

Ik lees regelmatig van BD-er dat een foto selectief zou mogen/moeten verscherpt worden. Bijv. Van een portret de neus scherper.

Hoe doe je dit dan in de praktijk? Kan dit zonder plugins?

PS. Ik werk met The Gimp, maar de manier van werken daarvan komt wel overeen met PS. Dus als je me de principes uitlegt, dan moet ik er wel uitgeraken.
    PS. Ik wou dat ik het kon

Re: Hoe selectief verscherpen?

Zeker dat het over soft ware matig verscherpen gaat?

Zoja, ben ik ook wel benieuwd...

Comment

Ik heb geen kennis van The Gimp, maar in Photoshop zou je het zo kunnen doen:
      je verscherpt gewoon de hele foto waarbij je enkel rekening houdt met het deel dat je wil verscherpen, dan voeg je een laagmasker in, je maakt die zwart en met een witte kwast verf je over het gebied dat je scherp wilde.
      Zen

Comment

Mr_Blonde, ik veronderstel dat je dan verscherpt op een aparte layer, zodat de onverscherpte origineel doorkomt op die stukken van je laagmasker dat je zwart laat?

Comment

Een (niet dè) manier is: copy op tweede laag en daar alles weggommen wat je niet wil verscherpen. In uw voorbeeld blijft dus de neus over. Dan verscherpen op die tweede laag. Daarna op deze laag Fill en Opacity instellen om de scherpte te regelen. Tenslotte lagen bijeenvoegen.

Kan je niet met lagen werken dan is er nog steeds het sharpen icoontje, denk dat The Gimp dat ook heeft, zodat je kan verscherpen waar je wil, alsof je met een penseel kan verscherpen. Ook daar opletten met intensiteit van het verscherpen.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht
            Mr_Blonde, ik veronderstel dat je dan verscherpt op een aparte layer, zodat de onverscherpte origineel doorkomt op die stukken van je laagmasker dat je zwart laat?
            Juist
            Zen

Comment

Ooooowkeey, dan kan ik in de Gimp dus ook nabootsen.

Merci.

Btw, da's natuurlijk het nadeel van een familie met grote neuzen. Die ondingen staan altijd zo prominent op de foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
                Een (niet dè) manier is: copy op tweede laag en daar alles weggommen wat je niet wil verscherpen. In uw voorbeeld blijft dus de neus over. Dan verscherpen op die tweede laag. Daarna op deze laag Fill en Opacity instellen om de scherpte te regelen. Tenslotte lagen bijeenvoegen.
                Ik heb me altijd laten wijsmaken dat gommen destructief (met kwaliteitsverlies dus) is, dus hebben laagmaskers mijn voorkeur. Nog een voordeel is dat ze flexibeler zijn, je kunt wat je weggeverfd hebt makkelijk terughalen.
                Zen

Comment

Gommen is destructief van nature he
                  Ik startte toch met de zin: "Copy op tweede laag en daar alles weggommen"
                  Eens het werken met lagen onder de knie wil je niet anders meer werken.

Comment

Oeps niet goed gelezen, laagmaskers dus. Yep je hebt gelijk.

Comment

De manier hoe ik het doe (Photoshop CS2, Engelse versie) bij bijv. ogen:

Mensen: ogen scherper maken
                      1. open image
                      2. {SHIFT} + M marquee voor elips en markeer linker oog, {SHIFT} en markeer rechter oog (met {SPACE} kan je selectie verplaatsen} (hoeft niet nauwkeurig te zijn, later met Brush aanpassen)
                      3. {CTRL} + J (copieer naar ayer) + hernoem layer
                      4. Menu Filter, Sharpen, Smart sharpen + aanpassen (0,8 bij lowres file)+ OK
                      5. Mask layer icon
                      6. Met Brush teveel weg halen
                      7. Opacity wat omlaag

Mensen: ogen scherper maken 2
                      1. open image
                      2. zoom 100%
                      3. Brush soft, 10, hardness 10%, opacity 100%
                      4. Q (start quick mask)
                      5. selecteer ogen
                      6. Q (stop quick mask) -> maak selectie
                      7. {SHIFT} + {CTRL} + I (omdraaien selectie)
                      8. {CTRL} + J (kopieer ogen naar nieuwe layer)
                      9. Menu Filter, Sharpen, Smart sharpen
                      10. Layer, Duplicate, (of {CTRL} + J) ogen copie
                      11. Blending mode: screen
                      12. Opacity flink omlaag maar iets te veel
                      13. {CTRL} + J
                      14. Blending mode: soft light

Sukses!
                      Damiaan.
                      Groetjes, Damiaan.
                      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

In photofiltre studio kun je het behalve via lagen ook als volgt doen. Je selecteert wat je wilt verscherpen en doet dit dan middels het icoontje.
                        Of via filter en kiest daar een bepaalde sterkte van verscherpen.
                        Ook kun je de selectie omkeren en dan b.v. de achtergrond verzachten waardoor het stuk wat je wilt verscherpen scherper wordt.
                        Marlies
                        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

En dat valt absoluut niet op tot waar je verscherpt hebt?

Comment

Wat ik soms doe is eerst een kleine selectie verscherpen en er dan een iets grotere selectie overheen zetten die dan nog een keer alles verscherpt zodat datgene wat echt verscherpt wordt nog een keer wordt gedaan en je een buitenste rand krijgt die maar net even is verscherpt en dan valt het niet op.
                            Tenminste als het niet te grote gebieden zijn
                            Marlies
                            Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Je kan ook gewoon met de sharp brush de plaatsten die je wil verscherpen verscherpen (in photoshop dan).
                              ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Working...
                              X