Ik had hier al een oude topic terug naar boven gehaald, maar ik denk eigenlijk dat het beter hier past. Mijn manual zegt dat ik geen Adobe RGB moet kiezen als ik niet weet hoe ik die foto's moet nabewerken. Ik had natuurlijk wel al geëxperimenteerd met Adobe RGB, dus vandaar mijn vraag: hoe moet ik dan die foto's nabewerken zodat ze wel goed worden weergegeven op sRGB schermen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Adobe RGB nabewerken?
Collapse
X
-
Adobe RGB nabewerken?
Labels: Geen
-
-
Re: Adobe RGB nabewerken?
Het beste is om je foto's te nemen in Adobe RGB omdat deze kleurruimte breder is dan SRGB (gewoon RGB-kleurprofiel). Dit is ook wat canon beschrijft:
sRGB beschrijft het bereik aan kleuren dat kan worden getoond op een standaard computerbeeldscherm of een beamer/projector.
Adobe RGB beschrijft een bredere kleurruimte en deze representeert het totaal aantal kleuren dat kan worden gereproduceerd met een professionele printer. Adobe RGB beeldmateriaal ziet er na het printen daarom beter uit dan sRGB, maar bij weergave op een computerbeeldscherm of met een beamer, zal sRGB beeldmateriaal er beter uit zien. Omdat Adobe RGB een bredere kleurruimte heeft dan sRGB, is het mogelijk Adobe RGB met een PC te converteren naar sRGB.
Ik heb ook eens gehoord bij de fotogaaf bij mij in't dorp dat hij liefst SRGB had om de foto's te ontwikkelen... best eens horen waar jij je foto's laat afmaken...
Ik moet me er ook eens beter over informeren...
Tim W.Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com
-
Adobe RGB zou vooral interessant zijn voor drukwerk.
Wil je dan toch nr sRGB gaan, dan kan je uw foto in PS daarnaar converteren.
In Photoshop Cs via afbeelding > modus > omzetten in profiel.
In CS2 zit het ergens onder het file menu ...
Ik doe dit helemaal op het laatst wanneer ik mijn "uitvoerbestand" maak.
Punt is dat je daar dan wel moet aan denken ....
Maar in principe, ... maak het u makkelijk en trek in sRGB.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk berichtAdobe RGB zou vooral interessant zijn voor drukwerk.
... maak het u makkelijk en trek in sRGB.
Alleen voor drukwerk kan je daar voordeel uithalen (uit Adobe RGB), niet voor eigen prints, en ook niet voor prints via een afdrukcentrale want je zal het verschil niet zien .http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Maar in principe, ... maak het u makkelijk en trek in sRGB.
Toch?
Grts,
Jurgen
Comment
-
Als we 't over drukken hebben, dan moet je de beelden omzetten naar CMYK (drukkkleuren: Cyaan, Magenta, Geel en zwart) Met deze 4 kleuren wordt drukwerk zoals magazines, boekjes, flyers enz... gedrukt. Dus alleen met deze 4 kleurinkten... RGB-kleuren zijn lichtkleuren, hier kan je niet mee drukken... Alles wat licht geeft en waar je beelden op kunt zien is opgebouwd uit RGB (Rood, Geel en blauw) TV's, projectors, camera's, foto's die worden ingescand...etc.. Kijk maar eens met een vergrootglas of loupe op je TV... op PC scherm... Dan zie je 3 kleuren (bollekes) die door optische menging een beeld vormen, die wij op scherm, TV kunnen zien...
Maar, als je RGB-beelden omzet naar CMYK dan zullen je kleuren afvlakken en minder van kleur worden, dus deze moeten met kleurkennis en gebruik van kleurprofielen goed worden omgezet naar CMYK, bruikbare kleuren om te drukken... Kunnen jullie nog volgen? :-)
Tim W.Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com
Comment
-
Comment