Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleursaturatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleursaturatie

Ik zie hier regelmatig foto's opduiken met mooi verzadigde kleuren. Komen deze foto's rechtstreeks uit de camera's of is er meestal een post-processing aan 'voorafgegaan' (color boost of zoiets?).
    Is een (circulair) pol-filter nog nuttig of aangewezen bij digitale fotografie?

Aan de D70 eigenaars: welke instelling gebruik je voor goed verzadigd geel en blauw? Uit mijn toestel komen deze kleuren nooit, zelfs op 'levendig'. Wat is de betekenis van sRGB en AdobeRGB op het uiteindelijke resultaat?

Veel vragen ineens...

Re: Kleursaturatie

De saturation/verzadiging kan op een aantal camera's in beperkte mate ingesteld worden. Zelf geef ik de voorkeur aan nabewerking zodat je direct kunt zien of het resultaat naar wens is.

Een polarisatiefilter blijft ook bij digitale fotografie erg nuttig aangezien het o.a. schitteringen weg kan nemen. Bij nabewerken lukt dat niet meer.

Wat betreft het verschil tussen sRGB en Adobe RGB kijk hier eens.
    Rene Wolf
    renewolf.fotopic.net
    Bietschtalviaduct in model

Comment

Re: Kleursaturatie

Oorspronkelijk geplaatst door Ae 6/8 Bekijk bericht
      De saturation/verzadiging kan op een aantal camera's in beperkte mate ingesteld worden. Zelf geef ik de voorkeur aan nabewerking zodat je direct kunt zien of het resultaat naar wens is.

Een polarisatiefilter blijft ook bij digitale fotografie erg nuttig aangezien het o.a. schitteringen weg kan nemen. Bij nabewerken lukt dat niet meer.

Wat betreft het verschil tussen sRGB en Adobe RGB kijk hier eens.
      Die link werkt ondertussen dus al niet meer, maar ik heb een vraagje over adobe RGB en sRGB:
      In mijn handleiding staat dat je geen foto's in adobe RGB moet maken als je niet weet hoe je die moet nabewerken. Maar natuurlijk staat er dan niet bij hoe ik die wel zou moeten nabewerken. Iemand die mij kan helpen?
      Canon 350D
      Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

Comment

Working...
      X