Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergroten & afdrukken: 6 versus 8 mp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vergroten & afdrukken: 6 versus 8 mp

Hey,

weet er iemand tot op welk formaat je foto's van 6 versus 8 megapixel-toestel kan laten afdrukken zonder storend kwaliteitsverlies, wil zeggen zonder dat je afzonderlijke pixels ziet ?

mvg,

kruger

Re: vergroten & afdrukken: 6 versus 8 mp

waarom mag je geen pixels kunnen zien? Een foto van pakweg 50 x 75 cm of groter ga je toch niet van even dichtbij bekijken als een 10 x 15 cm...?
    Ik heb prints van 50 x 75 cm hangen, gemaakt met m'n Nikon D100 (6MP) die werkelijk prachtig zijn., maar als je ze van zeer dichtbij gaat bekijken kan je kleine pixels zien...

Mvg,

Comment

Ik heb verschillende 60x90 van de foto's van een D70 laten maken en die zijn prachtig.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kruger
        Hey,

weet er iemand tot op welk formaat je foto's van 6 versus 8 megapixel-toestel kan laten afdrukken zonder storend kwaliteitsverlies, wil zeggen zonder dat je afzonderlijke pixels ziet ?

mvg,

kruger
        Volgens mij kun je theoretisch een 8megapixel beeld met 15,4% grotere randen afbeelden dan een 6 megapixel beeld om hetzelfde kwaliteitsverlies te hebben. Volgens mij spelen er andere elementen een veel grotere rol, oa. scherpte en onderwerp van de foto.

Verder is het zo dat grotere afdrukken -in praktijk- meestal van grotere afstand gaan bekeken worden dan kleinere. Nu een 6 megapixel beeld heeft ong. 3000x2000 pixels of op 45x30cm (groter dan A3): 3000/45=66,6pixels per cm (dus 6.6666 pixels per mm).

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kruger
          Hey,

mvg,

kruger
          Als je de afbeeldingsgrootte en pixelgrootte instelt, kan je het toch redelijk goed inschatten en bekijken op je scherm.

Comment

Naar 't schijnt de minst kwaliteitsverlies gevende foto-vergroter:

De vbn mogen er zijn in elk geval

Comment

Working...
            X