Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

steunkleur of quadri

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• steunkleur of quadri

ik heb een logeo ontworpen maar nu krijg ik de vraag of ik steunkleuren of quadr gebruikt heb. Het eene zou veel duurder zijn om te drukken....

Hoe zie ik dat en wat is het juiste verschil ?

Thx !!!

Re: steunkleur of quadri

Steunkleuren zijn speciale verven waarvan de kleurvastheid is gegarandeerd (als dit bestaat). De algemene standaard zijn de pantone kleuren die ook volgens een compleet systeem van codes zijn vastgelegd. Elke drukker kent dit systeem en weet via de codes over welke verf het gaat. Voor elke steunkleur is er een aparte verf.

Via vierkleurendruk (ook wel gekend als quadri ) ga je bepaalde kleuren gaan creëeren door de 4 hoofdkleuren van druk Cyan Magenta Yellow en Black (voor extra contrast) te mengen. De kleurvastheid van dit proces is evenwel totaal niet gegarandeerd.

Bij 4 kleurendruk heb je dus 4 druklagen.

Bij gebruik van steunkleuren vraagt elke steunkleur een extra druklaag en dit maakt het zo duur.
    Sommige bedrijven (typisch banken) vinden kleurvastheid evenwel zo belangrijk dat ze het ervoor over hebben. Typisch worden steunkleuren gebruikt in een logo (omdat het logo 'het trademark van een bedrijf is). Daar ga je dan een minimaal aantal kleuren gebruiken (vaak zelfs maar één).

Steunkleuren kies je specifiek in een palette van Pantone.
    Als je niet weet welke kleur je gekozen hebt, dan zal het wel geen steunkleur geweest zijn. Voor druk moet je ook altijd in de CMYK kleuren werken. Bepaalde RGB kleuren kan je niet drukken.
    In sommige adobe producten kan je een steunkleur herkennen aan het feit dat er een driehoekje/hoekje op het kleur staat in het kleurenpalet. Vb in indesign maar blijkbaar niet in photoshop.
    Last edited by PSG; 27 juni 2006, 12:44.

Comment

Een druk in zwart/wit + 1 steunkleur is goedkoper. Een steunkleur is één van de basiskleuren. Quadri-druk is een combinatie van de 4 basiskleuren, daarmee kan je alle andere kleuren maken. Quadridruk is uiteraard duurder. Als je de kosten binnen de perken wil houden kan je ook zwart/wit + 1 of meerdere pantonekleuren gebruiken. Een pantonekleur is een gecombineerde kleur die afwijkt van de basiskleuren, maar in druk toch goedkoper is dan quadri. Pantonekleuren worden veel gebruikt bij de creatie van logo's en huiststijlen.

Comment

Kijk ook hier eens:

Comment

Ik post even een voorbeeld, ik zie in PS geen driehoekje verschijnen, zijn dit dan Pantone kleuren of is het quadri ?

Comment

Je zit al met drie kleuren dus je moet zeker omzetten naar quadri om het (betaalbaar) te laten drukken. Elke Pantonekleur heeft toch een cijferreferentie, dat moet je toch kunnen zien. Volgens mij geen pantone.

Comment

Het bereft blijkbaar de Pantone Solid Coated colors 533c (blauwe tekst), 466c (beige) en 7440c (paars).

Hoe ga ik nu concreet te werk om dit dan in een betaalbare formule te gieten ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                Ik post even een voorbeeld, ik zie in PS geen driehoekje verschijnen, zijn dit dan Pantone kleuren of is het quadri ?
                Pic,

Hoe heb je uw kleur gekozen?
                Heb je een Pantone palette geladen en daar een kleur gekozen --> Pantone.
                Heb je gewoon in de color picker een kleur gekozen --> wellicht geen pantone.

Ik veronderstel geen pantone.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  Pic,

Hoe heb je uw kleur gekozen?
                  Heb je een Pantone palette geladen en daar een kleur gekozen --> Pantone.
                  Heb je gewoon in de color picker een kleur gekozen --> wellicht geen pantone.

Ik veronderstel geen pantone.
                  Idd per colorpicker, maar als je daar dan gaat kijken bij "custom" geeft hij de Pantonekleur toch aan....

Comment

Elke pantonekleur kan je benaderen met een quadri kleur. Je zit dan in dezelfde kleurentint maar je zal wel een duidelijk verschil zien. Volgens mij kan je op die site van pantone wel de overeenkomende quadrikleur opzoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani
                      Elke pantonekleur kan je benaderen met een quadri kleur. Je zit dan in dezelfde kleurentint maar je zal wel een duidelijk verschil zien. Volgens mij kan je op die site van pantone wel de overeenkomende quadrikleur opzoeken.

Stel : ik maak het logo opnieuw, ipv met de picker neem ik de pantone solic coated kaart. Dan zit ik toch goed wat de Pantonekleuren betreft. Dan zet ik het om naar CMYK ?

Of ik wil quadri, maar hoe doe ik dat het is me nog niet duielijk

Op de site van Pantone vind ik alleen maar comerciele info....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
                        Stel : ik maak het logo opnieuw, ipv met de picker neem ik de pantone solic coated kaart. Dan zit ik toch goed wat de Pantonekleuren betreft. Dan zet ik het om naar CMYK ?

Of ik wil quadri, maar hoe doe ik dat het is me nog niet duielijk

Op de site van Pantone vind ik alleen maar comerciele info....
                        In welk programma heb je het logo ontworpen? Indien je wil, mag je het mailen,
                        dan bekijk ik het wel even en pas ik het indien nodig aan. Je ziet maar.
                        How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

CMYK is quadri.

Comment

Het omzetten van kleuren

Het omzetten van een Pantone-kleur naar CMYK of RGB is makkelijk. Pantone heeft zelf een tabel waarin de opbouw van iedere Pantone-kleur is vastgelegd. Hiervoor bestaat een kleurenwaaier, die te koop is (zie foto hiernaast). Ook alle programma's kennen deze tabel en zetten zo Pantone-kleuren om in CMYK.
                            Maar let op: geconverteerde CMYK-kleuren zien er anders uit in druk dan originele Pantone-kleuren. Het is slechts een benadering.

Andersom is het wat lastiger. Het kan wel eens voorkomen dat er voor een CMYK-kleur een Pantone-kleur gekozen moet worden. Dan is het vaak zoeken in de waaier of er een kleur gevonden kan worden die er het meest op lijkt.
                            Een hulpmiddel zou kunnen zijn de website ColorBlender. Zet hiervoor de kleur om in RGB, voer de waarden in en klik op de knop "Suggest PANTONE match". Dan wordt de kleur getoond die hier het dichtst bij in de buurt komt.

Comment

Het lijkt me op deze manier dat je het logo 't best in illustrator maakt.
                              Photoshop mag, maar dan moet je een goede PDF kunnen maken zodat de tekst in lijnen (lijnwerk of vectorieel) blijft en dat je je logo niet gaat pixelen in photoshop... Als je toch wilt dat je tekst scherp blijft moet je dit logo maken in een document van 1200 dpi ipv 300.
                              300 dpi is genoeg voor beelden, maar niet voor lijnen en tekst.
                              Je kan heel de opmaak binnentrekken in illustrator en daar de opmaak in bewaren. Ik zou twee kleuren kiezen (een donkerpaars en beige) dan kun je de "B" en "elangen" in een tint zetten van die donkere kleur.

Dit lijkt me het goedkoopste. Niet in Quadri laten drukken of je moest dit digitaal laten drukken, daar maakt het niet uit welke kleuren je neemt (pantone of Quadri) Dit wordt geprint en niet gedrukt...

Hopelijk is dit een beetje duidelijk. Photoshop is voor beeldverwerking en illustrator voor logo's. Ik zal zeker niet zeggen dat je een logo kan bewerken in photoshop, maar dan je moet je weten waar je mee bezig bent. :-)

Tim W.
                              Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Working...
                              X