Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resizen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Resizen

Hoe resize je het beste foto's om dan op te slaan op harde schijf of cd?
    Ik heb vernomen dat je dat kunt doen door pixels weg te nemen of door compressie.Wat is het beste?
    Ik weet dat je met irfan vieuw pixels kunt wegnemen.Met welk programma kan je dan compressie uitvoeren?
    Ik heb met irfan vieuw eens getest en het volgende bekomen::
    Een afbeelding genomen met 3872-2592 formaat(10,2 Mp) en een bestand van 2,64Mb
    heb ik geresized met 75% van het origineel.Zo bekom ik een afbeelding van 2904 op 1936 met een bestand van 836Kb.Is mijn redenering goed als ik zeg dat ik met deze resizing eeen goede zaak doe wat betreft

1)Veel kleiner bestand om op te slaan en eventueel door te mailen maar toch nog een kwalitatief goede foto daar deze foto nog altijd 5,6Mpixels bevat(2904x1944)
    2)Als ik deze geresizde foto wil afdrukken dat ik bijna geen verschil in kwaliteit zal merken,en toch nog tot op een redelijk formaat probleemloos kan afdrukken)(2904/300(dpi)x2.54cm=24 cm voor de langste zijde)

Dit is dus op de wijze van pixelwegname.Wat geeft dus het verschil met compressie?

Een hele uitleg van wat ik bedoel,maar heb mij gisteren uren beziggehouden met dit feit,en daarom zou ik willen weten of ik goe bezig ben of nie.

Ps:Ik heb ook nog fotoshop elements 2 en fotoshop c.s 9.0 in mijn bezit.Kan je eventueel met deze programma's beter resizen dan met irfan vieuw?Heb deze programma's van een vriend gekregen maar kan er nog niet mee werken.Ben volledig leek in digtale fotografie,heb mij pas de sony alpha 100 aangeschaft maar zou graag in mijn verlof periode zoveel mogelijk te weten komen over dit alles.
    Sony alpha 100/18-70mm

Re: Resizen

wat wil je eigenlijk doen met je foto's????... gewoon bewaren (groot formaat), doormailen (klein formaat 800pix of zo...)

probeer eens bdsizer.... http://www.idimager.nl/FreeWare/BDSizer.exe waarom 3000pix foto's doormailen om gewoon aan een ander te tonen.... resize deze tot rond 700pix en dat is perfect om gewoon te 'bekijken'

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

.Het belangrijkste is dat ik ze kan opslaan in een formaat dat ze nog een goede kwaliteit blijven behouden om ze eventueel later nog af te drukken zonder veel kwaliteitsverlies en dat ze op het pc scherm op het schermresolutie te bezichtigen zijn.Dus als ik een schermresolutie heb van 1024x768,dan is dit waarschijnlijk het minimum formaat waarmee ik ze mag resizen om niet veel kwaliteit te verliezen.Maar als ik ze wil afdrukken in deze afmetingen kom ik dan wel tekort.
      Of moet ik er een gewoonte van maken als ik mijn foto's van camera overbreng naar pc, de foto's die ik wil afgedrukt hebben,eerst afdruk(of laat afdrukken)en dan alle foto's die ik wil opslaan op harde schijf of cd resize naar 1024x768,en dan opslaan zodat afdrukken hier van geen belang meer is.
      Sony alpha 100/18-70mm

Comment

om je een hint te geven...
        ik behoud ze origineel, bewerkt en dan nog eens in web-versie...
        Hdd's kosten tegenwoordig niets... (en backuppen hé... )

aan u de keuze... (wat is belangrijk voor jou hé..)
        -=- Light is the key...

Comment

Om er een web versie van te maken is bidsizergoed om foto per foto te resizen terwijl irfan vieuw meerdere foto's tegelijk kan resizen,of heb ik het mis?
          Sony alpha 100/18-70mm

Comment

Ik zou ze ook helemaal niet resizen...alvorens je een disk van 100Gb vol hebt, heb je toch al heel wat fotootjes gemaakt.
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinny1970
              Om er een web versie van te maken is bidsizergoed om foto per foto te resizen terwijl irfan vieuw meerdere foto's tegelijk kan resizen,of heb ik het mis?
              met bdsizer kun je ook batch doen hoor...
              -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet
                Ik zou ze ook helemaal niet resizen...alvorens je een disk van 100Gb vol hebt, heb je toch al heel wat fotootjes gemaakt.
                Vind ik ook. Aan de prijs van de harde schijven tegenwoordig, moet je het niet laten. 150 euro voor 250GB in den aldi ; en genen brol . Daarmee ben ik wellicht goed voor 4 jaar.

Comment

Working...
                X