Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen bij Magnetische lasso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen bij Magnetische lasso

Als ik een gedeelte van een foto wil selecteren gebruik ik vaak de mag. lasso.
    Mijn vraag is:
    In de balk staat dan oa Doezelaar, anti-aliased, breedte, randcontrast, frequentie en pendruk.

Als ik bv na de selectie dat gedeelte zw-wit wil maken of scherper wat kan ik dan het beste instellen in die balk?
    Om zo weinig mogelijk overgang en lelijke randen te krijgen.

Als voorbeeld geef ik de volgende foto.
    Zo uit de camera, nog niets mee gedaan.

Als experiment wil ik bv de achtergrond veranderen.
    helemaal anders, of zwart-wit, of vervagen, noem maar op zonder randvertekening.
    Als jullie je uit willen leven ga je gang, zet er dan aub bij wat je gedaan hebt, vooral de instellingen bij mag. lasso interesseren me.
    Deze foto is vrij makkelijk ivm strakke lijnen.
    bvd.

Gr kees

Last edited by KvP; 28 april 2006, 20:48.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: Instellingen bij Magnetische lasso

1) zoiets doe je op een high res foto. Je kan je dan permitteren kleine foutjes te maken, bij het resizen ziet geen kat dat meer. Ik zeg wel, op ons(/meeste) niveau he
    2) die instellingen laat je maar voor wat ze zijn, heb ze zelf nog nooit gebruikt.
    3) ik doe dat in twee stappen: eerste selecteer je "grof" met de magnetic lasso tool. Daarna doetge uwen tour nog eens, en gebruikt ge SHIFT en ALT om selecties toe te voegen of weg te halen (+ en - ...)
    flickr

Comment

Een andere optie zijn layer masks (laagmaskers int nederlands zeker ).

Twee minuutjes PS gaf me zoiets:
      flickr

Comment

GuRuh,
        Dat is juist wat ik bedoel.
        Wat jij deed doe ik ook in een minuut.
        Zie je nu die randen op de auto, dát is nu precies het probleem.
        Ik denk als ik de instellingen in het lasso menu aanpas dat dit beter kan.
        Maar wát moet ik veranderen is de hamvraag.
        Ik heb al veel geprobeerd maar kom er niet aan uit.
        Bedankt voor de moeite alvast

Gr kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

wat ik zelf gebruik om iets uit te knippen is de polygonal [oid] lasso tool, dan zoom ik het in en zet korte lijntjes in het midden van het laatste pixelrandje [de rand die het objecht zeg maar aangeeft, net waar de achtergrond begint] zegmaar... Dat werk ik later bij een gummetje, en bij een harig iets teken ik met de brush tool nog kleine haartjes bij,

die haartje 'fade'ik een beetje weg door met een 50% opacity brush over het uiteinde te gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
            GuRuh,
            Dat is juist wat ik bedoel.
            Wat jij deed doe ik ook in een minuut.
            Zie je nu die randen op de auto, dát is nu precies het probleem.
            Ik denk als ik de instellingen in het lasso menu aanpas dat dit beter kan.
            Maar wát moet ik veranderen is de hamvraag.
            Ik heb al veel geprobeerd maar kom er niet aan uit.
            Bedankt voor de moeite alvast

Gr kees
            De foto die ik heb gepost is vlug vlug gedaan met layer mask en lens blur.
            Ik heb maar 1 keer gebrushed, dus is dat zeer ruw. Als ik daar meet tijd insteek kan ik dat perfect doen he...
            Die foto is ook low-res, als ik hetzelfde gedaan had op high res had ik evenlang werk gehad, maar zou het veel preciezer geweest zijn

Zoals ik al zei: magnetic lasso, en dan beetje per beetje aanpassen (alt en shift, + en - )
            Aan die instellingen moet je helemaal niets veranderen...

Wat je wel kan helpen:
            magnetic lasso werkte het best bij grote kleurcontrasten. Je kan met een adjustment layer werken om de selectie goed te doen, of je kan 1 kanaal van de RGB channels selecteren.

Er zijn zoveel opties... gewoon veel proberen.
            flickr

Comment

Je kan het ook met quickmask doen en dan netjes uitgommen.

Comment

Voila, dat bedoel ik dus, ik naam er gewoon m'n tijd niet voor
                flickr

Comment

Er zijn verschillende manieren waarop je kan selecteren.

1) Je kan eens de extract filter proberen ; is daar speciaal voor gemaakt ;
                  kleine tip : als er in het eindresultaat kleine 'gaatjes' zijn of plaatsen met wat transparantie, dan gewoon de layer dupliceren tot ze weg zijn ; vervolgens collapsen.

2) Verder kan je eerst een selectie doen en via ALT en shift uw selectie dan afwerken

3) Als je het heel precies wilt doen, is de pentool heel geschikt (niet makkelijk met bezier curves)

4) je kan de technieken combineren natuurlijk

5) Voor haarselecties en selecties van de bladeren van de bomen wordt vaak nog een andere techniek gebruikt : in principe komt die erop neer dat je op een kopij de achtergrond en de voorgrond zo verschillend mogelijk maakt (vb via levels en curves of apply image). Dan maakt je daarvan een masker waarop je verder werkt. Daar kan je bovenstaande technieken ook gebruiken.
                  Vaak ga je dan uw masker op het einde nog wat finetunen via de highpass filter.

6) Er zijn third party plugins speciaal voor selecties (vb van corel; heb ik geen ervaring mee).

Comment

Waarom probeer je niet met maskers. Eens je het voorwerp in een masker omgezet hebt (tot op de pixel juist als het moet), kun je het verder behandelen als een gewone selectie. Je steekt er wel wat meer tijd in maar de resultaten zullen ook beter zijn. En de selectie (het masker) wordt behouden, zodanig dat je die altijd terug kan hergebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan
                      Waarom probeer je niet met maskers. Eens je het voorwerp in een masker omgezet hebt (tot op de pixel juist als het moet), kun je het verder behandelen als een gewone selectie. Je steekt er wel wat meer tijd in maar de resultaten zullen ook beter zijn. En de selectie (het masker) wordt behouden, zodanig dat je die altijd terug kan hergebruiken.
                      yup yup

Comment

en deze tool stond net op forum software :

fluid mask

Comment

Stefken, Ik bedoelde wel masker zelf maken in Photoshop zoals dit hier:

Resultaat van ongeveer een kwartiertje. 't Kan beter maar dan duurt het ook langer hé. Deze selectie plak je nu zo groot of zo klein je maar wilt in elke andere foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan
                            Stefken, Ik bedoelde wel masker zelf maken in Photoshop zoals dit hier:

Weet ik. Ik geef gewoon nog een extra tooltje mee dat ik net heb ontdekt hier op bd.
                            Last edited by PSG; 29 april 2006, 18:16.

Comment

Dank je Stefken voor de tip ik probeer dit straks wel eens even uit. Maar ik was ook mis, ik bedoelde eigenlijk je tekent een pad rond het bedoelde voorwerp via het tabblad "paden", "nieuw pad".

Comment

Working...
                              X