Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gradient-tool maar dan met een beeld ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gradient-tool maar dan met een beeld ?

weet iemand hoe je in PS het volgende effect kan maken : je hebt een foto en je wil die zoals de gradient tool, gelijkmatig laten 'verdwijnen'. Ik bedoel als je vb een landschap hebt dat de lucht er echt goed op staat, maar naar beneden toe wordt de foto geleidelijk minder zichtbaar.
    Alvast bedankt !

kijk hiereens http://www.adobe.com/web/tips/phsrbvectorshapes/main.html

Comment

fien,

- kopieer je foto naar een nieuwe laag
      - maak een nieuwe laag en geef deze een kleur, zet deze kleurlaag tussen je 1ste en 2de laag.
      - selecteer je gekopieerde foto-laag door erop te klikken
      - ga dan naar het menu layer (laag) bovenaan (niet het palet)
      - kies voor add layer mask (voeg laagmasker toe o.i.d.)
      - en kies dan voor 'reveal all' (toon alles o.i.d.)
      - er verschijnt een wit kadertje in je laag (in het lagenpalet, naast het miniatuurtje van de foto)
      - selecteer de layer mask (laagmasker) door op dit wit blokje te klikken.
      - druk op D om je voorgrondkleur WIT en je achtergrondkleur ZWART te maken.
      *** even uitleg: in een laagmasker is alles wat WIT is zichtbaar, alles wat ZWART is, niet zichtbaar. alle grijstinten tussenin zijn meer of minder zichtbaar (half zichtbaar kun je zeggen) naargelang de tint meer naar het wit of het zwart neigt. dus lichtgrijs is meer zichtbaarder dan donkergrijs.

- dus: als je nu je gradient-tool selecteert, met je laagmasker geselecteerd en je voorgrondkleur wit en achtergrondkleur zwart en je trekt je gradient-tool van boven naar beneden in je foto, zul je zien dat de foto bovenaan volledig doorkomt en onderaan stilletjes aan vervaagt en uiteindelijk niet meer zichtbaar is.

uiteraard kan je spelen met het gebruik van de gradient-tool. Je kan ook ellips-gradienten of andere vormen gebruiken, en je kan ook experimenteren met het begin- en eindpunt van de gradient-lijn.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Originally posted by tom314
        fien,

- kopieer je foto naar een nieuwe laag
        - maak een nieuwe laag en geef deze een kleur, zet deze kleurlaag tussen je 1ste en 2de laag.
        - selecteer je gekopieerde foto-laag door erop te klikken
        - ga dan naar het menu layer (laag) bovenaan (niet het palet)
        - kies voor add layer mask (voeg laagmasker toe o.i.d.)
        - en kies dan voor 'reveal all' (toon alles o.i.d.)
        - er verschijnt een wit kadertje in je laag (in het lagenpalet, naast het miniatuurtje van de foto)
        - selecteer de layer mask (laagmasker) door op dit wit blokje te klikken.
        - druk op D om je voorgrondkleur WIT en je achtergrondkleur ZWART te maken.
        *** even uitleg: in een laagmasker is alles wat WIT is zichtbaar, alles wat ZWART is, niet zichtbaar. alle grijstinten tussenin zijn meer of minder zichtbaar (half zichtbaar kun je zeggen) naargelang de tint meer naar het wit of het zwart neigt. dus lichtgrijs is meer zichtbaarder dan donkergrijs.

- dus: als je nu je gradient-tool selecteert, met je laagmasker geselecteerd en je voorgrondkleur wit en achtergrondkleur zwart en je trekt je gradient-tool van boven naar beneden in je foto, zul je zien dat de foto bovenaan volledig doorkomt en onderaan stilletjes aan vervaagt en uiteindelijk niet meer zichtbaar is.

uiteraard kan je spelen met het gebruik van de gradient-tool. Je kan ook ellips-gradienten of andere vormen gebruiken, en je kan ook experimenteren met het begin- en eindpunt van de gradient-lijn.

Da's nog eens een uitleg.

Comment

[/quote]
          [/quote]

Yep, den Tom doet geen half werk !
          Ik heb direct een copy-ke genomen en in mijn PS-map gestoken !
          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Originally posted by Marc
            [/quote]

Yep, den Tom doet geen half werk !
            Ik heb direct een copy-ke genomen en in mijn PS-map gestoken !
            [/quote]

hahaha,
            ik ook! merci
            kristien
            Olympus E500
            take the time it takes so it takes less time...
            www.pnh.be

Comment

Ik meen dat je het effect ook verkrijgt met de selecteer-tool als je eerst 'Feather' (onder de menu-balk) wat hoger zet (afhankelijk van de grootte van je foto)
              Eerst blanco-layer aanmaken, selectie maken, omkeren en cutten

Comment

klopt arcturus, maar deze techniek geeft je veel meer controle over het eindresultaat.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

tom, arcturus, vreselijk bedankt ! de manier van arcturus lijkt mij eenvoudiger dan die van tom, en die van tom lijkt dan wel 'professioneler'. Ga ze beide dit weekend eens uittesten !
                  Bedankt !!

Comment

Working...
                  X