Re: witte lucht! vreselijk
Da's niet makkelijk en snel uitgelegd, vrees ik.
De techniek in het boek van Martin Evening (Photoshop for photographers) geeft het helemaal weer.
Het komt hierop neer :
* je gebruikt eerst technieken om hetgeen je wilt selecteren (voorgrond) en de rest (achtergrond) zo verschillend mogelijk te maken. Dit doe je meestal met levels of curves. Ene zo donker mogelijk en andere zo licht mogelijk. Het kan er mottig uitzien dan maar het is gewoon om uw selectie te kunnen maken. Vervolgens ga je dit verschil via dodgen en burnen vaak nog manueel moeten versterken. Dan maak je daaruit uw basisselectie die je omzet in een masker.
Dan kan je met die masker nog gaan spelen. Via filter > andere > maximum of minimum kan je uw masker heel minitieus gaan inkrimpen of vergroten. Via filter > blur > gaussian blur, kan je de randen heel lichtjes vervagen.
* Uiteraard kan je dit nog combineren met allerlei andere selectie en masking technieken. En je kan met zwart en wit te verven altijd uw masker manueel bijtweaken.
Eens je uw voorgrond goed gemasked hebt, is het vaak interessant de laag op modus "multiply/vermenigvuldigen" te zetten om die vb op een achtergrond te zetten. Daardoor gaat die als het ware wat in de achtergrond gemerged worden (als het ware dus) ipv er opgeplakt lijken. Maar het hangt wat af. Soms heeft die multiply een ongewenst effect. Dan kijk je eens of een andere blendmode beter werkt. Of kan je dit wat masken. Zoals hierboven weergegeven. Maar ik mask liever dan gommen want een mask kan je altijd nog aanpassen.
Oefenen en experimenteren!
Da's niet makkelijk en snel uitgelegd, vrees ik.
De techniek in het boek van Martin Evening (Photoshop for photographers) geeft het helemaal weer.
Het komt hierop neer :
* je gebruikt eerst technieken om hetgeen je wilt selecteren (voorgrond) en de rest (achtergrond) zo verschillend mogelijk te maken. Dit doe je meestal met levels of curves. Ene zo donker mogelijk en andere zo licht mogelijk. Het kan er mottig uitzien dan maar het is gewoon om uw selectie te kunnen maken. Vervolgens ga je dit verschil via dodgen en burnen vaak nog manueel moeten versterken. Dan maak je daaruit uw basisselectie die je omzet in een masker.
Dan kan je met die masker nog gaan spelen. Via filter > andere > maximum of minimum kan je uw masker heel minitieus gaan inkrimpen of vergroten. Via filter > blur > gaussian blur, kan je de randen heel lichtjes vervagen.
* Uiteraard kan je dit nog combineren met allerlei andere selectie en masking technieken. En je kan met zwart en wit te verven altijd uw masker manueel bijtweaken.
Eens je uw voorgrond goed gemasked hebt, is het vaak interessant de laag op modus "multiply/vermenigvuldigen" te zetten om die vb op een achtergrond te zetten. Daardoor gaat die als het ware wat in de achtergrond gemerged worden (als het ware dus) ipv er opgeplakt lijken. Maar het hangt wat af. Soms heeft die multiply een ongewenst effect. Dan kijk je eens of een andere blendmode beter werkt. Of kan je dit wat masken. Zoals hierboven weergegeven. Maar ik mask liever dan gommen want een mask kan je altijd nog aanpassen.
Oefenen en experimenteren!
Comment