Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPG naar Tiff Probleem photoshop!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• JPG naar Tiff Probleem photoshop!

Ik wil mijn bestanden converteren van Jpg naar TIFF via photoshop, dit lukt maar als ik dan op mijn bestanden klik, zegt hij dat hij ze niet kan openen?
    Wat is hier de oorzaak van?

Koen
    www.knfotostudio.be

Re: JPG naar Tiff Probleem photoshop!

Heb je ze onder dezelfde naam bewaard? Dan moet je de extentie aanpassen van .jpg naar .tif
    Fuji FinePix S100fs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
      Ik wil mijn bestanden converteren van Jpg naar TIFF via photoshop, dit lukt maar als ik dan op mijn bestanden klik, zegt hij dat hij ze niet kan openen?
      Wat is hier de oorzaak van?

Koen
      Zie er eerlijk gezegd het nut niet van in (tenzij je de foto's gaat bewerken)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik zie er ook het nut niet van in, TIFF word vaak als alternatief voor JPEG gebruikt bij bepaalde digitale toestellen (oa Panasonic) en het beeld is ongecomprimeerd als het weggeschreven wordt, JPEG is wel gecomprimeerd en verliest dus details tov TIFF.

Een TIFF naar JPEG omzetten begrijp ik nog omwille van de bestandsgroote, maar omgekeerd niet echt.

Als je het alsnog wil opslaan moet je "Save As" of "Bewaren Als" nemen, kies het formaat waarin je het bestand wil wegschrijven en klaar...
        Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
        Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Omdat ik gelezen heb dat TIFF bestanden hun kwaliteit niet verliezen bij bewerken of openen.

Killerke
          www.knfotostudio.be

Comment

Het openen van een opgeslagen foto is een puur wiskundige bewerking, en zal dus nooit tot kwaliteitsverlies leiden. Het opslaan daarentegen wel.

Het bewerken is een andere zaak. Daar is TIFF zeker en vast beter dan JPEG, op voorwaarde dat je werkt met 16 bits-beeldmateriaal, normaal afkomstig van opnames die in RAW-formaat zijn opgeslagen.

Je hebt ook 8-bits TIFF (zoals JPEG). Het enige voordeel is dat de eventuele compressie verliesvrij is, dit in tegenstelling tot JPEG waarbij wel degelijk informatie verloren gaat telkens je de foto opslaat. Als je origineel in JPEG is opgeslagen kan je die eventueel converteren naar 16 bits voor je ze gaat bewerken omdat 16 bits nu een keer nauwkeuriger rekent dan 8 bits. Als je dus echt heel veel bewerkingen wil uitvoeren op een foto, dan is het misschien de moeite om deze eerst naar 16 bits om te vormen. De verloren informatie krijg je helaas nooit meer terug.

16 bit-foto's kan je met PS opslaan in TIFF of PSD formaat. Als je er terug JPGs van wil maken, moet je eerst terug naar 8 bits.

Om op je originele vraag terug te komen: kan Photoshop de TIF-bestanden niet openen of Verkenner? Heb je de foto's in 8 bit of in 16 bit opgeslagen?
            Beauty need only be a whisper
            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Ik denk dat ze in 8 bits staan opgeslagen, windowsviewer kan ze openen maar photoshop niet.
              Vind het bizar.

Koen
              www.knfotostudio.be

Comment

Working...
              X