Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherptediepte

Heb maar een zeer beperkte kennis van fotografie daarom vraag ik hier wat raad.
    Hoe moet ik een foto maken (of het toestel instellen) waarbij het item van interresse scherp op het beeld staat en de achtergrond vrij vaag zodat het beeld er wat "uit springt"
    Ik heb het toestel SONY DSC-F505. Voor zover ik kan zien kan ik ofwel het diafragma instellen ofwel de sluitertijd (blijkbaar niet de twee tegelijk) Kan er mij iemand helpen , liefst iemand die hetzelfde toestel heeft.
    D7000 + 28 tot 400mm

Voor zover ik van dergelijk dingen verstand heb:
    zet de f zo laag mogelijk. Op mijn toestel is dat 2.8

Ik denk dat het ook helpt als je volledig inzoomt.

(zie ook http://tompie.net/gallery/view_album.php?set_albumName=album10)
    http://rommelkot.tompie.net

Comment

Hoe groter je diafragma-opening (kleinere f-waarde), hoe minder scherptediepte je krijgt.
      Scherptediepte is tevens afhankelijk van de afstand tot je onderwerp en van de lens, die je gebruikt (35 mm zal anders zijn dan 105 mm)

Jaja heeft hier een aantal weken geleden een link naar een programaatje gegeven dat de scherptediepte voor je uitrekent. Hier is de link :

Comment

Nog vergeten bij te zeggen dat het wreed interessant kan zijn een tabelletje in je tas te hebben met daarop de scherptediepte bij verschillende diafragmawaarden in verhouding tot de afstand en de positie van de zoomlens voor jouw specifieke camera.

'k Ben dat al enkele weken van plan maar 't is er nog niet van gekomen

Comment

bij mijn camera kan ik het f-getal zelf instellen en de sluitertijd ook maar als ik kies om het f-getal zelf in te stellen slaat de sluitertijd terug op auto en omgekeerd ik kan dus niet beide handmatig instellen terzelfdertijd. Is dit normaal?
          Ik kan wel nog steeds de belichting bijregelen als ik dat wil, gelijk hoe de camera ingesteld staat.
          Ik heb de camera nog maar pas, misschien er toch ergens een optie opzit om ze beiden handmatig te regelen.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Op uw site meen ik te zien dat je een HP 850 hebt.
            Ik heb op DPreview gekeken en een volledig automatische instellingen staat er inderdaad niet bij. Ik denk dus dat het niet mogelijk is.
            Doch, in praktisch alle gevallen zal of 'Shutter Priority', of 'Aperture Priority' volstaan.

Comment

Originally posted by fredericrom
              bij mijn camera kan ik het f-getal zelf instellen en de sluitertijd ook maar als ik kies om het f-getal zelf in te stellen slaat de sluitertijd terug op auto en omgekeerd ik kan dus niet beide handmatig instellen terzelfdertijd. Is dit normaal?
              Ik kan wel nog steeds de belichting bijregelen als ik dat wil, gelijk hoe de camera ingesteld staat.
              Ik heb de camera nog maar pas, misschien er toch ergens een optie opzit om ze beiden handmatig te regelen.
              Bij diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze is het normaal dat de andere waarde automatisch aangepast wordt. Op het moment dat je het licht meet, registreert de camera een lichtwaarde. Op die lichtwaarde zijn diverse instellingen mogelijk die dezelfde waarde onderschrijven:
              vb f8 op 1/125ste is gelijk als f11 op 1/60ste. Het is als de kraan openzetten om een emmer te vullen, je draait ofwel de kraan volledig open en hebt minder tijd nodig of je draait ze maar half open en je hebt dubbel zo lang nodig om dezelfde emmer vol te laten lopen.
              Hopelijk is de uitleg begrijpelijk.

Comment

Duidelijker kan niet Joxy..

resume ! houd uw camera onder de kraan, ongeveer 5 liter per minuut, vanuit de lens loopt het water met 2 liter per minuut, resultaat ????????
                a picture is just a moment of life, enjoy each of them

Comment

Originally posted by RS

houd uw camera onder de kraan, ongeveer 5 liter per minuut, vanuit de lens loopt het water met 2 liter per minuut, resultaat ????????
                  onderwaterfoto's

Comment

op dat gebied was ik wel mee, maar ik dacht dat je misschien beiden appart kon instellen zodat je nog extra effect kan geven aan je foto, maar geen probleem voor mij is het niet nodig
                    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Hallo,

Bij mijn camera (Nikon CP5000) kan ik de stand Manual gebruiken.
                      Dan kan ik eerst de f-waarde instellen en daarna de sluitertijd (of andersom).
                      Niet dat ik het ooit gebruikt heb, maar ik weet wel dat het erop zit...

Wat Arcturus zegt over het maken van een lijstje met op elkaar afgestemde instellingen wil ik ook nog steeds doen maar ik ben er tot nu toe ook nog nooit toe gekomen.
                      Wel sleep ik altijd in mijn fototas een opschrijfboekje mee, dat ik dingen die ik hoor (bv op SD-dagen) meteen kan noteren

Ik blijft worstelen met die instellingen omdat ik ze steeds vergeet!
                      Maar goed, ieder foto die er (al dan niet "per ongeluk") erg goed uitkomt is weer een overwinning
                      Gewoon volhouden dus!
                      Dag dag
                      Vonne
                      The only real failure is to give up trying!

http://www.yvonnew.com
                      http://www.vonne.web-log.nl
                      and HFC forever!

Comment

Met een manuele stand kan je idd zoweel de sluitersnelheid als de diafragmawaarden afzonderlijk instellen. Maar bij dit afzonderlijk instellen blijf je afhankelijk van de lichtwaarde die er op het moment van fotograferen is.
                        Om die reden (om het makkelijker te maken) werken vele toestellen automatisch -> automatisch kan op diverse manieren
                        1. je stelt zelf het diafragma in en het toestel past volgens de lichtwaarde automatisch de correcte sluitersnelheid aan.
                        2. je stelt zelf de sluitersnelheid in en uw toestel pas automatisch uw diafragma aan.
                        3. de diverse programma's waarbij het toestel beiden zelf bepaalt (hier heb naargelang het toestel verschillende programma's)

Met een manuele instelling moet je eerst zelf uw licht meten (eventueel met een losse lichtmeter of spotmeter).
                        Manuele instelling is vooral te gebruiken in studio omdat je daar je correcte sluitersnelheid instelt (oppassen dat je flitssynchronisatie van je toestel niet overschrijdt) en dan iedere flitsbron afzonderlijk uitmeet waarbij het hoofdlicht uw diafragmawaarde bepaalt.

Het is een hele boterham geworden maar hopelijk verduidelijkt het een beetje.

Comment

Working...
                        X