Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Al heel veel manieren gelezen, maar de meest nauwkeurige nog niet.
1. nieuwe aanpassingslaag: levels -> histogram komt tevoorschijn -> op OK drukken
2. nieuwe aanpassingslaag: treshold -> foto komt in zwart en wit te staan + er verschijnt een diagram
3. pijltje onderaan het diagram (dit staat in het midden) volledig naar links zodat de foto volledig wit wordt (Ik heb het reeds bij uw foto geprobeerd, en daar blijven er zelfs nog zwarte vlekjes over als het pijltje volledig naar links staat, wat verder geen probleem is)
4. pijltje van het diagram langzaam terug voorzichtig naar rechts tot de eerste zwarte vlekjes tevoorschijn komen. Dit zijn uw donkerste delen. (bij uw foto hoeft u dus niet meer terug naar rechts te schuiven)
5. horizontaal en verticaal een hulplijn aanbrengen, die snijden op een van de donkerste delen uit stap 4. Gemakkelijkst is natuurlijk het grootste vlekje er uit te kiezen.
6. stappen 3. tot 5. herhalen maar dan met het pijltje volledig naar rechts (dus foto helemaal zwart), vervolgens voorzichtig naar links beginnen schuiven, en snijpunt aanbrengen op de eerste witte deeltjes
7. laag treshold naar de vuilnisbak
8. in laag levels het histogram terug oproepen
9. met zwart pipet het donkerste deel aanduiden (dus daar waar de hulplijnen snijden), met wit pipet het lichtste. Pipet telkens op 1 x 1 pixel zetten om de grootste nauwkeurigheid te bekomen. Best dat je eerst heel erg inzoomt op het aan te duiden gedeelte.
10. levels staan nu bijna wiskundig 100% correct.
Indien nog niet volledig duidelijk, trek dan maar eens aan mijn mouw.
Heel mooi L&B.
En hoe bepaal je uw grijspunt (examenvraag) ?
Examenvraag én strikvraag, zeker?
Als uw wit en uw zwart exact juist staan én uw grijs is zowel in R, G als B op 128 ingesteld, komt het grijspunt automatisch juist te staan.
Is niet zo moeilijk hoor, maar wel een beetje werk!
Vlug proberen uit te leggen!
1 Maak een nieuwe laag aan!
2 Dan die laag vullen met 50% grijs
3 Op die laag modus bleken instellen
4 Bij laagopties, drempels kiezen
5 Onderste schuifbaar naar links verplaatsen
6 Dan langzaam weer naar rechts verplaatsen, het eerste pixel dat oplicht, is uw middentoon, dan klik je daar op met het kleurpipet!
7 Al u lagen in vuilbakje doen, en nu heb je gemarkeerd wat u middentoon is!
Ik snap niet op welke exact wiskundige manier sommigen foto's bewerken.
Deze hieronder is het in ieder geval niet: 1 aanpassingslaag 'levels' + lichte shadow & highlights. Dat is alles.
En als je het origineel hebt, kan het nog beter in de donkere partijen.
Neen, toch niet het grijspunt op de foto aanklikken haalt wel degelijk een color cast weg. Dus dat aanduiden heeft wel degelijk zin.
Ah, kleurzweem; da's iets anders, hé.
1. ga met het pipet naar een neutrale partij in de afbeelding en lees de RGB-waarden in het palet info.
2. selecteer - afhankelijk van de correctie die nodig is - het rode, groene of blauwe kanaal in "levels".
3. sleep met de muis het middelste driehoekje tot je denkt dat het juist is
4. opnieuw de RGB-waarden controleren voor de neutrale partij, en ev. opnieuw stap 3. uitvoeren tot het écht juist is.
Het stuk hierboven ging ook gewoon over een "levels" aanpassingslaag met manuele duiding van zwart, grijs en witpunt.
Niets meer.
Wel, voor mij is dat wel iets méér!
Al heel veel manieren gelezen, maar de meest nauwkeurige nog niet.
1. nieuwe aanpassingslaag: levels -> histogram komt tevoorschijn -> op OK drukken
2. nieuwe aanpassingslaag: treshold -> foto komt in zwart en wit te staan + er verschijnt een diagram
3. pijltje onderaan het diagram (dit staat in het midden) volledig naar links zodat de foto volledig wit wordt
(Ik heb het reeds bij uw foto geprobeerd, en daar blijven er zelfs nog zwarte vlekjes over als het pijltje volledig naar links staat, wat verder geen probleem is)
4. pijltje van het diagram langzaam terug voorzichtig naar rechts tot de eerste zwarte vlekjes tevoorschijn komen. Dit zijn uw donkerste delen.
(bij uw foto hoeft u dus niet meer terug naar rechts te schuiven)
5. horizontaal en verticaal een hulplijn aanbrengen, die snijden op een van de donkerste delen uit stap 4. Gemakkelijkst is natuurlijk het grootste vlekje er uit te kiezen.
6. stappen 3. tot 5. herhalen maar dan met het pijltje volledig naar rechts (dus foto helemaal zwart), vervolgens voorzichtig naar links beginnen schuiven, en snijpunt aanbrengen op de eerste witte deeltjes
9. met zwart pipet het donkerste deel aanduiden (dus daar waar de hulplijnen snijden), met wit pipet het lichtste. Pipet telkens op 1 x 1 pixel zetten om de grootste nauwkeurigheid te bekomen. Best dat je eerst heel erg inzoomt op het aan te duiden gedeelte.
3. pijltje onderaan het diagram (dit staat in het midden) volledig naar links zodat de foto volledig wit wordt
(Ik heb het reeds bij uw foto geprobeerd, en daar blijven er zelfs nog zwarte vlekjes over als het pijltje volledig naar links staat, wat verder geen probleem is)
4. pijltje van het diagram langzaam terug voorzichtig naar rechts tot de eerste zwarte vlekjes tevoorschijn komen. Dit zijn uw donkerste delen.
(bij uw foto hoeft u dus niet meer terug naar rechts te schuiven)
Dat is heel mooi !. Het wil nog niet lukken. Wel kan ik via treshold door te schuiven de witste en zwartste punten vinden, en door deze te onthouden vervolgens de levels aanpassen. Uiteraard niet 't meest nauwkeurig maar leidt wel al tot resultaat.
Wil je de 10 punten - voor de leek - iets verder toelichten ?
Bedankt !!
Wat een ingewikkelde dingen doen jullie, het kan veel éénvoudiger:
Origineel:
In Photoshop CS2 (niet in CS mogelijk):
- er zit een groen/geel zweem in, eerst heb ik deze met het middengrijs pipet bij curves (CTRL-M). Ik koos een punt van de t-shirt in de schaduw onder de balk.
- verlichten van donkere partijen zonder de hooglichten te beïnvloeden gaat zeer natuurlijk met Image--> Adjustments --> Shadow/Highlight
Ik gebruikte deze parameters:
Shadows:
Amount: 83%
Tonal Width: 25% (belangrijk, 50% is veel teveel)
Radius: 30px (default)
Highlights blijf ik af, is goed.
Adjustments:
Color Correction: +10
Midtone Contrast: +30
Dat is het... zeker eens experimenteren met Shadow/Highlight instellingen, ziet er op het eerste zicht ingewikkeld uit maar er zijn maar een paar regelaars die echt belangrijk zijn.
Ik heb daarna nog wat de ruis eruit gefilterd die zichtbaar kwam...
Comment