Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rand rond foto photoshop + foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rand rond foto photoshop + foto

Hallo,

Ik ben wat bezig in mijn vrije tijd met het omkaderen van mijn foto's.Ik heb iets moois gevonden, maar ik zou het nog mooier vinden als ik rond de grijze rand,nog eens aan de buiten en de binnenzijde van de grijze rand een fijn zwart lijntje zou kunnen plaatsen!Weet soms iemand van jullie hoe dit moet of iemand met andere voorbeelden hoe je een foto mooi kan omranden.

Groetjes Sam

Edit mod JLP: De foto is verwijderd, omdat deze niet aan de forumregels voldoet voor wat betreft de bestandsgrootte (max 200kB is toegestaan). Ik heb hem voor deze keer maar achter deze link gezet. Uiteraard mag je ook in plaats van deze tekst een aangepaste foto terugplaatsen.
    Last edited by JLP; 15 augustus 2006, 21:24.
    Nikon D80 18-135

Re: Rand rond foto photoshop + foto

Sam, dit is hoe ik het doe:
    • foto dupliceren op nieuwe layer
    • Op originele layer je rand toevoegen
    • Tweede layer selecteren, en met CTRL+click een selectie maken
    • Dan met Edit > Stroke je randje toevoegen (kleur en aantal pixels kiezen)
    • Op de originele layer, CTRL+A om alles te selecteren
    • Wederom een stroke toevoegen
    • Daarna flatten image.

Weet niet of er een simplere manier is, maar dit werkt voor mij. Je kan het uiteraard ook in een action gieten.

Comment

canvas grootte aanpassen (b.v. 105%) dan kleur kiezen voor uitbreiding en klaar
      depaulus
      Canon EOS 1DS 3,Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM, canon 24-70 1:2.8 L USM, canon macro ef 180mm 1:3.5 L usm, canon ef 16-35 2.8L usm.

Comment

Mijn methode, waarmee ik zoiets maak: Link

- Nieuwe layer aanmaken
        - Zware Gaussian blur toepassen op de bovenste layer
        - Bovenste layer helemaal selecteren, en dan selectie 30 pixels verkleinen aan elke kant
        - Wat dan nog geselecteerd is, vullen met wit
        - Selectie weer twee pixels verkleinen, en dan de rest weggummen zodat de onderste laag (onbewerkte foto) weer te voorschijn komt
        - Nu nog naampje toevoegen, en klaar is ikke
        One day, I would like to make nice pictures :-)
        www.lucaskoijen.nl

Comment

Zorg ervoor dat je foto's steeds dezelfde grootte zijn.

Er bestaan kortere manieren, maar ik leg het zo uit zodat ook een Photoshopleek het kan begrijpen

- Dupliceer de foto
          - CTRL+A
          - Edit --> fill --> kies voor wit
          - Image --> canvas size --> 2 pixels bij de breedte en bij de hoogte bijtellen en als kleur kies je zwart
          - Image --> canvas size --> 10 pixels bij de breedte en bij de hoogte bijtellen en als kleur kies je je grijs
          - Image --> canvas size --> 2 pixels bij de breedte en bij de hoogte bijtellen en als kleur kies je opnieuw zwart.

Dit bestand sla je op in een map onder bv de naam 'fotokader_landschap'

Wil je nu zo'n liggende foto van die kader voorzien, open dan zowel de liggende foto als 'fotokader_landschap'. Hou de shift ingedrukt en sleep het icoontje in het lagenpalet van de liggende foto op 'fotokader_landschap' en laat los. Op die manier staat de in te kaderen foto mooi in het midden en heeft hij die kader.
          Maak eenzelfde kader aan voor zowel vierkante als staande foto's.

Snellere manieren: giet gewoon de handelingen in een action en laat op de in te kaderen foto's die action z'n werk doen.

Mvg,

Comment

Deze zaken zijn heel erg geschikt voor actions.

op www.atncentral.com vind je er een pak.

Consideratiepunt is wel dat bij het toevoegen van een kader uw verhoudingen (vb 3-2) niet veranderen. Zo zijn bij mij de croptool en de kader action op elkaar afgesteld dat ik terug een foto met verhouding 3-2 krijg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
              Consideratiepunt is wel dat bij het toevoegen van een kader uw verhoudingen (vb 3-2) niet veranderen. Zo zijn bij mij de croptool en de kader action op elkaar afgesteld dat ik terug een foto met verhouding 3-2 krijg.
              Waarom zouden de verhoudingen niet mogen veranderen na het toevoegen van een kader? Die kaders dienen enkel als digitale presentatie van je foto, en niet om zo achteraf af te drukken...
              Trouwens, als je een foto laat afdrukken en je kadert die in, dan blijft de verhouding ook niet 2/3 aangezien bij de standaardlijsten de meeste formaten geen 2/3 zijn. De enige uitzonderingen zijn de kaders met de formaten 20x30, 60x90 en uiteraard de maatwerkkaders.

Mvg,

Frederic

Comment

Gewoon via canvas size in PS. Beste is om enkele verschillende in een action te maken, zodat je niet telkens alles manueel hoeft te doen. Je kan dan ook een action op een hele folder gaan toepassen..

succes
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet
                  Waarom zouden de verhoudingen niet mogen veranderen na het toevoegen van een kader?
                  Iedereen is verschillend...

Ik zou maar al te graag foto's met witte rand kunnen afdrukken op mijn SELPHY, dus dat is al één goede reden. De pest is daar dat hij aan de korte zijden wat over de rand print, en ik heb de benodigde Einstein-correctiecalculaties daarvoor nog niet verricht gekregen... Zal toch niet altijd hetzelfde printen ook niet, dus een hopeloze zaak mss, tenzij ge zelf nog wilt bijsnijden.

BTW: layer style met stroke worden ook gebruikt door diegenen die het beperkt kunnen houden. Kan zelfs op schuine foto's, en met wat vernuft ook zoveel randen als ge wilt.
                  Last edited by maGuy; 16 augustus 2006, 10:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy
                    Iedereen is verschillend...

Ik zou maar al te graag foto's met witte rand kunnen afdrukken op mijn SELPHY, dus dat is al één goede reden. De pest is daar dat hij aan de korte zijden wat over de rand print, en ik heb de benodigde Einstein-correctiecalculaties daarvoor nog niet verricht gekregen... Zal toch niet altijd hetzelfde printen ook niet, dus een hopeloze zaak mss, tenzij ge zelf nog wilt bijsnijden.

BTW: layer style met stroke worden ook gebruikt door diegenen die het beperkt kunnen houden. Kan zelfs op schuine foto's, en met wat vernuft ook zoveel randen als ge wilt.

Dat is een probleem met de Selphy's,
                    mischien dat je via Qimage, een juist formaat en centrale plaatsing van het beeld in de buurt komt, maar of het zonder bijsnijden zal zijn durf ik niet beloven. Ik gebruik nu mijne rotatrim al op al mijn afdrukken van de Selphy.

MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                      Dat is een probleem met de Selphy's,
                      mischien dat je via Qimage, een juist formaat en centrale plaatsing van het beeld in de buurt komt, maar of het zonder bijsnijden zal zijn durf ik niet beloven.
                      Verdorie, wordt mijn voorgevoel nog eens bevestigd door een "authoriteit" ook...
                      Ik had mij toch al getroost dat het nogal onnozel was om zo weinig plaats dan nog eens te versmossen met een rand errond

Comment

Verdorie, wordt mijn voorgevoel nog eens bevestigd door een "authoriteit" ook...
                        Ik had mij toch al getroost dat het nogal onnozel was om zo weinig plaats dan nog eens te versmossen met een rand errond

Wat is versmossen? , ik gebruik de Selphy en in combinatie met Qimage zelfs om 4 beelden op één 10 X 15 te plaatsen.
                        Trouwens door het gebruik van Qimage met de Selphy gaat de kwaliteit van de afdrukken er nog op vooruit, het verschil van een afdruk uit de camera en via Qimage heeft geen loupe nodig om het te zien. En dan maakt het niet uit of het de Digital IXUS 750 of de EOS 5D is hoor .

MVG, jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Yep, bv zo'n pasfoto combo met 'n Smart Object ga ik ook eens ineensteken spoedig Die Qimage moet ik ook nog altijd eens proberen. Wist nog dat iemand dat geschreven had. Van scherpte heb ik anders wel geen klagen als het via PS print.

Comment

Yep, bv zo'n pasfoto combo met 'n Smart Object ga ik ook eens ineensteken spoedig Die Qimage moet ik ook nog altijd eens proberen. Wist nog dat iemand dat geschreven had. Van scherpte heb ik anders wel geen klagen als het via PS print.

Doe de download van Qimage, gebruik het zonder kosten gedurende 30 dagen.
                            Maar naar alle waarschijnlijkheid ben je sneller met het kopen van je licentie die je recht geeft op levenslang kosteloze upgrade's .

MVG, Jeff

Comment

Maar ik zie dat ge vergelijkt met een foto recht uit de camera? Waarom is dan nog(?) Qimage beter dan bv een foto die bekwaam verscherpt is in PS? Of gaat het om meer dan scherpte?
                              (ik zal het wel eens bezien dan Ik print maar één foto per week ongeveer , dus het eerste jaar moet ik hem nog niet kopen )

Comment

Working...
                              X