Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR how-to

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR how-to

Hey,

ik heb reeds de search gebruikt en eens gelezen maar eigenlijk nooit tot een goed resultaat gekomen en omdat er de laatste tijd veel rondom HDR te doen is zou ik nu eindelijk eens duidelijkheid willen. Dit niet enkel voor mezelf maar ook voor de mensen die achter mij de search gebruiken.

hier enkele vraagjes.

A. Wat is het precies? (hoeft voor mij niet uitgelegd te worden maar het is voor eventuele nieuwelingen).

B. Hoeveel foto's heb je nodig en moeten die foto's in RAW zijn zoals sommigen beweren?

C. Misschien een stap voor stap werkwijze in photoshop met een paar screenshots ofzo... altijd handig

D. verdere info die je kwijt wil die relevant is

mvg PJ
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Re: HDR how-to

Ben eveneens zeer geïnteresseerd en had graag meer info over de opname.
    - Doe je verschillende opnames (hoeveel) en welke parameters ga je vooral veranderen.
    - Pas je het systeem van bracketing toe?
    - Veronderstel dat statief noodzakelijk is.
    - Alle info welkom.
    Dank.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
      Ben eveneens zeer geïnteresseerd en had graag meer info over de opname.
      - Doe je verschillende opnames (hoeveel) en welke parameters ga je vooral veranderen.
      - Pas je het systeem van bracketing toe?
      - Veronderstel dat statief noodzakelijk is.
      - Alle info welkom.
      Dank.

Henri
      Voor een goede hdr is een statief noodzakelijk. Je kan het uit de losse hand proberen (sommige programma's hebben auto align) maar het zal geen perfect resultaat geven.

Het best werk je op Manueel. Je geeft de goede belichting in en je begint met je bracketing. Als je iets trekt met grote verschillen in dynamisch bereik (zon vs schaduw) probeer dan minimum 5 stops te fotograferen. Liefst met mirror lockup (als je naar perfectie streeft .

Foto's moeten zeker niet in RAW. Maar RAW is beter in het uiteindelijk resultaat. (meer controle)

Type HDR of HDRI in google en je vind informatie genoeg.
      Good luck.

Photomatix is een goed en makkelijk begin voor HdR. CS2 van photoshop kan ook HDR's maken maar heeft minder tonemapping controls.
      PJH: lees dit: http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging onder staan genoeg links.
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

@ multipasser
        Dank jewel voor info. Right to the point.

Henri
        Last edited by kodachrome; 5 augustus 2006, 17:58.
        lidnummer: BD0435BE

Comment

Working...
        X